صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۶۶۴۴۲
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸
آیت‌الله اراکی در سخنرانی پیش از خطبه ها:

گروه سیاسی ــ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در سخنرانی پیش از خطبه‎های نماز جمعه تهران، با بیان اینکه وحدت عامل قوام جامعه اسلامی است، گفت: وحدت یک امر تشریفاتی، سیاست گذرا، مصلحت سیاسی و تاکتیک نیست و حتی از استراتژی هم برتر و بالاتر است و اساسا وحدت برای جامعه اسلامی یک امر هویتی و بنیادین است.

به گزارش ایکنا آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، امروز 2 آذرماه، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران در ابتدا میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) را تبریک گفت.

وی در ادامه با اشاره به هفته بسیج گفت: این هفته را که یادآور مقاومت‌ها و رشادت‌های بسیج و یکی از مهم‌ترین ارکان انقلاب است به بسیجیان تبریک می‌گویم.

اراکی با تبریک و تهنیت فرارسیدن هفته وحدت به همه مسلمانان و مستضعفان گفت: هفته وحدت هفته انسجام، یکدلی، اقتدار، پیام و بشارت پیروزی است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب گفت: مسئله وحدت هم در نظام اسلامی به طور کلان و هم در انقلاب اسلامی و روند حاکمیت جمهوری اسلامی ایران مسئله‌ای اساسی است.

وی اظهار کرد: از منظر نظام اسلامی در سطح کلان باید گفت که اساسا اسلام برای یکپارچه کردن جامعه آمده است؛ اسلام آمده تا پراکندگی‌ها را به هم پیوستگی تبدیل کند. ولایت و نظام ولایی یعنی به هم پیوستگی.

اراکی بیان کرد: اگر در واژگان و فرهنگ اسلامی از حاکمیت به ولایت تعبیر شده بدین سبب است که ولایت به معنی به هم پیوستگی و انسجام است.

وی با اشاره به آیه «نَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ» گفت: این آیه اشاره به پیوند طولی دارد که از فرمانروایی شروع می‌شود و به همه اعضای جامعه اسلامی می‌رسد و پیوند از بالا به پایین است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب ادامه داد: در واقع از فرمانروایی خدا آغاز می‌شود و به فرمانروایی رسول خدا(ص) و ائمه اطهار(ع) می‌رسد و بعد در زمان غیبت از طریق ولایت ولی فقیه استمرار می‌یابد لذا این ولایت از بالا به پایین است و به هم پیوستگی ایجاد می‌کند؛ به عبارتی جامعه اسلامی از طریق پذیرش فرمانروایی خدا به هم می پیوندد.

وی ادامه داد: این یعنی جامعه ای که جز فرمانروایی خدا فرمانروایی دیگری را نپذیرد خودبخود جامعه یک هویتی، یک جان و یک روح می شود. چون فقط روح الهی در ان دمیده شده است. معنی «لا اله الا الله» و «محمد رسول الله» این است که هیچ فرمانروایی جز خدا پذیرفتنی نیست و این مخ عبادت است.

اراکی اظهار کرد: لذا اگر خدا به فرشتگان دستور دهد به آدم سجده کنند و انها اطاعت کنند از خدا اطاعت کرده اند و پرستش خداست نه پرستش ادم. نمازگزاردن یعنی اطاعت و عبادت خدا اما اگر همین نماز خواندن به انگیزه و نیت دیگری انجام شود تبدیل به شرک می شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب بیان کرد: میزان در عبادت خدا این است که به فرمان خدا عمل کنیم. جامعه اسلامی یعنی جامعه ای که به فرمان خدا عمل می کند. رسول کیست؟ رسول فرمانروایی است که از سوی خدا متعال دستور او فرمان خدا شده است. امامان ما و ولایت فقیه در زمان غیبت همین طور است. چون خدا به فرمان انها ارزش داده است لذا اطاعت از انها اطاعت از فرمان خداست. وحدت از اینجا سرچشمه می گیرد.

وی افزود: وحدت جامعه اسلامی قوام این جامعه است و یک امر تشریفاتی نیست. وحدت یک سیاست گذرا و مصلحت سیاسی و تاکتیک نیست و حتی از استراتژی هم برتر و بالاتر است و اساسا هویت جامعه اسلامی به اطاعت از یک فرمانرواست و این اطاعت یعنی وحدت جامعه اسلامی. لذا وحدت برای جامعه اسلامی یک امر هویتی و بنیادین است.

اراکی ابراز کرد: ملت ایران توانست با وحدت و اطاعت از فرمان خدا به اقتدار برسد. پذیرش فرمان خدا نتیجه دارد و نخستین نتیجه این اطاعت وحدت جامعه است. دومین نتیجه عزت است . جامعه واحد و یک هویتی عزت می یابد. عزت یعنی اقتدار و جامعه اسلامی و ایمانی دارای عزت شکست ناپذیر می شود. اقتدار و شکست ناپذیری همراه با پیشرفت است و هر روز و هر سال او گام به سوی پیشرفت است و جامعهه اسلامی ما در راه پیشرفت قدم بر می دارد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب ادامه داد: امروز پس از 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی و برقراری یک جامعه به هم پیوسته واحد مطیع خدا، هر چند مشکلاتی داریم، که البته طبیعی است، اما بحمدالله ملت ایران و جبهه مقاومت اسلامی چنان در این بوته های آزمایش موفقیت خود را به ثبت رسانده که ما امروز در آستانه چهل سالگی انقلاب سربلندیم.

وی یادآور شد: ما با اغاز انقلاب، بت بزرگ کشور را شکستیم و شاه را از سریر سلطنت به زیر کشیدیم و این اولین پیروزی بود. ما در هر دهه از دهه های انقلاب توانسته ایم یک مرحله از مرحله حکومت طاغوت را بر جهان به شکست وادار کنیم. روز اول انقلاب نخستین طاغوت را به زیر آوردیم. دهه اول انقلاب که گذشت طاغوت صدام را در هم شکستیم. دهه دوم انقلاب طاغوت اتحاد جماهیر شوروی شکسته شد. در هر دهه ما در برابر یک پیروزی بزرگ بودیم.

اراکی بیان کرد: امروز در آغاز دهه پنجم و در پایان دهه چهارم انقلاب، آماده ایم که طاغوت حاکم بر جهان را، یعنی قدرت طاغوتی امریکا را به شکست بکشانیم. امروز همه دنیا اعتراف می کند که قدرت امریکا در حال افول و زوال است. امیدواریم در پایان دهه چهارم و اغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی، به عنوان دهه شکست امریکا و دهه زوال سلطه امریکا بر سراسر جهان به یاری خدا و همت جبهه مقاومت اعلام کنیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب اظهار کرد: امروز جبهه مقاومت از ایران آغاز شده به عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و یمن تداوم یافته و می رود در بحرین و غیر آن تداوم پیدا کند. قطعا با این تداوم طاغوت امریکا به شکست می رسد.

انتهای پیام