به گزارش خبرنگار ایکنا؛ سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، امروز، 14 اردیبهشت ماه، در سخنرانی پیش از خطبههای نماز جمعه تهران به مناسبت هفته معلم گفت: امروز در نظام آموزش و پرورش بیش از 940 هزار معلم در تلاش هستند تا بیش از سه میلیون دانشآموز را در بیش از 106 هزار مدرسه از جهل و ظلمت به سوی نور و دانایی رهنمون سازند و چگونه خوب زیستن را به آنان بیاموزند.
وزیر آموزش و پرورش افزود با بیان این مطلب که معلمان سختکوش و فداکار با وجود کمبود امکانات و تجهیزات در مدارس و برخی مشکلات اقتصادی، صمیمانه و مسئولانه در خدمت فرزندان مردم قهرمانپرور ایران هستند، تصریح کرد: این عزیزان با تمام توان، نسلی مؤمن، دانا، کارآفرین و دارای مهارت تربیت میکنند.
وی ادامه داد: معلمان دلسوز و زحمت کش در کمال اخلاص و با عشق به تعلیم و تربیت در سرتاسر کشور چراغ آموزش و پرورش را بر میافروزند و در دورترین نقاط کشور که گاهی هیچ اداره دولتی نیز فعالیتی ندارد؛ پرچم مقدس جمهوری اسلامی را بر فراز مدرسهای به اهتزاز درآوردهاند.
بطحایی همچنین در تأکید اهمیت مهارت آموزش گفت: در این خصوص نیازمند توجه و اهتمام بیشتر بر توسعه مهارتآموزی به جای تکیه بر حافظهمحوری و اولویتبخشی فعالیتهای تربیتی و تقویت تربیت اسلامی هستیم.
وی در ادامه با اشاره به سند بنیادین آموزش و پرورش یادآور شد: مدرسهمحوری و کاهش تمرکز در نظام آموزش و پرورش یکی از مهمترین رویکردهای برگرفته از این سند تحول است که برای دستیابی به آموزش و پرورش مطلوب و مناسب بسیار حایز اهمیت است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه بر اساس سند بنیادین آموزش و پرورش، کانون اصلی تعلیم و تربیت است، اضافه کرد: بایستی تمامی سیاست گذاریها و برنامه ریزیها در مدرسه که مرکز اصلی تعلیم و تربیت رسمی است، صورت پذیرد.
سخنران پیش از خطبههای نماز جمعه این هفته تهران افزود: دستگاه تعلیم و تربیت علاوه بر مدرسه برای پشتیبانی، نظارت و هدایت از نظام اجرایی نیز برخوردار است و تشکیلات اداری و سازمانی لازم را نیز دارد؛ اما طی سالیان متمادی به تدریج رسمیت نظام اجرایی و اداری افزایش یافته است به گونهای که بخش مهمی از تصمیمات در خارج از مدرسه اتخاذ و فقط ابلاغ میشود. همچنین رویکرد کاهش تمرکز و سپردن اختیارات به مدارس، امکان شکوفایی استعدادها و خلاقیتهای منطقهای و محلی را فراهم خواهد ساخت و باید با این رویکرد، سیاست و ضوابط کلی به مدارس ابلاغ شود؛ اما نحوه تحقق سیاستها و طراحی برنامهها و اجرای آنها به تدریج به مدارس سپرده شود.
بطحایی گفت: این رویکرد ایجاب میکند تا از صدور بخشنامههای متعدد خودداری شود و مدیران و معلمان مدارس در اجرای برنامهها صرفاً بهعنوان یک مجری تلقی نشوند؛ بلکه اختیارات لازم باید بدانها سپرده شود تا با آزاد عمل و متناسب با شرایط برای طراحی و اجرای برنامهها برخوردار شوند.
انتهای پیام