صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۲۰۷۲۲
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۳

گروه شبکه های اجتماعی ــ علی ابن ابی طالب علی (ع) وقتی بحثی راجع به نظام جهان می کنند ــ نظامی که به دست خدا و اراده و اختیار خدا ساخته شده است ــ دائما توجه می دهند که این نظامی که بر شما محیط است، نظام نعمت و شکر است نه نظام عمل و حساب.

به گزارش ایکنا؛ مصطفی ملکیان، پژوهشگر و استاد فلسفه اخلاق همزمان با سالروز شهادت علی (ع) در کانال تلگرامی خود آورده است:

 علی ابن ابی طالب علی (ع) وقتی بحثی راجع به نظام جهان می کنند ــ نظامی که به دست خدا و اراده و اختیار خدا ساخته شده است ــ دائما توجه می دهند که این نظامی که بر شما محیط است، نظام نعمت و شکر است نه نظام عمل و حساب. نظام نعمت و شکر است و نعمت یعنی چه؟ یعنی آن چه دیگری به ما می دهد، اما نه به ازای کاری که کرده ایم  باید می کردیم و به ازای کاری که نکرده ایم و نمی باید هم می کرده ایم، نعمت از مقوله عوض نیست، از مقوله اجر هم نیست، هم عوض و هم اجر از این جهت مشترک اند که در ازای کاری که نباید می شده و نشده به کسی تعلق می گیرد.

 علی ابن ابی طالب علی(ع) به دفعات بسیار عدیده ای ــ شاید بیش از صد مورد ــ در نهج البلاغه می فرمایند که اینجا نظام دهش و سپاس است، نظام دهش و شکر است یعنی آنچه به شما در اینجا داده می شود، پاداش کاری که کرده اید و حقتان را نگرفته اید و کاری نکرده اید که حقی داشته باشید و مستحق باشید که این حق به شما داده شود؛ اینجا در واقع داده می شود بدون اینکه استحقاقی در نظر گرفته شود، وقتی دهش انعام آمیز است؛ طبعا از آن ناحیه چیزی جز سپاس نباید باشد.

رویکرد وجودی به نهج البلاغه ــ مصطفی ملکیان

انتهای پیام