وی با بیان اینکه شرک یکی از راههای بسته شدن درهای آسمان است، زیرا اسلام در توحید خلاصه و همه چیز کفر در شرک خلاصه میشود بیان کرد: شرک جامع بین انحرافات عقیدتی، اخلاقی و ... است؛ دو نوع شرک جلی و آشکار و مخفی داریم؛ اگر کسی خدا را رازق خود نداند و رانتخواری و احتکار را رازق بداند، دچار شرک است.
این مرجع تقلید بیان کرد: کسی که توسل به دشمنان را برای رسیدن به اهداف خود خوب میداند، اما توسل به خدا را نه، خودش نوعی شرک است یا ریاکاری، کمفروشی، تقلب و... که اینها هم شرک خفی است.
آیتالله مکارم شیرازی با بیان اینکه دشمنی و عداوت در جامعه عامل از بین رفتن آن در برابر دشمنان است، تصریح کرد: ملتی که با هم عداوت داشته باشند در مقابل دشمن ناتوان و ضعیف میشوند؛ توان و قدرت در محبت و دوستی است و اسلام هم دین برادری و دوستی و محبت است و رابطه اخوت نزدیکترین رابطه میان دو نفر است.
این مرجع تقلید تصریح کرد: آیا با چنین تعابیری سزاوار است که کینه از هم بگیریم و این همه عداوت در رقابتهای سیاسی و رفتارهای اجتماعی و ... داشته باشیم؟ چقدر پروندههای دادگستری درباره مسائل جزئی است و چقدر افراد زندانی بر سر مسائل کوچک داریم، در حالی که اگر گذشت کنیم و یا از بزرگترهای فامیل برای رفع اختلاف کمک بگیریم، بسیاری از این مشکلات تمام میشود.
مکارم شیرازی گفت: وعاظ در منابر مردم را به اتحاد و محبت دعوت کنند، آن هم در زمانی که دشمن دندانهای خود را برای حمله به کشور تیز کرده و بهترین راه وحدت و نزدیکی دلها به همدیگر است.
این مرجع تقلید در ادامه با بیان اینکه برخی مهریه را به اجرا میگذارند و دادگستری هم فوراً مرد را به زندان میاندازد که این کار اشتباه است و بارها به قوه قضاییه تذکر دادهایم، گفت: عندالمطالبة و عندالاستطاعة بودن با هم فرقی ندارد که برخی اصرار دارند این دو را از هم جدا کنند؛ زیرا فرد اگر قدرت نداشته باشد، عندالمطالبة هم تبدیل به عندالاستطاعة میشود.
وی اظهار کرد: مشکل دوم اینکه آیا اصل این است که جوان چون مال ندارد باید زندان برود؟؛ در دستورات اسلامی هست کسی که مال دارد و بدهی نمیدهد میشود او را زندانی کرد، ولی کسی را که مالی ندارد نمیتوان به زندان انداخت و وقتی شک داریم که مال دارد اصل بر نداشتن است.
این مرجع تقلید با بیان اینکه چندهزار جوان به خاطر همین اشتباه در زندان هستند، تصریح کرد: بنشینید این مسائل شرعی را با مراجع و حوزه حل کنید؛ چرا دستگاه قضایی خلاف احکام اسلامی عمل میکند و عدهای بیدلیل زندانی میشوند.
وی افزود: مسئله دیگر اینکه پرداخت اقساطی مهریه گاهی ۵۰ سال طول میکشد و این در شرایطی است که میگویند تا مهریه تمام نشود زن میتواند تمکین نکند؛ چرا حکمی میدهیم که دیگران بخندند؛ فرد وقتی قسط اول را داد بدهی را پرداخت کرده و زن باید با قسط اول تمکین کند؛ این عاقلانه و عادلانه است، در حالی که حکم اول مضحک و مایه وهن احکام است.
وی با بیان اینکه حوزه از دستگاه قضا و قضا از حوزه جدا شده است که این درست نیست و عیب و اشکال دارد بیان کرد: برخی مهریه را ۱۱۰ سکه بهار آزادی قرار دادهاند. در آن زمان که سکه یک میلیون بوده، ولی حالا ۵ میلیون شده است؛ آیا تفاوت قیمت نامتعارف مورد قبول است؟ از دید ما تفاوتهای نامتعارف باید تعدیل شود و نباید سکه به قیمت جدید را بدهند.
وی با بیان اینکه اسلام دین سمحه و سهله و عدالتپیشه است گفت: اسلام حساب و کتاب دارد و نمیشود به مردم زور بگوییم. من از طلابی که توانایی دارند میخواهم بروند جذب دستگاه قضا شوند تا قوه قضاییه تقویت شود.
انتهای پیام