صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۸۷۶۵۱
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹
خطیب جمعه تهران تشریح کرد:

گروه سیاسی: حجت‎الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران، به تبیین راهبردهای چهارگانه آمریکا برای براندازی نظام پرداخت و گفت: تخریب ولایت، ناامیدکردن مردم، ایجاد اغتشاشات و ناامنی و تشدید فشارهای اقتصادی از جدول‌های ترسیم‌شده آمریکا برای براندازی است که قطعا مردم ما امریکایی‌ها را در این عرصه ناکام خواهد گذاشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به مناسبت 19 بهمن، روز اعلام همبستگی همافران با انقلاب اسلامی و دیدار تاریخی با حضرت امام(ره) گفت: آن روز، روز عجیبی بود و رژه‌ای که رفتند و سلامی که به نائب امام زمان(عج) دادند، کمر رژیم شاه را شکاند و رژیم شاه مرگ را به چشم خود دید. همه عزیزان ما در نیروهای مسلح پیوسته بازوان پرتوان این ملت بوده، هستند و خواهند بود و به وجود آنها افتخار می‌کنیم.
وی در ادامه به بررسی راهبردهای آمریکا در ایران و سایر کشورهای اسلامی پرداخت و گفت: استراتژیست‌های آمریکایی 4 مطلب را در مورد ایران قبل از روی کار آمدن اوباما، بیان کردند و گفتند اگر ایران این 4 اقدام را انجام دهد روابط ما با ایران حسنه خواهد شد و در غیر این صورت باید به سمت براندازی حرکت کرد.
خاتمی اظهار کرد: اولین راهبرد، مهارکردن ایران در عرصه انرژی هسته‌ای بود. در این عرصه آنچه که شد، شد و من تحلیلی در این باره ارائه نمی‌دهم، اما به امریکایی‌ها می‌گویم که مسئولان نظام اتفاق نظر دارند که مطلقا مذاکره مجددی در قالب اصلاح، تتمیم و تکمیل برجام رخ نخواهد داد و این راهبرد قطعی ماست.
خطیب جمعه تهران عنوان کرد: راهبرد دوم آنها کاهش قدرت موشکی ایران است تا اسرائیل خیالش راحت باشد. به صراحت می‌گویم که ما به دستور قرآن مبنی بر «واعدوا لهم مااستطعتم من قوه و من رباط الخیل» در عرصه سیاست بازدارندگی هر چه بخواهیم موشک تولید می‌کنیم و هر چقدر بخواهیم برد موشک‌هایمان را بالا می‌بریم.
وی تأکید کرد: در این عرصه با هیچکس مذاکره نمی‌کنیم و به هیچ دولتی هم حق فضولی نمی‌دهیم. وزیر خارجه فرانسه و دیگران این پنبه را از گوش‌شان بیرون کنند که اگر برای این مسئله می‌خواهند مذاکره کنند جوابش پیشاپیش همین است که شنیدند.
خاتمی راهبرد سوم را دست برداشتن ایران از حمایت حزب‌الله و گروه‌های مبارز فلسطینی دانست و گفت: ایران به فضل خدا دست از حمایت برنداشته و بر نمی‌دارد. ما حزب‌الله را یک گروه باشرف، باغیرت و مدافع حریم وطن می‌دانیم و مبارزان فلسطینی را هم مبارزان با اشغالگران می‌دانیم. هم قرآن و هم قانون اساسی به ما می‌گویند که از آنها حمایت کنید و بحمدلله به این وظیفه عمل کرده و می‌کنیم و خواهیم کرد.
خطیب جمعه تهران درباره راهبرد چهارم عنوان کرد: آنها گفتند اگر ایران مانع تشکیل خاورمیانه بزرگ و جدید نشود، روابط دو طرف حسنه می‌شود. مقصود آمریکا این بود که کدخدای منطقه شود. به فضل خدا توی دهن آمریکا زدیم؛ امریکا، لبنان، عراق و سوریه در مشت می‌خواست که نشد. آمریکایی‌ها خاورمیانه بزرگ را به گور خواهند برد و نخواهد دید.
خاتمی تأکید کرد: از این 4 درخواست حداقل در سه درخواست کاملا ناکام شدند و لذا به عرصه براندازی روی آوردند و رئیس‌جمهور روانی امریکا و زیر خارجه و رئیس سیا از براندازی سخن می‌گویند و هر کاری که از دستشان بربیاید علیه ایران انجام می‌دهند. ما هم به فضل خدا هر کاری علیه امریکا از دست‌مان بربیاید انجام می‌دهیم حداقلش این است که فریاد «مرگ بر امریکا» در این کشور طنین‌اندازتر خواهد شد.
وی ادامه داد: حال وارد فاز براندازی شدند. در این فاز جدولی را ترسیم کردند که خانه‌های زیادی داد که در این خطبه 4 خانه این جدول را تبیین می‌کنم. خانه اول این جدول این است که برای آسیب زدن به نظام رأس قله، یعنی ولایت، را باید مورد هدف قرار داد و این را به صراحت گفته‌اند که شیب حملات را باید به این سمت ببریم.
خاتمی اظهار کرد: این همان ولایتی است که امنیت کشور مدیون اوست. تدبیر او داعش را ساقط کرد و خطر را از بیخ گوش بشریت برداشت. تدبیر او بود که نگذاشت اسرائیل جدید در منطقه شکل بگیرد. در خانه اول می‌خواهند این را پر کنند که شیب اهانت را به سمت رأس نظام قرار دهند.
وی یادآور شد: متاسفانه در این عرصه برخی از رئوس فتنه 88 به کمک آمریکا آمدند و می‌خواهند این خانه را هم پر کنند در حالی که هر چه شما توطئه می‌کنید علاقه و ارادت مردم ما به ولایت بیشتر می‌شود.
خاتمی درباره خانه دوم این جدول گفت: این خانه، ناامیدکردن مردم است تا مردم احساس کنند همه چیز به هم ریخته است. قطعا چنین نیست و همه چیز سر جای خودش است. با این رهبر دلسوز و خادمان ملت که در هر سه قوه به مردم خدمت می‌کنند این مشکلات حل خواهد شد و گره بازنشده نخواهیم داشت.
خطیب جمعه تهران ایجاد آشوب و ناامنی را خانه سوم این جدول خواند و اظهار کرد: در این عرصه هم برخی از کانال‌ها در فضای مجازی آتش‌بیار معرکه هستند. ما گفتیم اگر این کانال‌ها را باز کنید باز فتنه‌گری‌ها شروع می‌شود و ملاحظه می‌کنید که این شیاطین در فضای مجازی بنا دارند در هر مناسبت مقدسی شرارت کنند.
وی افزود: من در خطبه اسبق گفتم با کسانی که در این اغتشاشات فریب خوردند براساس رافت اسلامی برخورد شود ولی امروز می‌خواهم دو نکته اضافه کنم. کسانی که بازی و فریب خوردند باید برایشان تنبه حاصل شود و بیدار شوند و تعهد دهند دیگر شیطنت نکنند و سیاهی لشگر اغتشاشگران نشوند نه اینکه نازشان کنید.
خاتمی عنوان کرد: مسئول محترم مصاحبه می‌کند و می‌گوید که همه آزاد شدند این همان ناز کردن است. اینها باید هوشیار شوند و فکر نکند کار خوبی کردند. اغتشاشگر هر کسی که هست از طلبه و دانشجو غیر اینها باید تاوان اغتشاش را بدهد و پای این کار را بخورد.
وی تصریح کرد: صحبت این است که رأفت بکنید اما نازشان نکنید، طوری که انسان احساس می‌کند تنها دغدغه برخی افراد و مسئولان آزادی اغتشاشگران است. آنها گول خوردند و به خیابان آمدند و شعار علیه نظام کردند باید بفهمند که بد کردند؛ پس رأفت آری همراه با تنبه.
خطیب جمعه تهران افزود: نکته دوم این است که به همان اندازه که مهر و رأفت داریدباید در برابر رهبران اغتشاش و آتش‌افروزان معرکه خشم مقدس داشته باشید. اینها کسانی هستند که مردم را تحریک به آتش زدن و سوزاندن مسجد، حوزه علمیه، حسینیه، سازمان تبلیغات اسلامی، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کردند و باید با اینها با قاطعیت علی‌وار برخورد کرد.
خاتمی عنوان کرد: امیرالمومنین امام علی(ع) در دو خطبه 43 و 53 نهج‌البلاغه می‌فرمایند که «برخورد نکردن من با سران فتنه و سردسته جنگ صفین به مثابه کفر است»؛ یعنی باید یا با این دسته بجنگم یا کافر شوم. به عبارتی باید با قاطعیت با سران فتنه برخورد کرد.
وی یادآور شد: در فقه ما آن کسی که علیه حاکم عادل اسلامی شورش کند و به خیابان بریزد و اتش بزند و بکشد، «باغی» است و حکم «باغی» در فقه ما اعدام است و این دستور صریح قرآن است، پس مهر مقدس آری همراه با تنبه و خشم مقدس آری. اگر امنیت می‌خواهیم جز از این دو راه نمی‌گذد؛ مهر به جا و خشم به جا.
خطیب جمعه تهران اظهار کرد: اغتشاشات و ناامنی از جدول‌های ترسیم‌شده آمریکا برای براندازی است که نخواهند توانست.
وی چهارمین خانه این جدول را تشدید فشارهای اقتصادی خواند و گفت: به فضل خداوند مردم ما تا الان ایستادند و از این به بعد هم خواهند ایستاد و یقین دارم این مردم آمریکا را در این عرصه هم ناکام خواهند گذاشت.
خاتمی در ادامه با بیان اینکه راهبرد منطقه‌ای آمریکا، ناامن گذاشتن منطقه است، گفت: این برای ان است که امنیت اسرائیل تضمین شود. آنها در حال انتقال داعش به افغانستان هستند تا به اهداف سیاسی و اقتصادی خود برسند.
وی افزود: ولیعهد خام و ناپخته عربستان در حال تبدیل عربستان به یکی از ایالات متحده آمریکاست و این خروجی سفر ترامپ به عربستان است. اخیرا ولیعهد آل سعود دستور آزادی ورود شراب به عربستان را داده تا فساد و فحشا هم آزاد شود و از طرفی جنایاتشان به یمن همچنان ادامه دارد.
خاتمی در ادامه به تحولات بحرین اشاره کرد و گفت: بحرین به یک زندان بزرگ تبدیل شده است و از آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، رهبر معنوی مردم بحرین، سلب تابعیت کردند و این اعدام معنوی است و با وجود اینکه بیمار است اجازه درمان وی را نمی‌دهند و به زندان محکومش کرده‌اند.
خطیب جمعه تهران اظهار کرد: قاضی دین‌فروش و خائن بحرینی دیروز ده‌ها حکم اعدام و حبس ابد صادر کرده است. اگر قرار باشد از بحرین یک نفر سلب تابعیت شود آن آل خلیفه خائن هستند که اصلا بحرینی نیستند و بیابانگرد راهزن حجاز بودند که با توطئه انگلیسی‌ها سر کار آمدند.
وی عنوان کرد: در دهه فجر به سران آل خلیفه اطمینان می‌دهم که سرنوشت شما همان سرنوشت شاه است و دیر یا زود مردم بحرین با سقوط شما جشن آزادی را خواهند گرفت.

بنابراین گزارش، حجت الاسلام خاتمی در خطبه اول نماز جمعه با اشاره به مباحث خطبه قبل در خصوص یاد خدا گفت: قرآن بر سه نوع یاد کردن خدا تأکید دارد. اول یاد خداست که قبلا درباره آن صحبت شد. دومین نحوه یاد خدا، یاداوری نعمت‌های خداست که در حدود 7 یا 8 آیه قران با عبارت «واذکروا نعمت‌الله» به آن اشاره کرده است.
وی ادامه داد: قرآن چهار نکته در باب نعمت‌ها دارد. نکته اول اینکه ما غرق در نعمت‌های خدا هستیم. نکته دوم اینکه همه نعمت‌ها از خداست. همین که با آرامش و سلامتی در حال انجام وظیفه هستیم نعمت خداست.
خاتمی اظهار کرد: نکته سوم اینکه قرآن بر چهار نعمت تکیه دارد و می‌خواهد این نعمت‌ها فراموش نشود. اولین نعمت، نعمت هدایت و هادیان الهی است. انبیاء جلودار ما شدند تا ما گمراه نشویم. نعمت دوم نعمت وحدت و همدلی است. اوس و خزرج حدود صد سال با هم جنگیدند اما خدا با وجود پیامبر(ص) این نعمت را به آنها عنایت کرد. سومین نعمت، دفع توطئه‌هاست. مردم به یاد بیاورید توطئه‌هایی که پیش روی شما بود و می‌خواستند نظام را براندازند مانند جنگ قومیت‌ها، جنگ تحمیلی، توطئه منافقین، کودتاها و ... همه اینها دست خدا بود که از سر شما دور کرد.
وی عنوان کرد: نعمت چهارم نعمت آزادی از شر سلطه ستمگران است. خدا در قرآن بیان می‌دارد که فرعون بر شما مسلط بود و انواع ظلم و شکنجه‌ها را بر شما وارد می‌کرد و پسران‌تان را ذبح میکرد و دختران‌تان را به کنیزی می‌برد. 57 سال سیاه بر این ملت شبه بر اینها بود. شکنجه‌های قرون وسطایی در زندان‌ها می‌کردند. قران می‌گوید این نعمت آزادی به برکت اسلام را فراموش نکنید.
خطیب جمعه تهران در تبیین نکته چهارم گفت: راز ماندگاری نعمت‌ها شکر و بندگی خداست و در راهی که خدا گفته این نعمت‌ها را صرف کنیم. شکر کیند که 38 سال این انقلاب اسلامی حفظ شده و به لطف خدا تا انقلاب حضرت مهدی(عج) باقی خواهد ماند. خدای ناکرده اگر کفران نعمت شد نه تنها نعمت گرفته می‌شود که مجازات هم خواهید شد.
خاتمی با اشاره به ایام فاطمیه و تسلیت شهادت حضرت زهرا(س) گفت: کشور عطر و داغ فاطمه(س) را دارد. امام علی(ع) در عمر بیش از 60 ساله‌اش شب‌های سختی را به خود دید، اما اگر از خود ایشان بپرسید سخت‌ترین شب عمرتان چه شبی بود تردید ندارم که می‌فرمایند شبی که به تنهایی فاطمه(س) را غسل دادم و کفن کردم و به خاک سپردم.
وی عنوان کرد: خدا می‌داند بر علی(ع) چه گذشت. این جمله امام علی(ع) کافی است تا نشان دهد چه بر ایشان گذشته است؛ «فاطمه جان تا ابد داغدارت هستم».