حجتالاسلام والمسلمین سید حسین روحانیپور دزفولی، کارشناس احکام و مسئول دفتر آیتالله العظمی سید محمد سعید حکیم، به مناسبت حماسه نهم دی و روز بصیرت در گفتوگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، در پاسخ به این پرسش که مسئولین و مردم باید چه درسی از حماسه نهم دی بگیرند تشریح کرد: در سال 58 مدت کمی بعد از پیروزی انقلاب از نجف اشرف به ایران هجرت کردم و در شهر قم برای ادامه تحصیل مستقر شدم و در سال 60 به لحاظ نیاز منطقه و جنگ و ویرانگری که صدام ملعون به ما تحمیل کرد به خوزستان رفتم در تمام این سالها شاهد فرازها و نشیبهایی که پس از پیروزی انقلاب به اشکال مختلف بر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وارد شد، بودم و مشاهده کردیم؛ آنچه که بیش از همه که جلب توجه میکند و ارتباط با این سؤال دارد و میشود گفت که نقطه اساسی در تاریخ انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی میباشد وحدت و یکپارچگی و حضور مردم و مسئولین در صحنه باعث شده است که هر گاه هجمهای یا صدمهای متوجه این نظام مقدس بوده با پشتکار مسئولین و حضور و حماسهای که مردم آفریدند آن مشکل آن صدمه و آن فتنه مرتفع شده است.
حضور مردم در حماسه دی دشمن را از توطئهها نا امید کرد
استاد سطوح عالی حوزه علمیه با تاکید بر اینکه مردم در نهم دی حماسه آفریند گفت: حضور مردم در صحنه کاری کرد که دشمن از توطئههای خودش نمیتوان گفت منصرف شد اما نامید شد.
مسئول دفتر آیتالله العظمی حکیم ادامه داد: در زمان قبل از انقلاب شاهد بودیم که وقتی دولت وقت و ساواک در فکر این بودند که منع تردد و حکومت نظامی اعلام کنند تا بتوانند با قوای شیطانی خود انقلاب را در نطفه خفه کنند باز با دستور حضرت امام خمینی(قدسسره) مردم به خیابانها ریختند و تجمع کردند و رفتند به سمت نیروهای ارتش و با هدیه گل به نیروهای ارتش و نیروهای نظامی باعث شدند که ارتش هم به مردم بپیوند و این توطئه را خاموش کردند.
حجتالاسلام والمسلمین روحانیپور دزفولی با تاکید بر اینکه مسئولان محترم نظام جمهوری اسلامی ایران در همه ردهها قدر این حضور مردم را بدانند و همانگونه که حضرت امام فرمودند «مردم ولی نعمت ما هستند» گفت: مسئولین باید برای مشکلات مردم کمر همت ببندند.
کارشناس احکام و مسئول دفتر آیتالله العظمی سید محمد سعید حکیم ادامه داد: ما دو تا سرمایه بسیار بزرگ و ارزشمند داریم؛ ما که عرض میکنم در درجه اول روحانیت و در درجه دوم کل مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران است. این دو تا سرمایه نباید از دست برود؛ یک اعتماد مردم به نظام، روحانیت، مراجع تقلید و مسئولین نظام و دوم علاقه مردم به مسئولین نظام و روحانیت همین علاقه باعث میشود که مردم در مساجد جمع شوند و پای منبرها بشینند و تبلیغات اسلام و احکام اسلام را گوش فرا دهند. اگر این اعتماد و رشته محبت سلب شود و علاقه مردم به روحانیت و مسئولین گسسته شود دچار خسارتها و زیانهایی میشویم که جبران آن مشکل خواهد بود.
حجتالاسلام والمسلمین روحانیپور دزفولی در پاسخ به این پرسش که در آخر و زمان و فتنههایی که پیش میآید شناخت حق از باطل سخته است چگونه باید باشیم اگر فتنهای رخ داد به باطل، انحراف و بیراهه کشیده نشویم؟ با اشاره به آیه اول و دوم سوره مبارکه عنکبوت «الم (۱) أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ ﴿۲﴾» تشریح کرد: ما دو تا واژه داریم در اسلام یکی واژه فتنه و دیگری واژه شبهه است؛ فتنه در این آیه به معنای امتحان است که خداوند میفرماید که مردم فکر میکنند همین که بگویند ما ایمان داریم و بگویند ما مسلمان و مؤمن هستیم آنها را رها میکنیم و امتحان نمیکنیم ؟!
مسئول دفتر آیتالله العظمی حکیم ادامه داد: همین فراز و نشیبها، جنگ، همین آب و هوا و عدم آمدن باران، خشکسالی همه اینها میتواند از مصادیق فتنه و امتحان باشند چون گاهی فتنه را ما به چیز خیلی زشت تفسیر میکنیم؛ بین فتنه و توطئه فرق قائل نمیشویم فتنه از لحاظ لغوی میتواند با توطئه هم جمع باشد یعنی یک توطئهای فتنه هم باشد و یک فتنهای توطئهای باشد ولی در معنای اصلی، فتنه به معنای امتحان است.
وی افزود: خداوند تبارک و تعالی در مواردی بندگانش را امتحان میکند تا ببیند بندگان استقامتشان در دین و ایمانشان چه اندازه است. واژه دیگر شبهه است که امیرمؤمنان(ع) میفرمایند: شبهه آن چیزی است که باطل است اما نشان از حق دارد.
کارشناس احکام و نماینده آیتالله العظمی حکیم ادامه داد: شبهه لباس حق پوشیده اما در باطن باطل است؛ مثل گرگی که در لباس میش درآمده باشد و بهترین مصادق شبهه همین شبههای است که منافقین در جنگ صفین بکار بردند. زمانی که امیرمؤمنین(ع) در آستانه پیروزی بر دشمن بودند و نزدیک بود خیمه و پناهگاه دشمن به کل از بین برود منافقین به فکر توطئه و فتنههایی افتادن و قرآنها را بر سر نیزه کردند و به لشکر امیرالمؤمنین(ع) خطاب کردند ما مثل شما مسلمان هستیم و بیاییم قرآن برای ما حکم کند که متأسفانه شیعیان سست عنصر و سست ایمان لشکر امیرالمؤمنان(ع)، امیرالمؤمنین(ع) را اجبار کردند جنگ را خاتمه دهد و به مسئله حکمیت تن دهد.
روحانیپور دزفولی اضافه کرد: امیرالمؤمنین خطاب به لشکریانش فرمودند: شبهه یعنی كَلِمَةُ حَقٍّ يُرَادُ بِهَا بَاطِلٌ ما هم قرآن خوانیم ما هم دنبال حکم قرآن هستیم ما هم میخواهیم قرآن بین ما و شما حَکم باشد اما نه الان که دشمن در حال شکست است و شما میخواهید قرآن را بهانهای برای تجدید قوا و برای نجات خود قرا دهید.
وی ادامه داد: شبهه، حرف به حسب ظاهر حق است اما منظور و پشت پرده آن باطل است؛ بنابرین باید مردم و مسئولین ما بسیار هوشیار باشند و به وسیله روحانیت عالم، دانا، آگاه و خداشناس، روحانیتی که بسیار با تقوا و با ورع هستند و میتوانند حق را از باطل تشخیص دهند. چون حق و باطل معیار دارد. امیرالمؤمنین(ع) میفرمایند: «کسی که حق را بشناسد دیگر سراغ باطل نمیرود» باید حق از باطل تمییز و تشخیص داده شود و آن هم به دست عالمان آگاه به دین است که با استناد به آیات، روایات و میراث فرهنگی که ائمه معصومین(علیهمالاسلام) به ارث گذاشتهاند را برای مردم بیان کنند.
برای شناخت و پیدا کردن بصیرت چه کنیم؟
حجتالاسلام والمسلمین سید حسین روحانیپور دزفولی با تاکید بر اینکه شناخت حق از باطل، رفع شبههها و مبارزه با فتنهها و توطئهها، فقط در جَوی آرام و به وسیله روحانیون عالم، باتقوا و آگاه در دین قابل تحسین و به دست آوردن است افزودند: اما اگر در جَوی که نابرابری، بیاعتمادی و علاقهای نباشد و مردم به مساجد، منبر، وعظ و خطابه نروند و پای سخنان انسانهای فریخته و آگاه به دین نشینند و گوش ندهند و حرف حق را نشوند هدایت نمیشوند و بصیرت هم کسب نمیکنند اما اگر برعکس آن یعنی مردم در مساجد، منبر، وعظ و خطابه شرکت کردند و پای سخنان روحانیون باتقوا و انسانهای آگاه به دین و فریخته نشستند و حرف حق را شنیدند هدایت میشوند و همین باعث میشود که بصیرت پیدا کنند.
نماینده آیتالله العظمی حکیم ادامه داد: اگر شبهه رفع و مبارزه با فتنهها شد بصیرت هم است، بصیرت با شبهه قاطی نمیشود. وقتی شبهه باشد و انسان در شک و تردید باشد دیواری و پردهای ضخیمی در برابر بصیرتش حائل شده است؛ وقتی شبهه رفع شد و فهمید حق چیست وحق را از باطل تشخیص داد بصیرتش شفاف میشود و انسان بابصیرتی میشود.
علیرضا برومند