صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۹۴۸۱۸
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴
حجت‌الاسلام پناهیان:

کانون خبرنگاران نبأ ــ خطیب حرم مطهر رضوی با تأکید بر اینکه یک جامعه با امیدواری می‌تواند به پیشرفت‌های مهمی دست پیدا کند، گفت: زیارت امین‌الله که زائران در مشاهد شریف قرائت می‌کنند؛ گنجینه‌ای از امیدواری به‌شمار می‌رود.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، 11 اسفندماه در ویژه‌برنامه‌ فرهنگی حرم مطهر رضوی که بعد از نماز مغرب و عشاء در رواق امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: در هنگام به‌جا آوردن اعمال سعی صفا و مروه دعایی آمده به این مضمون که «خدایا حُسن ظنم را نسبت به خودت بالا ببر»، قرائت این دعا در یکی از بهترین اعمال حج بیانگر اهمیت حُسن ظن داشتن به خداست.
سخنران حرم مطهر رضوی ادامه داد: انسان با هربار گناه، یک ارتباط با شیطان برقرار می‌کند و شیطان نیز در همان لحظه یأس و ناامیدی را به او القاء می‌کند، به‌طور کلی شیطان کارش توسعه یأس و ناامیدی در وجود انسان است.
وی افزود: برخی در حرم امام رضا(ع) می‌پرسند «چه کار کنیم امام رضا(ع) ما را ببیند؟» این سؤال از یأس و ناامیدی انسان سرچشمه گرفته است، چون همین حضور ما در حرم ثامن‌الائمه نشانه لطف و کرم امام رضا(ع) است.
پناهیان گفت: کسی که به خالق هستی حسن ظن بالا دارد، یقیناً پایگاه امید در دلش محکم و استوار خواهد بود، مؤمنی که به خدا حسن ظن دارد از دشمن هراس نداشته و در هر مرحله‌ای از زندگی توکل به خدا دارد.
خطیب حرم مطهر رضوی اظهار کرد: در روایت آمده که هر کاری را با «بسم الله الرحمن الرحیم» آغاز کنید چون گفتن این عبارت، امید را در دل انسان زیاد می‌کند.
وی با بیان اینکه رسانه‌های غربی مثل BBC کارشان ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه ایران است، بیان کرد: اگر مسئولان امید و توکل به خدا داشتند هرگز تن به مذاکره با آمریکایی‌ها نمی‌دادند.
پناهیان ادامه داد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایران، خیلی روی موضوع امید تأکید داشتند، چون با امید است که می‌توان پیشرفت کرد.
وی گفت: خدای متعال انسان را آزمایش می‌کند تا او توکل و امیدش به خدا بیشتر شود، چون اگر امید در زندگی نباشد، انسان نمی‌تواند پله‌های پیشرفت را طی کند، اکنون رزمندگان یمنی امیدشان به موشک و فلان اسلحه نیست بلکه تمام امیدشان به خداست.
پناهیان تأکید کرد: در مورد گناهکاران نباید گفت که خدا هرگز او را نمی‌بخشد، این کلام خودش گناه بزرگی است، چون این کلام ناامیدی را بیشتر توسعه می‌دهد.
وی محاسبه نفس را یکی از راه‌های کسب امید معرفی کرد و ادامه داد: متن زیارت امین‌الله که زائران در مشاهد شریف قرائت می‌کنند گنجینه‌ای از امیدواری است.
زهرا امیریان
انتهای پیام