صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۰۲۹۴۴
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶
محمد خوش‌چهره در گفت‌وگو با ایکنا:

گروه اقتصاد ــ عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: نامگذاری سال جاری با عنوان «حمایت از کالای ایرانی» به عنوان هدفی تکمیلی در راستای اهداف اقتصادی سال‌های قبل از جمله «اقتصاد مقاومتی: تولید – اشتغال» بوده است؛ چراکه حمایت از کالای ایرانی می‎تواند هویت‌بخش تولید ملی باشد و به همین دلیل از سوی رهبر معظم انقلاب عنوان شعار سال تعیین شده است.

به گزارش ایکنا، رهبر معظم انقلاب، چند سال اخیر را با عناوین اقتصادی مزین فرموده‌اند تا گامی در راستای حمایت از اقتصاد ملی و رشد و شکوفایی اقتصاد کشور برداشته شود. ایشان همچنین در اواخر سال 1392 سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» را ابلاغ کردند تا با اجرای این سیاست‌ها بتوان زمینه‌های مقاوم سازی اقتصاد کشور در مقابل تکانه‌ها و شوک‌های وارده به اقتصاد کشور را فراهم کرد. رهبر انقلاب همچنین در آغاز سال جاری، عنوان «حمایت از کالای ایرانی» را برای سال جاری برگزیدند که قطعا تحقق این شعار نقش تعیین‌کننده‌ای در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد.


سه حوزه استراتژیک هر کشور
محمد خوش‌چهره، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در ابتدا به بحث درباره دلایل تأکید مجدد رهبر انقلاب بر مسائل اقتصادی در نامگذاری عنوان سال اظهار کرد: حوزه‌های استراتژیک در راستای منافع ملی یک کشور، سه حوزه شناخته شده شامل امنیت ملی، اقتصاد و رفاه و حوزه آرمان‌ها و ارزش‌هاست؛ به گونه‌ای که در هر مقطعی متناسب با شرایط، یکی از این حوزه‌ها، حوزه اصلی و اصطلاحا تبدیل به لوکوموتیوی می‌شود که بقیه حوزه‌ها را پیش می‌برد.
وی ادامه داد: در خلال جنگ تحمیلی که حضرت امام فرمودند: «جنگ جنگ تا پیروزی» حوزه امنیت اهمیت بیشتری داشت که مفهوم آن حفظ سرحدات بود. ما در چند سال اخیر شاهد آن هستیم که رهبر معظم انقلاب، حوزه اصلی که تأمین کننده منابع ملی یا به عبارت دیگر می‌تواند تهدید کننده منافع ملی باشد را حوزه اقتصاد و رفاه می‌دانند.

دلایل تأکید مجدد رهبر انقلاب بر مسائل اقتصادی
این نماینده اسبق مجلس یادآور شد: مفهوم حوزه اقتصاد رفاه هم به معنای تولید ملی، اشتغال، درآمد ملی و متغیرهای کلانی از این قبیل است و دلیل این امر هم این است که حوزه اقتصادی خطراتی را برای منافع ملی یا سایر حوزه‌ها از جمله امنیت می‌تواند در پی داشته باشد و به عنوان مثال، بیکاری می‌تواند متغیری ضدامنیتی باشد، متغیرهای اجتماعی را تحت تأثیر قرار دهد و لشکر بیکاران منجر به ایجاد چالش امنیتی برای کشور شود.
خوش‌چهره افزود: از این رو حوزه اقتصاد به این دلیل که می‌تواند حوزه فرهنگی و معنوی را هم تحت تأثیر قرار دهد بسیار اهمیت پیدا می‌کند. در روایات آمده است: «مَن لا مَعاشَ لَهُ لا مَعادَ لَهُ» یعنی برای هر کس که معاشی نباشد، معادی نیز نمی‌باشد. همچنین در روایتی دیگر آمده است: « کادَ الْفَقْرُ أَنْ يَكُونَ كُفْرا» یعنی فقر می‌تواند منجر به کفر شود. با این اوصاف حوزه اقتصاد، آثار تبعی فرهنگی، انحرافات، بزهکاری‌ها و حتی فساد رفتاری را هم در پی دارد.


دلیل نامگذاری سال با عنوان «حمایت از کالای ایرانی»
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: البته تأکید بر حوزه اقتصاد بدین معنا نیست که اقتصاد، اصلی‌ترین حوزه برای نظام جمهوری اسلامی است. قطعا زیربنای مباحث فرهنگی و اخلاقی جامعه بسیار مهم است اما به عنوان اقدام مقطعی، حوزه اقتصاد تبدیل به حوزه اصلی شده است.
این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به دلیل نامگذاری سال با عنوان «حمایت از کالای ایرانی» عنوان کرد: دلیل این نامگذاری این است که رهبر معظم انقلاب به عنوان استراتژیست نظام جمهوری اسلامی و به عنوان کسی که جهت‌گیری‌ها و اولویت‌ها را تعیین می‌کند، حتی اگر نظام برنامه‌ریزی ما، برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمت هم تهیه کرده باشد که متناسب با اهداف کلی است اما سرعت تحولات و تغییرات ناشی از جریانات بین‌المللی، منطقه‌ای یا حتی تحولات تکنولوژیک به گونه‌ای است که باید اولویت‌ها و جهت‌گیری‌ها روشن شود و در حقیقت جایگاه مقام معظم رهبری در نامگذاری‌ها، چنین تأثیراتی است که ناشی از تغییر و تحولات است.


برخی برنامه‎ریزی‌های مسئولان با شعار سال در تعارض است
نماینده اسبق مجلس اظهار کرد: بنابراین 50 درصد کار، این نامگذاری‌ها، جهت‌گیری‌ها و اولویت‌بندی‌هاست و 50 درصد کار هم مربوط به اجراء، قانونگذاری و امثالهم است تا این برنامه‌ها محقق شود اما شاهد آن هستیم که علی‌رغم نامگذاری سال‌ها، در طول سال، تصمیم‌گیری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‎هایی که دولت، مجلس و سایر نهادها انجام می‌دهند، بعضا در تعارض و تقابل با چنین جهت گیری‌هایی است که یکی از دلایل کُندی و عدم تحقق مناسب این اهداف است.
خوش‌چهره در پایان یادآور شد: در راستای این هدف‌ها که سال قبل «اقتصاد مقاومتی: تولید – اشتغال» بوده است، امسال هدف تکمیلی آن حمایت از کالای ایرانی است که می‎تواند هویت بخش تولید ملی باشد و به همین دلیل از سوی رهبر انقلاب به عنوان شعار سال تعیین شده است.
انتهای پیام