صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۳۴۱۱۳
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹
حج ابراهیمی و انعکاس آن در عرصه فرهنگ و هنر/ 3

گروه هنر ــ یک کارگردان سینما و تلویزیون گفت: برای پرداختن به فریضه عبادی - سیاسی حج در سینما، موضوعاتی بسیاری وجود دارد، اما در شرایط فعلی بهترین موضوعی که کارکرد سیاسی نیز دارد، پرداختن به فاجعه منا است.

جواد مزدآبادی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره جایگاه و معنای حج در سینما و تلویزیون اظهار کرد: سینما، بهترین محل در عالم هنر است که می‌توان در آن به موضوعات مختلف سیاسی، فرهنگی، دینی و ... پرداخت، حتی این ظرفیت در برخی مواقع به اندازه‌ای در سینما قابل لمس است که بسیاری از اتفاقات به واسطه این ابزار رقم می‌خورد. برای مثال یک فیلم سینمایی حتی ممکن است سیاست‌های داخلی یا خارجی دولتی را به چالش کشد.

وی افزود: در همین رابطه، حج موضوعی است که به نظرم نباید از آن غفلت کرد، چون نادیده گرفتن آن در حقیقت چشم‌پوشی به روی ظرفیتی عظیم در جهان اسلام است، البته متاسفانه به دلیل حاکمیت رژیم منحوس آل سعود در عربستان امکان کار کردن در این کشور فراهم نیست، اما می‌توان به صورت غیر‌مستقیم این فریضه عبادی سیاسی را مد نظر قرار داد. در چنین کارهایی اگر موضوع به شکل صحیحی مد نظر قرار گیرد به نظرم می‌توان از ظرفیت‌های موجود استفاده کرد تا کاری در جهت تحکیم وحدت ساخته شود.

این کارگردان اضافه کرد: در ایام حج از همه اقوام و نژاد‌ها، حاجی راهی بیت‌‌الله الحرام می‌شود. برای همین باید سینما نشان دهد وقتی جهان اسلام می‌تواند در ایام حج چنین کینه‌ها و دشمنی‌ها را دور ریزد، چرا باید برخی سوء‌تفاهمات باعث درگیری‌های خونین در جهان اسلام شود، در صورتی‌ که سیره و روش حضرت رسول(ص) در طول حیات مبارک خود به روی صلح و صمیمت استوار بود و همیشه ایشان به شدت مسلمانان را از جنگ با یکدیگر پرهیز می‌داد.

وی در پاسخ به این پرسش که دوست دارد درباره چه معنایی از حج فیلمسازی کند؟ گفت: هر یک از فرایضی که در حج وجود دارد، قادر است بانی اتفاقات بسیار خوبی در سینما باشد. برای نمونه مسافتی که حجاج بین صفا و مروه طی می‌کنند، می‌توان الهام‌بخش کارهای بسیار خوبی در این حوزه باشد. موضوع دیگری که می‌توانم به عنوان یک سوژه ناب سینمایی نام ببرم رمی جمرات نام دارد که می‌شود از آن برای سنگ زدن به شیطان‌های امروزی نیز بهره برد.

کارگردان فیلم «طاووس‌های بی‌پر» گفت: به شخصه یک موضوع را بیش از همه، برای فیلمسازی در حوزه حج دوست دارم. آن هم بحث فاجعه منا است که در آن بسیاری از حاجیان به شهادت رسیدند. عنوان شهادت نیز کاملاً به جا و آگاهانه برای این اتفاق انتخاب شده است، چون با کمی دقت می‌توان رد پای دولت سعودی را در به وجود آمدن چنین اتفاقی به خوبی مشاهده کرد، البته این رژیم منحوس با ابزارهای تبلیغاتی خود به ویژه با مساعدت اربابانش سعی کرده، این فاجعه را اتفاقی ناخواسته توصیف کند، اما در واقعیت شواهد چیز دیگری را نشان می‌دهد.

این فیلمساز در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: وقتی از علاقه‌ام به ساخت فیلم درباره فاجعه منا حرف می‌زنم. این گرایش هیچ ربطی به گرایشات سیاسی‌‌ام ندارد، چون ممکن است این تصور به وجود آید به دلیل اختلافاتی که بین ایران و عربستان وجود دارد من چنین حرفی را می‌زنم تا به نوعی از این مسئله برای خود دست آوردی کسب کنم، اما به واقع این طور نیست. فاجعه منا به اندازه‌های وحشتناک و غم‌انگیز بود که قلب هر انسان آزاده‌ای از بابت شنیدن آن درد می‌گیرد پس دلبستگی به این موضوع تنها با مسائل اخلاقی و انسانی ربط دارد.

مزدآبادی گفت: وقتی از فاجعه منا و تصویرسازی آن در سینما حرف می‌زنم، منظورم این نیست که حتما باید به شکل مستقیم این موضوع را مد نظر قرار داد، چون عملاً چنین خواسته‌ای غیر ممکن است، اما می‌توان با روش‌های دیگر عمق و دردی که در این فاجعه است به تصویر کشید. بهترین مسیر نیز برای این راه پرداختن به خانواده شهدای منا است، چون قصه هر یک از این شهدا، می‌تواند اتفاق خوبی در این حوزه باشد.

وی با تاکید بر این‌که همیشه تلاش کرده، فیلمی با موضع شهدای منا جلوی دوربین ببرد، تصریح کرد: شاید این سوال پیش آید چرا با وجود چنین ظرفیتی تا به این اندازه سینما ما در این حوزه کم کار است؟ جواب این سوال را در چند قسمت می‌بایست داد. ابتدا این‌که اصولا سینمای ما در تمامی حوزه‌هایی که مرتبط با موضوعات دینی است عملکردی مطلوب ندارد! مطلب دیگر این‌که توجهاتی که بخش خصوصی به گیشه دارد اجازه نمی‌دهد چنین کارهایی رشد پیدا کند. در ضمن نهادهای دولتی هم متاسفانه در این زمینه احساس دغدغه نمی‌کنند!

مزدآبادی در انتها تأکید کرد: چند سال پیش فیلم‌نامه‌ای در دست داشتم که در آن فاجعه منا به‌نوعی مدنظر قرارگرفته بود. این اثر وقتی به تولید نزدیک شد، بنا به دلایلی ساخت آن متوقف شد. بعد از توقف من از پروژه کنار رفتم، ولی متأسفانه  فیلم‌نامه من با نام دیگر در اختیار فیلم‌ساز دیگری قرار گرفت و آن سناریو ساخته شد. این رفتار از آن دست اتفاقات غیر اخلاقی است که متأسفانه در سینمای ما رخ می‌دهد و عموماً هم فردی پاسخگوی آن نیست. در خاتمه باید بگویم طرح‌های دیگری نیز از حج در دست دارم که انتظار می‌رود از آن‌ یک کار سینمایی خوب تولید شود، اما متأسفانه حامی و سرمایه‌گذار مالی در این حوزه وجود ندارد!

گفت‌‌و‌گو از داود کنشلو

انتهای پیام

مطالب مرتبط