صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۰۲۹۲۷
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵

گروه بین‌الملل ـ نیروهای رژیم اشغالگر اسرائیل به بهانه برگزاری اعیاد ویژه قوم یهود، از ورود غیریهودیان به حرم ابراهیمی شهر «الخلیل» در کرانه باختری رود اردن ممانعت می‌کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری معا؛ نیروهای رژیم اشغالگر قدس دیروز(14 فروردین‌ماه) برای دومین روز متوالی به بهانه برگزاری آیین‌ها و نیایش‌های خاص یهودیان در عید پسح(عید آزادی قوم یهود از قید برده‌داری فرعون‌های مصر) از ورود غیریهودیان به این مسجد ممانعت کردند.

شیخ حفظی ابواسنینه، تولیت حرم ابراهیمی الخلیل در این باره گفت: این اقدام از سوی وزارت اوقاف، دولت وفاق ملی فلسطین و همه ملت این کشور امری محکوم‌شده است.

وی با بیان این که هدف رژیم اشغالگر از منع ورود غیریهودیان به حرم ابراهیمی، یهودی سازی این حرم و تبدیل آن به کنیسه یهودی است، تصریح کرد: ورود شهرک‌نشینان به حرم نتیجه مصوبات کمیته اسرائیلی «شمغار» است که پس از قتل‌عام 29 نمازگزار و مجروح ساختن 150 تن از آنها به دست یکی از شهرک‌نشینان صهیونیست تشکیل شد.

یادآور می‌شود؛ روز جمعه ۲۵ فوریه سال ۱۹۹۴ میلادی «باروخ گُلدشتاین»، پزشک صهیونیست به روی نمازگزاران فلسطینی در شهر الخلیل آتش گشود که منجر به شهادت ۲۹ فلسطینی و زخمی شدن بیش از ۱۵۰ تن دیگر شد.

نظامیان اشغالگر، حرم ابراهیمی را به مدت ۶ ماه کامل به بهانه تحقیقات درباره این جنایت بستند و کمیته‌ای موسوم به شمغار برای تحقیقات در این خصوص تشکیل دادند. خروجی این کمیته چند مصوبه از جمله تقسیم حرم ابراهیمی که مسجدی کاملا اسلامی بود بین مسلمانان و یهودیان و تعیین جدولی برای بستن اين حرم به روی مسلمانان در عيدهای يهودی و اتخاذ تدابیر شدید امنیتی در حرم ابراهیمی بود. کمیته شمغار همچنین حق حاکمیت بر بخش اعظم حرم ابراهیمی یعنی حدود ۶۰ درصد را به یهودیان داد تا علاوه بر یهودی‌سازی این حرم، کنترل آن را در دست بگیرند.

مسجد یا حرم شریف ابراهیمی در مرکز شهر الخلیل در جنوب کرانه باختری رود اردن قرار دارد. این مسجد دومین بنای مهم اسلامی پس از مسجدالاقصی در سرزمین فلسطین است.

این مسجد در طول قرن‌ها و تا به امروز، مکانی زیارتی برای مسلمانان از نقاط مختلف جهان بوده و هست و بر اساس اظهارات مورخان، قدمت آن به دوران حضرت ابراهیم خلیل الله(ع) باز می‌گردد و گفته شده که این حضرت چهار هزار سال قبل در این مسجد به خاک سپرده شده است و مسجد نیز به نام ایشان نامگذاری شد.

داخل این مسجد گنبدهایی وجود دارد که برخی منابع تاریخی آن‌ها را مربوط به برخی از پیامبران و نزدیکان آنها یعنی حضرت ابراهیم(ع) و همسرش ساره، اسحاق(ع)، اسماعیل(ع)، یعقوب(ع) و یوسف(ع) و همسران آنها می‌دانند.

انتهای پیام