صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۶۵۶۹۹
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱

گروه بین‌الملل: همایش «شعر عاشورایی در فارسی و اردو» با همکاری خانه فرهنگ ایران در کراچی، در این مرکز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی karachi.icro، این همایش روز یکشنبه(28 آبان‌ماه) با همکاری خانه فرهنگ ایران و مؤسسه فرهنگی ادبی «هفت اقلیم» پاکستان و با تأکید بر اشعار عاشورایی عمان سامانی(شاعر فارسی سرا) و میر ببرعلی انیس(شاعر اردو سرا) برگزار شد.

شخصیت‌های فرهنگی و ادبی سرشناس کراچی در همایش کراچی حضور یافتند و پس از تلاوت آیات قرآن، ضیغم حیدر، مسئول مؤسسه «هفت اقلیم» ضمن تشکر و تقدیر از کمک خانه فرهنگ ایران در برگزاری این همایش، به حضار خیر مقدم گفت.

وی  اظهار کرد: ایرانیان و مردم پاکستان طی قرون گذشته تاکنون روابط همه جانبه و عمیقی در همه تمامی بخش‌ها به ویژه در بعد فرهنگی و ادبی با یکدیگر داشته‌اند. سوابق این ارتباطات نشان از میراث غنی فرهنگی مشترک بین دو کشور دارد.

ضیغم حیدر افزود: شاعران اردو به ویژه در بخش ادبیات دینی و عرفانی همواره از زبان و ادب فارسی الهام گرفته و توانسته‌اند آثار برجسته‌ای را به تقلید از بزرگان ادب فارسی خلق کنند.

وی تصریح کرد: یکی از برجستگان شعر دینی شبه قاره میر ببرعلی انیس بوده که اشعار عاشورایی وی منحصر به فرد است.

رئیس مؤسسه هفت اقلیم همچنین تأکید کرد: هدف از برگزاری این همایش آشناکردن نسل جوان با آثار گرانقدر و خدمات برجسته ادبی چهره‌های ماندگار ایران و پاکستان و همچنین تقریب اندیشه‌های دینی فرهنگی و شعری دو کشور است.

وی ابراز امیدواری کرد که ادامه اینگونه همایش‌ها و کنفرانس‌ها بتواند در آینده موجب معرفی بیشتر برجستگان ادب و فرهنگ زبان‌های فارسی و اردو شود.

اجرای منقبت در مدح امام حسین(ع)، نوحه به زبان اردو و قرائت مقاله‌ای درباره میرانیس و اشعار وی توسط سید فراست رضوی، از دیگر برنامه‌های همایش کراچی بود/.