صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۷۹۶۵۴
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰
دستمالچیان:

گروه سیاسی: کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به غیرقانونی بودن جلسه اخیر شورای امنیت، گفت: جای تأسف دارد که سازمان ملل در بند سیاست‌های آمریکا است و به خاطر وابستگی مالی شدید به ایالات متحده نمی‌تواند به طور قاطع در برابر مداخلات این کشور در امور داخلی کشورها بایستد؛ این وضعیت نشان می‎‌دهد که این نهاد بین‌المللی به جای این‌که پایبند به تعهدات بین‌المللی بر اساس منشور ملل متحد باشد، بیشتر پایبند به تعهد و قدرت آمریکاست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اتفاقات اخیر در صحنه سیاسی کشور، هرچند موضوعی است که باید دلایل داخلی آن توسط سیاست‌گذاران، سیاست‌شناسان و جامعه‌شناسان مورد بررسی قرار گیرد اما نکته‌ای که از بطن اغتشاشات روزهای اخیر قابل استخراج است این است که دشمنان از هر ابزاری برای تضعیف نظام اسلامی استفاده می‌کنند.
ایالات متحده آمریکا همزمان با اغتشاشات اخیر در کشور، درخواست برگزاری جلسه اضطراری شورای امنیت در خصوص تحولات اخیر ایران را کرد که البته با اکراه اعضاء این جلسه برگزار شد. در واقع آمریکا تلاش می‌کرد تا اغتشاشات داخلی و اقدام مشروع جمهوری اسلامی ایران برای آرام کردن اوضاع را به حدی بحران‌زا جلوه دهد تا آن‌را از یک موضوع داخلی محض به صلح و امنیت بین‌المللی مرتبط سازد اما نتیجه این جلسه عکس تصور ترامپ بود. به گونه‌ای اکثر 15 عضو شورای امنیت، این اقدام ترامپ را به صراحت، دخالت مستقیم در امور داخلی ایران تلقی کرده‌اند و تنها نتیجه آن محکومیت اقدامات مداخله‌جویانه آمریکا بوده است.

دوران ترامپیسم؛ دوره استثنایی در تاریخ آمریکا

احمد دستمالچیان، سفیر اسبق ایران در اردن و کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایکنا ضمن تأکید بر این موضوع که آمریکا با برگزاری این جلسه کارویژه شورای امنیت را به سخره گرفته است، گفت: دوره ترامپیسم یک دوره استثنایی به حساب می‌آید و در تاریخ سیاسی آمریکا ثبت خواهد شد. چون ترامپ جنبه‌ای از حاکمیت را در آمریکا به نمایش گذاشته که نمودی از یک‌جانبه‌گرایی توأم با قلدرمآبی در سطح بین‌المللی است و این دولت بی‌پروا تمامی قوانین و مقررات بین‌المللی را نادیده می‌گیرد و نقض می‌کند. همچنین این کشور در این دوره به صورت یک‌جانبه از تمامی معاهدات و قراردادهای بین‌المللی تحت لوای عدم سازگاری با منافع ملی آمریکا خارج شده، که این به نوعی پتانسیل نقض عهد و قانون‌ شکنی بین‌المللی را می‌تواند تقویت و باب ‌می‌کند.
وی در ادامه به عدم سازگاری سیاست‌های اعلامی و اعمالی آمریکا در سطوح بین‌المللی اشاره کرد و افزود: ترامپ که مدام شعار صیانت از آزادی و حقوق بشر در کشورهای جهان سر می‌دهد، در مسأله اخیر قدس خلاف آن‌را ثابت کرد و اقداماتی که او در خصوص اعلام قدس شریف به عنوان پایتختی رژیم صهیونیستی اتخاذ کرد، کاملاً قوانین و مقررات آشکار بین‌المللی وضع شده در سازمان ملل و شورای امنیت مثل مصوبه 477 را نقض کرده است.

سازمان ملل در بند قدرت و ثروت آمریکا

سفیر اسبق کشورمان در اردن با اشاره به غیرقانونی بودن جلسه اخیر شورای امنیت، خاطرنشان کرد: جلسه‌ای که شورای امنیت در رابطه با اغتشاشات اخیر در ایران تشکیل داد علاوه بر جنبه غیرقانونی بودن آن، به نکته بسیار مهمی را در خود جای داده و این است که متأسفانه ترامپ از قدرت و ثروت ملت آمریکا علیه صلح و امنیت جهانی استفاده می‌کند و به نام صلح جهانی، دخالت‌هایش را در امور داخلی کشورها مشروع جلوه می‌دهد.
وی ادامه داد: همچنین جای تأسف دارد که سازمان ملل و شورای امنیت در بند سیاست‌های آمریکا است و به خاطر وابستگی مالی شدید به ایالات متحده نمی‌تواند به طور قاطع در برابر مداخلات این کشور در امور داخلی کشورها بایستد؛ این وضعیت نشان می‎‌دهد که این نهاد بین‌المللی به جای این‌که پایبند به تعهدات بین‌المللی بر اساس منشور ملل متحد باشد، بیشتر پایبند به تعهد و قدرت آمریکاست.
کارشناس مسائل بین‌الملل ضمن تقدیر از مواضع نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در مقابل اتهام‌زنی‌های آمریکا علیه کشورمان، گفت: غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد، جواب دندان‌شکنی با توهمات آمریکا داد. او گفت چرا وقتی در ایالت ماساچوست و یا سایر ایالات آمریکا، تظاهرات برگزار می‌شود، شورای امنیت جلسه‌ای در این خصوص تشکیل نمی‌دهد. همچنین چرا در انگلیس که حدود 9 ماه لندن و سایر شهرها در آشوب بودند و بنابر اعتراف پلیس 3000 نفر دستگیر شدند، جلسه شورای امنیت تشکیل نشد. یا وقتی در فرانسه اعتراضات تشدید می‌شوند و سرکوب‌ها افزایش می‌یابند، شورای امنیت به این قضایا ورود پیدا نمی‌کند.
وی ادامه داد: اقدام اخیر آمریکا این حقیقت ملموس را نشان می‌دهد که اعتبار بین‌المللی آمریکا روز به روز تضعیف می‌شود و در میان انظار بین‌المللی نفرت و خشم ایجاد می‌کند، بنابراین چون آمریکا احساس قدرت دارد و یکجانبه‌گرا عمل می‌کند، طبیعی خواهد بود که به شکست محکوم شود.

رویارویی مستقیم آمریکا با ایران با چاشنی مداخله

دستمالچیان در ادامه ضمن پرداختن به این موضوع که پایبندی آمریکا به تعهداتش در قبال رژیم صهیونیستی بر سایر تعهدات این کشور ارجحیت دارد، تصریح کرد: سران این کشور یک تعهد اخلاقی به رژیم اشغا‌ل‌گر قدس دارند و برای به اجرا درآوردن این تعهدات، احساس می‌کنند که باید از هر ابزاری استفاده کنند و رفتار این کشور برخلاف عرف و قواعد بین‌المللی، طبیعی است، چون سیاست‌های آمریکا در دوران ترامپ شدیداً توسط نتانیاهو و داماد او یعنی کوشنر تهیه و دیکته می‌شود.
کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: ترامپ در سخنرانی‌های متعدد قبل از انتخابات، تعهد داده بود که ایران را تحت فشار قرار خواهد داد و می‌خواهد رژیم ایران را با برنامه‌ریزی‌های خاص خودش سرنگون کند. وی امروز با حمایت علنی و آشکاری که از اغتشاشگران انجام داد، به همه کشورها این هدف خود را اثبات کرد.
وی در پایان تصریح کرد: با توجه به پیروزی شیرینی که جمهوری اسلامی ایران علیه داعش به دست آورد، طبیعی است که آمریکا در صدد طراحی توطئه‌های سهمگینی همچون ناامنی داخلی کشورمان باشد و دخالت این کشور در امور داخلی و طرح آن در شورای امنیت به معنی رویارویی مستقیم آمریکا با ایران است.