صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۴۰۱۵۱
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵
آیت‌الله مبلغی:

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: تفرق ادیان سماوی از هم و عدم تشکیل یک ملت بزرگ توسط آن‌ها تحت عنوان ملت ابراهیم، سفاهت و از دست دادن مصالح و مواجهه شدن با مشکلات و خطرات است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، آیت‌الله احمد مبلغی 29 مرداد در کنفرانس «اعتماد از دیدگاه ادیان ابراهیمی» که با حضور علمای ادیان الهی در ژنو در حال برگزاری است، با اشاره به آیه 130 سوره بقره «وَمَنْ يَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْرَاهِيمَ إِلَّا مَنْ سَفِهَ نَفْسَه» گفت: ادیان الهی که همگی جزء ملت ابراهیم هستند اگر به پیروی از این ملت نپردازند راه سفاهت و عدم رعایت مصلحت نسبت به خود را در پیش گرفته‌اند.
وی تصریح کرد: تفرق ادیان سماوی از هم و عدم تشکیل یک ملت بزرگ توسط آن‌ها تحت عنوان ملت ابراهیم، سفاهت و از دست دادن مصالح و مواجهه شدن با مشکلات و خطرات است.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: سفاهت به معنای عدم توانایی بر رعایت مصلحت و نادیده گرفتن مصلحت است ومعنای آیه این است که بودن درون ملت ابراهیم و التزام به چارچوبی که ادیان را کنار هم گرد آورد، مصلحت دین، معنویت، خداوند و راه خدا در آن نهفته است.
مبلغی با بیان اینکه قران کریم درچندین جا با ادبیات محکم از اتباع ملت ابراهیم سخن گفته است با توجه به شرایط جهانی شدن و روند رو به تصاعد بازگشت دین در این شرایط به صحنه اجتماع، گفت: امروز زمینه برای تشکیل ملت ابراهیم جهت پوشش اتباع ادیان سماوی، بسیار پرزمینه تر از گذشته، امکان وقوع پیدا کرده است.
وی اظهار کرد: جالب است که آیه 95 سوره آل عمران بین صدق خداوند و اتباع از ملت ابراهیم رابطه برقرار کرده است، در آیه، قل صدق الله فاتّبعوا ملّة ابراهیم حنیفاً، گویا پاسخ به این  سوال است چرا ادیان مختلف منشا اختلاف شدند؟.
مبلغی عنوان کرد: طبق این آیه، مبدا کامل صدق خداوند است و خداوند در ارتباط با ادیان و ایجاد وحدت جوامع ادیان سماوی صادق است ولی باید از آن ملتی که خداوند برای ادیان قرار داده است تحت عنوان ملت ابراهیم، پیروی کرد ولی برای اینکه  پیروان ادیان به اختلاف نیافتند باید هویت ملت ابراهیمی را فی مابین خود تقویت کنند.
وی ادامه داد: در حقیقت، اختلاف بین اتباع ادیان به خداوند بازگشت ندارد خداوند صادق است؛ اختلاف و جنگ و نزاع را بین ادیان وابسته به خود نخاسته است بلکه این اختلاف مربوط به ما اتباع ادیان است که از ملت ابراهیم حمایت نمی کنیم و هویت این ملت را محقق نمی کنیم. اینجاست  خداوند بینش صدق خود  و  پیروی از ملت ابراهیم پیوند برقرار کرده است.

انتهای پیام