وی در گفت وگو با ایکنا گفت: توسعه و رشد و تعالی حوزه در قم از دوره آیتالله حائری یزدی آغاز شد ولی قبل از آن هم حوزههای اصفهان و مشهد و تهران هم فعالیت داشتند.
وی با بیان اینکه سابقه حوزه قم به دوره چند قرن قبل و اشعریون که از یاران ائمه(ع) بودند بازمیگردد بیان کرد: حوزه قم در طول این قرون بدون آنکه مرکزیتی داشته باشد فعالیت داشت اما از دوره آیتالله حائری، که به مؤسس معروفاند رونق گرفت و با حضور بزرگان به قطب تبدیل شد.
ملکی افزود: بعد از زعامت ایشان، حوزه قم ضابطهمند و قانونمند شد و از حیث شهریه و تعیین استاد و ... رونق گرفت ولی به منزله آن نیست که مباحث حوزوی پیش از آن در قم نبود؛ در دوره مؤسس حوزه، یکی از ویژگیهای بارز حوزه جامعیت آن در علوم معقول و منقول بود که پیش از آن عمدتاً مباحث علوم نقلی رواج داشت.
معاون تهذیب حوزه علمیه ادامه داد: حوزه قم بعد از دوره مؤسس برخلاف حوزه خراسان که رویکرد مثبتی به علوم معقول مانند فلسفه و ... نداشت رویکرد مثبتی به این علوم اتخاذ کرد و به ویژه به تدریج در دهه های معاصر این رویکرد محسوستر است.
ملکی، تقویت اصولیون در برابر اخباریون را یکی دیگر از ویژگیهای دوره زعامت مؤسس حوزه برشمرد و تصریح کرد: در این دوره اصولیون رشد کردند و استادان متعدد و متنوعی تربیت شدند تا اینکه زعامت حوزه به آیتالله بروجردی رسید؛ ایشان مرجعیت علی الاطلاق و تام بر حوزه داشت و مراجع دیگر بروز و ظهور نداشتند؛ وی مانند خورشیدی در مرجعیت تابید و ستارگان مرجعیت را تحت تأثیر قرار داد.
وی افزود: ایشان با نگاه تقریبی و بینالمللی به فعالیتهای حوزوی نگریست. لذا تدریس فقه مقارن داشت و شاگردانی تربیت کرد که همه اصولی و مسلط به مبانی فقهی اهل سنت بودند و امروز حوزه مفتخر به وجود این اعاظم مانند آیات مکارم، جوادی آملی، سبحانی و شبیری و ... است.
کاربست نظریه ولایت فقیه
معاون تهذیب حوزه با اشاره به دوره مرجعیت امام خمینی بیان کرد: امام در اصول، فقه، عرفان و فلسفه استاد و صاحبنظر و سرآمد بود؛ ایشان نگاه فلسفی و کلامی و البته جامعنگرانه را در حوزه بسط داد و ولایت فقیه را به مثابه یک نظریه برجسته مطرح کرد و جالب اینکه ایشان فرمودند ولایت فقیه آنقدر بدیهی است که نیاز به ادله و استدلال ندارد گرچه کتابی هم در این باره نوشته شد و مباحثی نیز تدریس فرمودند و شاگردانی مانند آیت الله مطهری و بهشتی و رهبری را تربیت کردند که همین تفکر را تداوم بخشیدند.
وی با بیان اینکه امام زیرساختهای نظری و پشتبیان در انقلاب را ایجاد کردند ادامه داد: حوزه بعد از انقلاب در کنار کارکرد صرف خود که تبلیغ و تالیف بود وضعیت متفاوتی یافت زیرا در این دوره حوزه باید پاسخگو باشد و نظام برخاسته از حوزه و نظریه ولایت فقیه و تفکر روحانیت است. لذا طبیعی بود که به سمت بسط و توسعه کمی و کیفی پیش برود.
تحولات چشمگیر در حوزه
ملکی بیان کرد: بعد از انقلاب تحول چشمگیری در حوزه صورت گرفت و تنوع رشتهها زیاد شد و جذب طلبهها نیز رشد قابل توجهی پیدا کرد. همچنین در گذشته صرفا از سیکل و پنجم ابتدایی طلبه جذب میشد ولی الان تغییراتی دارد و رشتههای تخصصی رشد زیادی پیدا کردند و توسعه فراوانی را به خصوص در مباحث علوم انسانی و میان رشتهی شاهد هستیم که همه از برکات رویکرد مرحوم مؤسس حوزه است.
وی با اشاره به رویکرد آینده حوزه تصریح کرد: حوزه باید رویکرد آینده خود را بر بیانیه انقلاب تنظیم و چشمانداز را ترسیم کند؛ حوزه هم از حیث علمی و آموزشی و هم پژوهشی، سبک زندگی، و معنویت و اخلاق باید پیش برود و به خصوص رویکرد جهادی و انقلابی خود را تقویت کند؛ حوزه باید در کم و کیف و در تخصصی شدن رشتهها تولید علم را تقویت کند.
رئیس مرکز تخصصی تفسیر حوزه تأکید کرد: نکته مهم مورد نیاز امروز برای حوزه در کنار رشد علمی و آموزشی و پژوهشی، رشد معنوی و اخلاقی است، زیرا هر قدر حوزه از سبک زندگی اسلامی و از اخلاق و معنویت دور شود ضرر خواهد کرد و باعث انزوای حوزه خواهد شد و نباید این مسئله را دستکم بگیریم.
انتهای پیام