صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۴۴۲۷۷
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۷
سوگواره هنر عاشورایی و بایدها و نبایدهای آن/2

گروه هنر ــ پس از برگزاری یازده دوره موفق سوگواره هنر عاشورایی به منظور کیفیت‌بخشی بیشتر به آثار متقاضی این سوگواره تصمیم بر این گرفته شد تا این سوگواره زین پس دوسالانه برگزار شود.

 سیدمسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: تاکنون برگزاری موفق یاده دوره سوگواره هنرهای عاشورایی را پشت سر گذاشتیم که البته در دوره‌های نخستین این سوگواره منحصر به پوسترهای عاشورایی بود.

وی ادامه داد: پس از چند دوره برگزاری و اضافه شدن بخش‌هایی همچون نقاشی، تصویرسازی و پرچم و کتیبه این سوگواره،  مسمی به سوگواره هنر عاشورایی است که انصافاً در روند برگزاری چند دوره در زمینه نوآوری و ارائه آثار بدیع در حوزه هنرهای تجسمی مرتبط با محرم، صفر و فرهنگ عاشورا، موفق عمل کرد.

شجاعی‌طباطبایی تصریح کرد: آثار ادوار گوناگون سوگواره هنر عاشورایی در سال‌های اخیر جنبه کابردی پیدا کرد و در بسیاری از محافل حسینی شاهد به کار بردن آنها بودیم که نمونه بارز آن در جریان پیاده‌روی اربعین و موکب‌های عزا در مسیر مراسم اربعین در کربلای معلی بود که از این طرح‌ها استفاده درخوری شد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا که با وجود موفقیت این سوگواره در سال جاری شاهد انتشار فراخوان و برگزاری دوازدهمین دوره آن در آستانه محرم و صفر نیستیم، گفت: امسال تمرکزی بر روی کیفیت‌بخشی جشنواره هنر جوان  صورت گرفته است و فراخوان هفتمین دوره این جشنواره که در اصل خلأ رویدادی سوگواره هنر عاشورایی را پُر می کند منتشر شده است.

سرپرست معاونت هنری حوزه هنری در پایان گفت: تصمیم‌گیری بر این مبنا اتفاق افتاد که با تبدیل سوگواره هنر عاشورایی به دوسالانه روندی کیفی‌تر به آثار متقاضی شرکت در این رویداد را بدهیم و به این واسطه مجال و فرصت بیشتری به هنرمندان داده شود تا با فراغ بال بیشتری در طراحی ایده‌های نو و بدیع و اجرای آثار به منظور شرکت در این سوگواره کوشا باشند و لذا سوگواره هنرهای عاشورایی در قالب دوسالانه سال آینده برگزار خواهد شد.

انتهای پیام