به گزارش ایکنا از استان مرکزی، هومن نامور، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد ساوه صبح چهارشنبه، 7 آذرماه در چهارمین نشست از آسیبهای اجتماعی که با محوریت عوامل مؤثر در الگوهای ارتباطی والدین و فرزندان از دیدگاه روانشناسی و اسلام با مشارکت دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه قرآنی اصحاب الثقلین اراک در سال جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: امروزه یک واژه پرنتینگ در زبان انگلیسی تحت عنوان فرزندپروری معنا میشود و مد شده است که یکی از شیوههای درست برای زندگی سالم، فرزندپروری است.
وی ادامه داد: یک خط استاندارد داریم، استاندارد به معنای رعایت حداقلها است اینطور نیست هر چیزی که استاندارد باشد، مطلوب است بلکه حداقلهای لازم را دارد.
این مشاور خانواده افزود: زیر خط استاندارد سه نوع پیشگیری داریم که عبارتند از جلوگیری از بروز، جلوگیری از شیوع و پیشگیری نوع سه درمان که خط استاندارد است. در حوزه علوم انسانی پیشگیری نوع یک یعنی راهنمایی، پیشگیری نوع دو یعنی مشاوره و پیشگیری نوع سه یعنی رواندرمانی یا درمانهای حمایتی. در بخشی از جامعه به دنبال این هستیم که آموزشهایی مانند راهنمایی به انسانها بدهیم که نگذاریم یک چیزهایی مثل آسیب اجتماعی بروز پیدا کند.
نامور گفت: امروز بالای خط استاندارد یعنی well being به معنای بهزیستی معنی میکنند، همکاران بنده در این عرصه آن را خوشباشی تعریف کردند. امروز در مفاهیم سلامت اجتماعی و روانشناختی و انواع سلامت پزشکی و ... به ارتقای سطح زندگی فکر میکنیم و در این راستا دو کلمهlife skill , life star سبک زندگی و مهارت زندگی تعریف میشود پس سبک زندگی ایرانی اسلامی یا اسلامی ایرانی تعریف میکنیم. به منظور اینکه سبک زندگی را امروز تغییر دهیم و حس بهتری نسبت به آن داشته باشیم باید مهارت آن را یاد بگیریم.
وی بیان کرد: هنگامی که از مهارت زندگی صحبت میکنیم، مهم این است که بدانیم در ارتباط با کدام سبک از مهارت زندگی مدنظر است. باید بدانیم هنگامی که در مورد ترجمه بعضی از متون در ایران صحبت میکنیم باید بدانیم چقدر برای ماست و چه استفادهای از آن میکنیم. بطور مثال درwho برای انسان 2020، ده مهارت شغلی و 15 مهارت اجتماعی را در نظر گرفته است، اولین مهارت زندگی بین فردی که در آن به عنوان problem solving ذکرشده است و منظور مهارت حل مساله نیست. بین مساله و مشکل تفاوت وجود دارد در مساله آینده نگری و در مشکل حالنگری مورد توجه است مساله محقق نمیشود مگر اینکه مشکلات حل شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ساوه اظهار کرد: سه کلمه مهم تحت عنوان فرزندپروری، والدگری و پدرومادری مهم است. در حوزه خانواده در ایران مرزبندی و سلسه مراتب وجود داشته است.
نامور تاکید کرد: تنها وظیفه پدر و مادر فرزندپروری نیست بلکه یکی از وظایف آنها به شمار میرود. والد یعنی تولید کننده، والدگری یعنی چطور تولید فرزند داشته باشیم و این هم یکی از وظایف پدر و مادر است.
وی افزود: پدرو مادرها با بچهها دوست نباشند چراکه آنها دوست نمیخواهند بلکه پدر و مادر نیاز دارند. پدرومادر بودن ورای دوست داشتن است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ساوه بیان کرد: حرمتها را به فرزندان آموزش ندادهایم، به جای فرزندسالاری باید فرزندمحوری را بکار برد. واژه مهم فرزندمحوری جای خودش را به پدر و مادرسالاری داده است، امروزه خانوادههای فرزند محور غلطهای اجتماعی هستند.
نامور اظهار کرد: انسان موجودی حداقل هفتبعدی از قبیل زیستی، روانی، اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی، معنایی و موجودی است.
وی خاطرنشان کرد: حضرت امیرالمومنین علی(ع) میفرمایند: فرزندانتان را به آداب خود تربیت نکنید چرا که آنها برای آینده و زمانی غیر از زمان شما بدنیا آمدند و این کلام مولا به یک اصل در خانواده به نام اصل انعطافپذیری، اشاره دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ساوه گفت: خداترس بودن یکی از ویژگیهای مومن است اما، بچهها را نباید از خدا ترساند بلکه باید بجای خداترسی تربیت مبتنی بر رودربایستی را به آنها آموزش داد.
نامور اظهار کرد: در متون اسلامی نیز فرزندپروری فعالیتی سنجیده شامل رفتارها، آموزشها، تعاملها و روشهایی است که در تعامل با یکدیگر در رشد معنوی، عاطفی در ابعاد فردی و اجتماعی آنها تاثیر میگذارد.
وی بیان کرد: چهارهیجان اصلی از قبیل غم، ترس، خشم و شادی وجود دارد. خشم لازم است اما رفتار خشمآلود بد است، هیجان خوب کارایی را افزایش و هیجان بد کارایی را کاهش میدهد.
این مشاور خانواده به چند اصل ثابت پدرو مادری که عبارتند اهمیت عملکرد خود والدین، محبت به فرزندان، مشارکت فرزندان در حل مسائل و مشکلات و انتخاب شیوههای تربیتی متناسب با وضع فرزندان و ... اشاره کرد.
انتهای پیام