صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۳۳۳۰۰
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲

گروه اقتصاد ــ عبدالناصر همتی که امروز توسط هیئت‌‎دولت به عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی منصوب شد دارای سوابق اقتصادی متعدد، از جمله مسئولیت کمیته اقتصادی جهاد دانشگاهی است.

به گزارش ایکنا، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، چند وقتی است که با بحران‌های تعددی از جمله افزایش بی‌رویه نرخ تورم، بحران مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز، افزایش قیمت طلا و سکه، افزایش بی‌سابقه نرخ ارز و تبعیض‌های فراوان در ارائه تسهیلات به مردم و واحدهای تولیدی مواجه بوده است. همه این موارد دست به دست هم دادند تا ولی‌الله سیف، دوران پرآرامشی را در ساختمان شیشه‌ای خیابان میرداماد طی نکند.

سوابق اجرایی

هرچند دوران پنج ساله ریاست سیف بر بانک مرکزی، آخر مردادماه به پایان می‌رسید اما انتقادات فراوان از عملکرد بانک مرکزی باعث شد تا هیئت دولت، زودتر از موعد مقرر اقدام به جایگزینی سیف با عبدالناصر همتی کند. در این گزاش بنا داریم نگاهی به سوابق و عملکرد وی بیاندازیم. همتی به پدر بیمه خصوصی ایران شهرت دارد و بیشتر عمر خود را هم در همین بخش طی کرده است. وی دارای مدرک دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران و از افراد باسابقه در سمت‌های مختلف اقتصادی در کشور و از افراد مورد قبول کابینه برای انتخاب به عنوان رئیس کل بانک مرکزی است.

همتی دارای سوابق اجرایی بسیاری در جهاد دانشگاهی، بیمه، صندوق ذخیره ارزی، بانک ملی، بانک سینا، صدا و سیما، شورای عالی امنیت ملی و..... است. وی از سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۵ به مدت ۱۲ سال رئیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده است.  پس از هفت سال فعالیت به عنوان مدیرعاملی بانک سینا و سپس مدیرعاملی بانک ملی، بعد از ماجرای فیش‌های نجومی در بیمه مرکزی، وی جایگزین محمدابراهیم امین در بیمه مرکزی و چند هفته قبل نیز به عنوان سفیر ایران در چین منصوب شد.

سوابق علمی

وی علاوه بر سوابق اجرایی، از اساتید شناخته شده اقتصاد کلان در دانشگاه تهران است و برخی از تألیفات و ترجمه‌های وی شامل «اقتصاد کلان (مقدمه ای بر سیاستهای پولی و مالی)»، «توسعه اقتصادی»، «اقتصاد نفت»، «مشکلات اقتصادی جهان سوم»، «مبانی نظری و عملی بیمه»، «اقتصاد انرژی» است.

سابقه فعالیت در جهاد دانشگاهی

عبدالناصر همتی که با رتبه اول دوره کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه تهران را آغاز کرده بود، در سال ۱۳۵۹ برای مدتی مسئول کمیته اقتصادی جهاد دانشگاهی بوده است. وی همچنین در سالهای ۱۳۵۹ تا ۱۳۷۳ در صدا و سیما تا پست معاونت به فعالیت پرداخته است. همچنین در دوران ریاست حسن روحانی بر شورای عالی امنیت ملی، وی به به مدت پنج سال عضو کمیته اقتصادی شورای امنیت ملی بوده است.

امروز چهارشنبه سوم مردادماه 97 نیز وی به عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد و اکنون این امیدواری وجود دارد که با وجود سوابق درخشانی که وی در طول چهار دهه گذشته در عرصه‌های مختلف اقتصادی داشته است، بتواند گام‎های مهمی برای کاهش مشکلات اقتصادی در کشور و مخصوصا کاهش تورم و ثبات در بازار سکه و ارز بردارد.

انتهای پیام