صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۹۴۵۷۹
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷

گروه ادب ــ موزه آستان قدس رضوی از مصحفی نفیس به قدمت عهد صفوی که از شاهکار‌های کتابت قرآن با ویژگی‌هایی منحصر به فرد است، رونمایی می‌کند.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، به‌تازگی قرآنی نفیس مربوط به دوره صفوی که قدمت آن به سال ۱۰۰۵ قمری، یعنی قرن یازدهم و زمان شاه‌عباس صفوی برمی‌گردد، به گنجینه قرآنی آستان مقدس حضرت رضا(ع) اهدا شده است.

کتابت این مصحف نفیس از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است که از جمله آن، کیفیت خط، ترجمه و حاشیه‌نویسی مفصل، تنظیم قرارگیری واژگان خاص همچون اسماءالله، صفات الهی، تسبیحات، تحمیدیه‌ها و تهلیلات(لا إله إلا الله گفتن) و مانند آن در اول یا آخر سطر، تقسیم قرآن به اجزای مختلفی از نصف و ثلث و ربع تا ۳۰ جزء و ۳۶۵ جزء و ترسیم نمودار‌های متعدد با موضوعاتی همچون قواعد قرآنی با خطی بسیار زیبا و با سلیقه هرچه تمام در پایان قرآن است.

به علاوه، هر جزء آن، در ۱۴ ورق کتابت شده و هر صفحه، ۱۴ سطر است. ابتدای هر جزء، در اول صفحه سمت راست است و آخر هر جزء در آخر صفحه سمت چپ. همچنین، محل نزول سوره، تعداد آیات، تعداد کلمات و تعداد حروف هر سوره، در سر سوره‎ها کتابت شده است.

همچنین، از این قرآن که صفحات آن، با انواع هنر‌های تذهیب آراسته شده است، به‌زودی در موزه آستان قدس رضوی رونمایی شده و در معرض دید علاقه‌مندان و قرآن‌پژوهان قرار می‌گیرد.

انتهای پیام