صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۹۶۹۲۱
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران:

گروه جامعه ــ معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گفت: در حوزه آسیب‌های اجتماعی نگاه ما این است که بتوانیم خیریه‌ها و گروه‌های مذهبی و دینی فعال این عرصه را پای کار بیاوریم و امکاناتی را آماده کنیم و در اختیار این مراکز قرار دهیم؛ چرا که تجربه نشان داده این گونه نهاد‌های مدنی به علت تجربه زیستی و پایداری که دارند، بسیار کارسازتر عمل خواهند کرد.

محمدرضا جوادی یگانه؛ معاون اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران، در گفت‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به سؤالی مبنی بر چرایی خروجی ضعیف این معاونت و کاهش برنامه‌های دینی و قرآنی در شهرداری تهران، گفت: معاونت فرهنگی و اجتماعی دو نوع فعالیت کلی را انجام می‌دهد که یک نوع از فعالیت‌ها واقعیت‌محور و نوع دیگر جاری است؛ برهمین اساس فعالیت‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی مداوم و جاری است. به عنوان مثال در بحث آسیب‌های اجتماعی به‌طور منظم کار می‌کنیم و در موضوعات دیگر همچون ورزش، سرای‌ محلات، سلامت و حوزه‌های متعدد فرهنگی و اجتماعی به طور مداوم در حال فعالیت هستیم. فعالیت‌های ما در سرا‌های محله با هدف افزایش احساس تعلق و مشارکت برنامه‌ریزی شده است.
وی با بیان اینکه خروجی داشتن به معنی برگزاری یک ایونت در میدان آزادی نیست، ادامه داد: بخشی از فعالیت‌های شهرداری در حوزه آسیب‌های اجتماعی است که آن بخش مشخص جزء وظایف شهرداری محسوب می‌شود و ما با فعالیت در این بخش‌ها به اصل وظیفه خود می‌پردازیم. البته فعالیت‌های ما نباید محدود به حوزه ارزیابی اثرات شود؛ هرچند که وظیفه ما در سایر موضوعات هم این است که مسائل اجتماعی و فرهنگی را تقویت کنیم؛ باتوجه به همین اصل در حوزه نگهداشت شهر مسئله اجتماعی را تقویت کرده‌ایم.
معاون اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران تصریح کرد: سرای محلات شکل‌ گرفت تا احساس تعلق و مشارکت در شهر تهران افزایش پیدا کند و اینگونه نیست که یک فعالیت بدون برنامه در آنجا انجام شود. امروز ما در تمام ۳۵۰ محله تهران سرای‌ محلات داریم که همگی آن‌ها در حال کار کردن و فعالیت در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی هستند.
جوادی یگانه با اشاره به رویکرد جدید این معاونت، گفت: کاری که ما در این دوره شروع کرده‌ایم به‌گونه‌ای است که در خدمت شهرداری و بخش‌های مختلف آن باشیم؛ به‌این معنی که در همه موضوعات شهری همراه هستیم و حضور جدی خواهیم داشت و به سازمان‌های دیگر شهرداری تهران خدمات اجتماعی و فرهنگی ارائه می‌کنیم.
بودجه مسئله اصلی در رونق برنامه‌های شهرداری نیست
وی با تأکید بر اینکه فعالیت در حوزه فرهنگی و اجتماعی به مسئله بودجه مرتبط نمی‌شود و تنها نیازمند این است که بتوانیم سیاست‌ها را درست جلو ببریم، اظهار کرد: هیچ دستگاهی با کاهش بودجه موافق نیست، ولی امروز بودجه مسئله فرهنگی و اجتماعی در شهرداری تهران، نیست؛ بلکه مسئله اصلی، تغییر سیاست‌ها و تغییر نگاه در این عرصه است. در سال‌های گذشته بودجه هم بوده، اما باز مشکلات به قوت خود باقی ماندند و حل نشدند، پس باید تغییر رویکرد داشته باشیم.
با کمک‌کردن به حوزه‌های مختلف مشکلی نداریم
معاون اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران اظهار کرد: با کمک‌کردن به حوزه‌های مختلف مشکلی نداریم، مشکل ما شفاف‌نبودن پرداختی‌ها بوده است. اعتقاد و اصرار داریم که هر کمک و فعالیتی که در این زمینه انجام می‌دهیم، باید شفاف باشد و همه بدانند که چنین کمک‌هایی در این حوزه وجود دارد و هرکسی می‌خواهد کمک بگیرد به سامانه‌های ما مراجعه کند. در واقع بودجه مسئله اصلی نیست؛ هرچند که این موضوع کمی مسئله‌ساز شده است، اما مسئله اصلی این حوزه نیست.
جوادی یگانه با بیان اینکه معاونت فرهنگی و اجتماعی امروز در قالب یک تیم فعالیت می‌کند، اظهار کرد: در این تیم فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بر اساس اولویت‌های شهردار تصمیم گرفته می‌شود و ما هم همراه با این تیم هستیم. البته مسئله بودجه می‌تواند روی فعالیت‌های ما اثر بگذارد، اما وقتی کار به صورت تیمی اداره شود می‌توان به بسیاری از اهداف رسید.
‌فعالیت‌های دینی شهرداری کاهش نداشته است
وی در پاسخ به این سؤال که خروجی ضعیف برنامه‌های دینی و قرآنی به عنوان بخشی از فعالیت‌های این معاونت آیا بر اثر کاهش بودجه بوده است یا خیر؟ به ایکنا گفت: کاهش فعالیت‌های دینی و قرآنی را در شهرداری تهران قبول نمی‌کنم و هیچ فعالیت دینی در این حوزه کاهش نداشته است. اگر در خصوص برگزاری نمایشگاه‌هایی بود که در این حوزه برگزار می‌شد، باید بگوییم که امسال هم آن‌ها برگزار شد و شاید ضعف، در تبلیغ و اطلاع‌رسانی این فعالیت‌ها بوده است. در خصوص تبلیغات فرهنگی و کاهش آن هم به جرئت می‌توانیم بگوییم که امسال شهرداری تهران از همه سال‌های دیگر بیشتر کار کرد.
معتقدیم با مردم مشکلات حل می‌شود
معاون اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌های این معاونت در سال جدید هم به ایکنا، گفت: تلاش این است که در همه حوزه‌ها مردم را وارد کنیم چراکه معتقدیم مردم راه‌ حل هستند و با مردم مشکلات ما حل می‌شود. در حوزه اجتماعی و فرهنگی تلاش می‌کنیم که زیرساخت، بستر و امکانات را فراهم کنیم تا مردم خودشان وارد این عرصه‌ها شوند.
جوادی یگانه اضافه کرد: توجه به اینکه بخشی از فعالیت‌های شهرداری تهران بر عهده معاونت فرهنگی و اجتماعی پایتخت است، در حوزه فرهنگی تلاش می‌کنیم چنین وظیفه‌ای را انجام دهیم که خیریه‌ها، مردم و گروه‌های دینی و مذهبی به مسائل شهری ورود کنند. در حوزه اجتماعی هم فعالیت اصلی ما این است که شهرداری تهران اجتماعی‌تر شود و در بخش‌های ارتباط با مردم، پویاتر شده و ملاحظات مردمی بیشتر در آن دیده شود.
وی افزود: در حوزه آسیب‌های اجتماعی ما به عنوان شهرداری تهران بخش اندکی از این وظیفه را بر عهده داریم و وظیفه اصلی شهرداری تهران نیست و بر طبق قانون، شهرداری تهران وظیفه جمع‌آوری متکدیان را دارد که بعد‌ها کودکان کار هم به آن‌ها اضافه شد؛ بر اساس این دو جامعه سامان سرا‌ها و مددسارا‌ها را راه‌اندازی کردیم و مراکز پرتو هم برای کودکان کار راه‌اندازی شد.
کلید کاهش آسیب‌های اجتماعی در دست نهادهای مردمی
معاون اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: در حوزه آسیب‌ها نگاه ما این است که بتوانیم خیریه‌ها و گروه‌های مذهبی و دینی فعال این عرصه را پای کار بیاوریم و امکاناتی را آماده کنیم و در اختیار این مراکز قرار دهیم؛ لذا بهتر است زیرساخت، اجرا و نظارت را به خیریه‌ها، سمن‌ها و نهاد‌های مذهبی بسپاریم چرا که تجربه نشان داده این گونه نهاد‌های مدنی به علت تجربه زیستی و پایداری که دارند، بسیار کارسازتر عمل خواهند کرد. البته ما هم در حد وسع خودمان تلاش می‌کنیم که این امکانات برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در شهر فراهم شود.
انتهای پیام