صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۶۱۷۵۹
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱
حجت‌الاسلام پناهیان:

گروه سیاسی: سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: امام خمینی (ره) 24 مرتبه در سخنان خود پیروزی انقلاب را مربوط به تحول دل‌های مردم از سوی خدا بیان کردند. در قضیه اربعین نیز خدا دل‌ها را متحول و متوجه امام حسین(ع) کرده وگرنه مردم اگر دلشان به سمت خاصی نرود به حرف هیچ شخص، سازمان و نهادی گوش نمی‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان پیش از خطبه‌های نماز جمعه در خصوص «اربعین، بازگشت جهان به سوی ولی خدا» سخنرانی کرد.
پناهیان در ابتدا با بیان اینکه نباید به زیارت عظیم اربعین به عنوان یکی مناسک دینی خاص نگاه کرد، گفت: مناسک دینی مراسم عبادی هستند که افراد در صورت ترک آن مورد عقاب خداوند قرار می‌گیرند مانند نماز، روزه، زکات و ...
وی ادامه داد: زیارت امام حسین(ع) حقیقتا بروز محبت آل الله و نشانه ارادت به امام حسین(ع) است. البته برای این زیارت ثواب فوق‌العاده‌ای ذکر شده است. در واقع شاید پرشورترین عبادت ما که خارج از مناسک دینی است همین زیارت امام حسین(ع) است و پاداش آن هزاران برابر بالاتر از عبادت جاری ماست.
پناهیان اظهار کرد: اما سؤال این است که چرا زیارت اربعین اخیرا اوج گرفته و میلیون‌ها نفر از مردم از کشورهای مختلف به این راهپیمایی می‌پیوندند. اصل زیارت اربعین ناشی از تحول دل‌هاست. بعضی‌ها این اتهام را وارد می‌کنند که نظام چه منفعتی در تبلیغ و ترویج اربعین دارد و دراین باره تحلیل سیاسی کرده و از ارزش این اقدام می‌کاهند.
وی با بیان اینکه برخی حتی به همکاری دولت در این باره اعتراض می‌کنند، گفت: رشد و اوج گرفتن این مراسم در سال‌های اخیر هیچ ارتباطی به یک نقشه سیاسی و تدبیر فرهنگی ندارد. بلکه دل‌ها و اندیشه مردم انها را به اهتمام ورزیدن در برپایی این راهپیمایی واداشته است. حتی ذاکران و مداحان به مرور به جمع مردم پیوسته‌اند و هنوز اشعار زیادی درباره تبلیغ و ترویج اربعین تولید نکرده‌ایم. حتی نهادهای فرهنگی مانند سازمان تبلیغات، حوزه‌های علمیه قم و نجف و مراجع عظام تقلید نیز هیچ‌کدام نقش چندانی در شکل‌گیری این راهپیمایی و زیارت اربعین نداشته‌اند. البته تحسین کرده‌اند اما در حد یک تبلیغ گسترده نبوده است.
وی ابراز کرد: اگر زیارت اربعین اقدامی خوب و با برکت است یا به زعم برخی نامناسب است به هر حال مردم پدیداورنده این حرکت هستند. زیارت اربعین ابتدا در عراق شکل گرفت و بعد موج آن به سمت ایران آمد و در ایران هم هیچ برنامه‌ریزی جز مردم نداشت. لذا تحلیل‌های سیاسی بی‌اساس و غیرعالمانه است و از سر بیماری و فرسودگی روح و اندیشه برخی افراد است که می‌خواهند بار سیاسی خاص به این زیارت بدهند.
پناهیان درباره تحلیل این توجه میلیونی مردمی به پیاده‌روی اربعین به سخنی از حضرت امام (ره) اشاره کرد وگفت: حضرت امام 24 مرتبه این کلمه و عبارت را در تحلیل اصل انقلاب و پیروزی ان بیان کرده‌اند که«اینکه خدا همه دل‌ها را متوجه به یک موضوعی بکند فقط کار خداست و کار این و ان نیست». دستگاه‌های تبلیغی نمی‌توانند همه دل‌های ملت را متوجه یک مطلبی بکنند. در قضیه اربعین نیز خدا دل‌ها را متحول و متوجه امام حسین(ع) کرده است و مردم اگر دلشان به سمت خاصی نرود به حرف هیچ شخص، سازمان  و نهادی نمی‌کنند.
وی افزود: بر همین اساس نمی‌توان با تبلیغ مردم را تهییج کرد که به این زیارت بروند و حتی علمای حوزه، مداحان و منبری‌ها در این زمینه نقش چندانی نداشتند و لذا نباید در تحلیل این مسئله یاوه‌سرایی کرد و تحلیل‌های غلط درباره حضور میلیونی مردم در این مراسم ارائه داد.
پناهیان در پایان پاسخ دیگری به این سخنان داد و گفت: عده‌ای می‌پرسند چرا خدا اکنون دلها را متحول و متوجه اربعین کرده است. پاسخ این است که الان زمانی است که شیعه از خودش می‌تواند دفاع کند و قدرت پیدا کرده است. 15 سال قبل اگر این جمعیت می‌خواست به کربلا برود که قتل عام می‌شد ولی اکنون امکان حضور مردم به برکت امنیت و قدرت شیعه فراهم شده است.