صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۸۰۸۰۶
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷

گروه فرهنگی ـ استاد دانشگاه بیرجند گفت: ابن‌حسام خوسفی، شاعری آیینی است که با وجود اشعار زیبایش ناشناخته است.

مرادعلی واعظی، استاد دانشگاه بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، درخصوص شخصیت ابن‌حسام خوسفی، اظهار کرد: محمد فرزند حسام‌الدین‌حسن، معروف به ابن‌حسام، شاعر، عارف، فقیه و اندیشمند قرن هشتم و نهم هجری در سال 760 شمسی متولد شد.

این استاد دانشگاه با اشاره به محل زادگاه ابن‌حسام، بیان کرد: زادگاه ابن‌حسام، شهر خوسف است كه از بخش‌های فعلی بیرجند و از قدیمی‌ترین آبادی‌های قهستان به شمار می‌رود.

واعظی اظهار کرد: ابن حسام شاعری صاحب فضل و مردی وارسته و قانع بود که روزها از صبح تا شام به كار كشاورزی اشتغال داشته و هم چنین اشعار خود را در همین مواقع یادداشت می‌کرد.

وی افزود: ابن‌حسام بر اثر اعتقاد راسخی كه به ولایت اهل‌بیت(ع) و دوستی پیامبر(ص) داشته، پیوسته به مدح و منقبت آنان پرداخته و قدرت شاعری خود را در این موارد به طورمطلوب نشان داده است.

این استاد دانشگاه درخصوص هنرنمایی ابن‌حسام در وصف شعرهایش، بیان کرد: ابن‌حسام در انواع شعر هنرنمایی و طبع‌آزمایی كرده و با خلق مضامین و كلمات خوش‌آهنگ و نشاندن آن‌ها در جای مناسب به توصیف آسمان و صور كواكب و صحنه‌های طلوع و غروب آفتاب و مناظر طبیعت به وجه اعجاب‌انگیزی پرداخته است.

واعظی با اشاره به آثار ابن‌حسام خوسفی اظهار کرد: از جمله آثار وی دیوان ابن حسام خوسفی و خاوران‌نامه است که این دیوان شامل 10 هزار و 844 بیت شعر و در مدح خاندان حضرت محمد(ص) است.

وی گفت: ابن حسام خاوران نامه را كه به سبك شاهنامه سروده شامل 22 هزار و 500 بیت شعر است كه در وصف دلاوری‌های حضرت علی(ع) و یاران آن حضرت به رشته نظم درآورده است.

زمینه معرفی ابن‌حسام خوسفی فراهم شود
این استاد دانشگاه با بیان عملکرد دستگاه‌های فرهنگی استان درخصوص این شاعر بزرگ، اظهار کرد: ابن‌حسام در سطح کشور و هم چنین استان باید بیشتر به لحاظ فرهنگی، گردشگری مورد توجه دستگاه‌ها قرار گرفته و همچنین درخصوص شعر آیینی و مذهبی تلاش بیشتری انجام گیرد.
واعظی با بیان راهکارهای جذب جوانان به سوی فعالیت‌های هنری مانند سرودن شعر، اظهار کرد: انجمن‌های شعر استان باید با ارائه امکانات به شاعران و هم‌چنین تشویق و چاپ آثارشان باعث جذب شدن جوانان به انجام فعالیت‌های هنری در استان شوند.

وی با بیان پیشنهادی برای معرفی این شخصیت‌ها در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان، یادآور شد: مسئولان فعالیت‌های فرهنگی و هنری استان می‌توانند با گنجاندن زندگینامه و آثار شخصیت‌های بزرگ در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان استان، آنان را بیشتر با این گونه شخصیت‌ها آشنا کرده و باعث الگو گرفتن آنان از شاعران و اندیشمندان استان شوند.

انتهای پیام