صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۸۱۶۶۸
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۳
آیت‌الله جوادی آملی: 

گروه حوزه‌های علمیه ــ آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه مهدیوت، عقل و عدل است، گفت: جریان مهدویت یکی از اضلاع وحی و نبوت است؛ حوزه وقتی می‌تواند در جریان مهدویت کارآمد شود که در اصل توحید، وحی و نبوت کارآمد شود.

به گزارش ایکنا، به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله جوادی آملی 25 دی در دیدار اعضای موسسه آینده روشن و اعضای مرکز تخصصی مهدویت اظهارکرد: جریان مهدویت یکی از اضلاع وحی و نبوت است؛ حوزه وقتی می‌تواند در جریان مهدویت کارآمد شود که در اصل توحید، وحی و نبوت کارآمد شود.
ایشان ادامه داد: اگر معنای درست نبوت، وحی و امامت به درستی مشخص شود و ضرورت نیاز جامعه به امام معصوم به درستی تبیین گردد، پایه و اساس تبیین مباحث دیگر نیز بوجود خواهد آمد پس دست ما باید پر باشد و هیچ نکته مجهولی در این زمینه برای ما وجود نداشته باشد.
این مرجع تقلید یادآور شد: کلینی در مقدمه کافی می‌نویسد که قطب فرهنگی هر ملتی عقل آن ملت است، عقل وحیانی باید در حوزه حرف اول را بزند اگر اینگونه باشد آنگاه مساله نبوت، وحی و امامت در جامعه مطرح خواهد بود و جامعه خواهد دانست که نیاز به راهنما دارد و در این زمینه هیچ چاره‌ای به جز اتکا به نقل که ابزار انتقال آن به جامعه، نبوت و امامت است، ندارد. بدون وحی جامعه به هیچ کجا نمی رسد و وحی تنها و تنها نزد ائمه علیهم السلام است.
آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: خداوند در بخش پایانی سوره مبارکه نساء جایگاه رفیع عقل را مشخص و تبیین می کند که وحی و نبوت یک امر ضروری است، می‌فرماید ما انبیاء را فرستادیم که شما عاقلان به من اعتراض نکنید که چرا برای ما راهنما نفرستادی؟! یعنی عقل آنقدر قدرت دارد که با خدا گفت‌وگو و احتجاج کند که چرا برای من رسول و راهنما نفرستادی در حالی که از مسیر دشوار پیش روی من آگاه بودی! لذا عقل می‌فهمد که نمی‌فهمد و نیاز به راهنما دارد که در اینجا دلیل سخن کلینی مشخص می‌شود.
ایشان تاکید کرد: در حوزه مهدویت باید بیش از پیش به  علم کلام توجه شود، لازم است که کلام را مثل رسائل و مکاسب تدریس کنید، باید باور کنیم که حضرت حجت(عج) ما را می‌بیند و مهدویت یعنی عقل و عدل! این را باید با همه وجود باور کنیم تا بتوانیم به صورت شایسته به موضوع مهدویت بپردازیم.
انتهای پیام