صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۱۴۴۰۹
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵
تشریح ویژه‌برنامه‌های ماه رمضان معاونت صدای رسانه ملی؛

گروه هنر ــ معاون صدای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تولید و پخش 154 هزار دقیقه برنامه از شبکه‌های مختلف رادیویی ویژه ماه مبارک رمضان گفت: حق‌الناس، لزوم ادا و اجتناب از تضییع آن موضوع محوری این برنامه هاست.

به گزارش ایکنا؛ نشست خبری تشریح ویژه‌برنامه‌های معاونت صدای رسانه ملی به مناسبت ماه مبارک رمضان، بعد از ظهر امروز دوشنبه 24 اردیبهشت با حضور حمید شاه‌آبادی؛ معاون صدای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و جمعی از مدیران شبکه‌های مختلف رادیویی در سالن اجتماعات ساختمان شهدای رادیو جام جم برگزار شد.

 حمید شاه‌آبادی در ابتدای این مراسم با اشاره به اینکه در عرصه رسانه نیز همچون دستگاه سوخت و ساز بدن در ایام ماه مبارک رمضان باید شاهد تغییرات ساختاری و محتوایی در عرصه برنامه‌سازی و پخش از شبکه‌های مختلف رادیویی باشیم گفت:  رمضان فصل جدیدی از انسانیت و تعبد به درگاه باری تعالی را نوید می‌دهد و رسانه فعالی همچون رادیو نیز باید این تغییر را در درون خود حس کرده و بتواند متناسب با این ایام رفتار خوبی را متناسب با روحیات روحانی مردم از خود بروز دهد.

وی ادامه داد: بر خود وظیفه می‌دانم  که به عنوان عضو کوچکی از معاونت صدای رسانه ملی هر از چند گاهی در محضر خبرنگاران و اصحاب رسانه بازتاب دهنده زحمات و تلاش مجدانه بیش از 3 هزار همکار سختکوش خودم در 16 شبکه رادیویی سراسری و ملی  باشم، همکارانی که روزانه 354 ساعت برنامه تولید و آن را روانه آنتن‌های مختلف می‌کنند و بی‌شک برای ایام ماه مبارک رمضان نیز این دوستان نیز برنامه‌های زیادی را تدارک دیده‌اند که به نمونه‌هایی از آنها اشاره خواهم کرد.

معاون صدای رسانه ملی افزود: امسال 154 هزار دقیقه ویژه ایام ماه مبارک رمضان از سوی شبکه‌های مختلف رادیویی تهیه و تدارک دیده شده است که مهمترین محور آنها توجه به رکن خانواده است و اتفاقاً خانواده ایمانی  که ما قصد داریم از رهگذر برنامه‌های تولید و پخش شده در رسانه ملی به سمت تحقق این خانواده در ایران اسلامی حرکت کنیم.

شاه‌آبادی تصریح کرد: معمول است که مقارن با ماه مبارک رمضان  از میزان جرائم کاسته می‌شود و لذا این ماه مبارک فرصت مغتنم را پدید می‌آورد تا از فضای معنوی حاکم بر زندگی و مناسبات اجتماعی مردم روزه دار بهترین و بیشترین بهره برداری را در تحقق اهداف متعالی ایرانی و اسلامی به عمل آوریم و لذا یکی از موضوعات کلیدی که می‌توان دراین مسیر و در قالب برنامه‌سازی فرهنگی و هنری به آن پرداخت موضوع حق‌الناس است که ما در برنامه‌ریزی تولید برنامه‌های رادیویی خود بر روی این موضوع تمرکز جدی داریم چرا که معتقدیم تعبد و بندگی ناب و خالص الهی تنها از مسیر ادای حق مردم و مخلوقات است که به دست می‌آید.

وی در مورد برنامه‌های رادیو ایران به مناسبت این ایام گفت: من خادم مسجد هستم، یک پویش مردمی به منظور توجه به زندگی و طرح مشکلات خادمین مساجد است که در این راستا با پخش برنامه‌ای تحت عنوان «خانه دوست» که روزهای جمعه در ایام ماه مبارک پخش خواهد شد، رادیو ایران به این موضوع خواهد پرداخت.

شاه‌آبادی به آمار بالای زندانیان غیرعمد با مبالغ دیه بسیار پایین اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز یک پویش مردمی به وجود آمده است و ما در رادیو ایران  با کمک و مساعدت ستاد دیه و در قالب برنامه‌ای موسوم به «قرار آسمانی» سعی در تأمین مبالغ دیه این زندانیان به منظر رهایی از بند زندان داریم.

معاون صدای رسانه ملی به برنامه‌های رادیو فرهنگ به مناسبت ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: «سی روز، سی آئین» برنامه‌ای است که به آئین اقوام مختلف ایرانی در ایام ماه مبارک از این شبکه رادیویی خواهد پرداخت و در برنامه دیگری تحت عنوان«سی روز، سی حکمت» حکمت‌ها، کلمات و جملات قصار معصومین(ع) به مناسبت ماه مبارک رمضان مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

شاه‌آبادی با اشاره به ویژه‌برنامه‌های رادیو تهران و رادیو معارف به مناسبت این ایام گفت: به منظور توجه به کسب درآمد حلال  برنامه‌ای در این روزهای مبارک تحت عنوان«عشق کسب و کار من است» از رادیو تهران پخش می‌شود و با ویژه‌برنامه «زیر نور ماه» با موضوع سبک زندگی ایرانی و اسلامی و تحقق مدل زندگی مبتنی بر فرهنگ بومی و باور ایرانی و ایمانی شاهد پخش این برنامه از رادیو معارف خواهیم بود.

وی همچنین ادامه داد: از آنجا که ایام ماه مبارک رمضان مصادف است با سالروز ارتحال جانگذار حضرت امام خمینی(ره) لذا  برنامه «تفسیر آفتاب» که شامل تفسیر سوره حمد توسط امام راحل است نیز ار رادیو معارف پخش خواهد شد.

معاون صدای رسانه ملی رادیو جوان را شبکه‌ای پویا و سرزنده و پرنشاط توصیف کرد که مخاطبان زیادی را نیز به حود جلب کرده است و گفت: «موج جوانی» برنامه زنده‌ای است که ار برج میلاد ویژه این ایام از رادیوجوان پخش خواهد شد و در مبحث حق و تکالیف شرعی ویژه جوانان  برنامه‌ای تحت عنوان «ماه نو» را خواهیم داشت  که از این شبکه رادیویی ویژه این ایام به روی آنتن خواهد رفت.

شاه‌آبادی به شبکه رادیویی سلامت نیز اشاره کرد و گفت: «حق با توست» عنوان برنامه‌ای شاخص است که از این رادیو در ماه رمضان پخش شده و هدف از آن انتقال مهارت‌هایی به شنوندگان است تا در مواقعی اضطراری و تنش‌های روحی و روانی که ممکن است منجر به درگیری فیزیکی شود، راهکارهایی را برای فائق آمدن بر این بحران‌ها ارائه نماید.

وی در ادامه گفت: در رادیو قرآن نیز ویژه‌برنامه «قرآن و زندگی» را خواهیم داشت ضمن آنکه رادیو ترتیل به مناسبت این ایام افتتاح خواهد شد تا به واسطه این کانال جدید در کنار رادیو تلاوت، شبکه رادیو قرآن کامل شده و بتواند نیازهای بحق علاقه‌مندان به کلام وحی را تأمین نماید.

معاون صدای رسانه ملی در پایان سخنان خود گفت: نکته ای در مورد رادیو ایران باید به عرض برسانم و آن هم ارتباط خوب این شبکه رادیویی با شبکه اول سیماست و در راستای این تعامل و ارتباط ویژه برنامه «قرار بی قراران» در فضای استودیو صدا ضبط و به شکل تصویری از شبکه اول سیما پخش خواهد شد که حال و هوایی متناسب با ایام ماه مبارک رمضان خواهد داشت.

این گزارش حاکی است در ادامه این مراسم، سیفی؛ مدیر رادیو جوان به برخی از برنامه‌های پخش شده از این شبکه در ماه رمضان اشاره کرده و گفت: اجرای برنامه‌های ویژه شب‌های قدر توسط فرزاد حسنی، ترتیل قرآن با صدای احمد ابوالقاسمی و ترجمه قرآن به شکل صوتی براساس ترجمه استاد خرمشاهی از جمله ویژه‌برنامه‌های این ماه رادیو جوان است.

در ادامه رحمانیان؛ مدیر رادیو فرهنگ رویکرد جدی به منظور ترویج آموزه‌های نهج‌البلاغه را محور برنامه‌های شبکه رادیویی خود دانست و گفت: رمضان و فرهنگ اقوام ایرانی از جمله برنامه‌های مورد تأکید ما در این ماه است ضمن آنکه در قالب برنامه «سحوری» میهمان روزه‌داران در سحرگاهان ماه رمضان هستیم  و سعی داریم با موافقت داریوش ارجمند و پسر ایشان امیریل ارجمند ویژه برنامه شب‌های قدر تحت عنوان «سوره باران» را به شکل زنده بر روی آنتن ببریم.

وی به موضوع حق‌الناس مورد تأکید معاونت صدای رسانه ملی اشاره کرد و گفت: حق مالکیت مادی و معنوی اهالی فرهنگ و هنر یکی از مصادیق این مبحث است که به آن خواهیم پرداخت ضمن آنکه با مشارکت کانون فرهنگی و هنری مساجد کشور برنامه‌ای برای تجهیز کتابخانه مساجد داریم  و به شکل صوتی ترجمه قرآن  استاد غلامعلی حدادعادل را پخش خواهیم کرد و شعر خوانی شاعران که معمولاً نیمه ماه مبارک رمضان در محضر رهبر معظم انقلاب اتفاق می‌افتد را با تأخیر به روی آنتن خواهیم برد.

تونه‌ای؛ رادیو معارف  گفت: ویژه برنامه‌های افطار و سحر از جمله تدارکات ما به مناسبت ایام ماه رمضان است و دو نوبت جزء خوانی قرآن داریم یکی هنگام اذان صبح از حوار حرم امام رضا(ع) و دیگری هنگام اذان ظهر از جوار حضرت معصوم(س) که زنده پخش خواهد شد و «طعم رمضان» عنوان مسابقه‌ای تلفنی است  که براساس کتاب تفسیر قرآن آیت‌الله مکارم شیرازی در این شبکه رادیویی برگزار می‌شود.

قاسمی؛ مدیر رادیو ورزش نیز با اشاره به اینکه برنامه‌های این شبکه رادیویی نیز حال و هوایی رمضانی به خود خواهد گرفت گفت: «نسیم نیاز» ساعت 4 بامداد، «آوای وحی» شامل تلاوت قرآن و «فرصت پرواز» که هنگام افطار پخش می‌شود و خاطرات قهرمانان ورزشی را از ماه رمضان بیان می‌کند، ویژه‌برنامه‌های این رادیو به مناسبت این ماه است.

مقدسی؛ مدیر رادیو پیام و رادیو آوا نیز با تشریح برنامه‌های شبکه خود به شکل خلاصه گفت: پخش ترانه و تصنیف‌های عرفانی و مذهبی و پرداختن به موضوع حق‌الناس با استفاده از داستانک و پلاتو از جمله برنامه‌های این شبکه به مناسبت ماه رمضان است ضمن آنکه به مناسبت شب‌های قدر برنامه‌های ما از شکل طبیعی خارج شده و به مداحی و روزه‌خوانی مادحین اختصاص خواهد یافت.

قربانی؛ مدیر رادیو نمایش  نیز به تولید و پخش 5 سریال رادیویی ویژه این ایام اشاره کرد که هم از این شبکه رادیویی و هم از شبکه‌های دیگر پخش خواهد شد و گفت: «گذر از اندوه» در 20 قسمت برای پخش ار رادیو ایران، «سرنوشت» در 30 قسمت برای پخش از رادیو تهران،«راه و بیراه» در 30 قسمت برای پخش از رادیو جوان،«خواب چهار آئینه» در 30 قسمت برای پخش ار رادیو نمایش  و «گنجشک» در 30 قسمت برای پخش ار رادیو سلامت تولید شده است که در این ایام به روی آنتن خواهد رفت.

احمد ابوالقاسمی؛ مدیر رادیو قرآن  نیز به برخی از برنامه‌های پخش شده از این شبکه اشاره کرد و گفت: «نمای نزدیک»  شامل گزارش مشروح از بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از جمله این برنامه‌هاست و ما پخش 30 تلاوت جدید از نوابغ تلاوت جهان اسلامی را خواهیم داشت و هر روز از ساعت 16:30 تا 17:30  ترتیل قرآن از حرم هلال بن علی در مشهد اردهال پخش خواهد شد و ویژه‌برنامه‌هایی نیز به منظور استهلال ماه مبارک رمضان و حلول ماه شوال خواهیم داشت.

یوسف‌نیا؛ مدیر شبکه صبا نیز در سخنان کوتاهی گفت: از آنجا که رمضان ماه جشن عبودیت خداوندی است در نتیجه ویژه این ایام و درقالب آیتم‌های طنز نمایشی و اجرا به موضوعات مرتبط با این ایام خواهیم پرداخت ضمن آنکه مسابقه همپای صبا نیز هر روز به مدت نیم‌ساعت اختصاص به موضوعات رمضانی دارد.

صدیقه اعتمادسعید؛ مدیر رادیو سلامت نیز گفت: تغدیه مناسب در ایام ماه رمضان از جمله دغدغه‌های ماست و همچنین در مورد سبک زندگی ایرانی و اسلامی نیز به اجرای برنامه خواهیم پرداخت که دو برنامه شاخص ما به این مناسبت «بارانی‌ترین ماه» و «راهی شو» خواهد بود که در برنامه «راهی شو» از وجود افراد شاخص و سلبریتی استفاده خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: از آنجا که تعطیلات در این ایام زیاد است و این زمینه را برای مسافرت مردم فراهم می‌کند و چون براساس آمارد 60 درصد تصادفات جاده‌ای در کیلومتر 30 مبدأ حرکت اتفاق می‌افتد در  قالب برنامه «شصت، سی» به موضوع امنیت سفر خواهیم پرداخت.

گزارش از امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام