صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۹۹۲۳۲
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۸
خوش‎چهره در گفت‎وگو با ایکنا:

گروه اقتصاد ــ استاد اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به انتخاب شعار «رونق تولید» از سوی رهبر معظم انقلاب برای سال 98، راه تحقق رفاه ملی را رونق تولید دانست و شعار امسال را واقعیتی ملموس و مطالبه شدید مردم بیان کرد.

محمد خوش‌چهره، استاد اقتصاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‎وگو با ایکنا؛ با اشاره به انتخاب عنوان «رونق تولید» از سوی رهبر معظم انقلاب برای سال 98، گفت: ایشان طی بیش از یک دهه گذشته در شعارهای سالانه به مباحث اقتصادی و رفاهی توجه ویژه‌ای داشته‌اند و عملاً هم مشخص شده که تشخیص درستی بوده و امروز کسانی که علمی و تحلیلی یا به عبارتی استراتژیک به مسائل نگاه می‎کنند، به خوبی به دلایل این امر واقف هستند.

وی با اشاره به اینکه امنیت ملی، اقتصاد و رفاه ملی و آرمان‌ها و ارزش‎های ملی، سه عنصر اصلی در تأمین منافع ملی است، اظهار کرد: مهم‌ترین عنصری که منافع ملی را با چالش روبرو کرده، بخش اقتصاد و رفاه ملی است و این مسئله را طی سال‌های اخیر به خوبی مشاهده کرده‌ایم.

این کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب با انتخاب عناوین برای سال‎های مختلف، در واقع به نوعی جهت‌گیری و اولویت‌ها را برای نظام تصمیم‎گیری، سیاستگذاری، برنامه‎ریزی و قانونگذاری کشور که در واقع همان قوای سه‎گانه است در کنار آحاد مردم و فعالان اقتصادی تعیین می‌کنند.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران یادآور شد: تجربه این سال‌ها هم اهمیت مسئله را مشخص کرده و مردمی که امروز با پوست و گوشت خود مشکلات معیشتی و اقتصادی را حس می‌کنند، نیز به خوبی اهمیت نامگذاری‎های سالانه را درک می‌کنند.

خوش‎‎چهره همچنین با اشاره به وظایف دولت‌ها در حوزه‌های امنیتی، اقتصادی و اجتماعی، مجدد بر اهمیت حوزه اقتصاد و رفاه ملی در شرایط امروز کشور تأکید کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب نیز بر همین اساس همچنان بر موضوع اقتصادی تأکید دارند و امروز در این حوزه تولید، رونق تولید و مدیریت جهادی در تولید مهم‌ترین مسئله است و انتظار می‌رفت که برای سال جدید هم موضوع اقتصادی به عنوان شعار انتخاب شود.

وی در این بخش از گفت‌وگو یادآور شد: شاید در گذشته نامگذاری‌های سالانه جنبه ارشادی و پیشنهادی داشته، اما امروز به خاطر درگیری‌های اقتصادی و معیشتی مردم و مشکلات اشتغال، پاسخ و راهکار همه آن‎ها، مقوله تولید ملی است و این مسئله یک شعار نیست؛ مشکلات اقتصادی و اشتغال از طریق رونق تولید ملی و پویایی در تولید رفع می‎شود و رفاه ملی از طریق رونق کسب و کار شکل می‌گیرد.

تفاوت شعار امسال با گذشته

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تفاوت شعار سال جاری با سال‎های قبل گفت: این نامگذاری بهانه را از مسئولان می‎گیرد، چرا که صرف یک شعار و جهت‎گیری نیست بلکه واقعیت قابل لمس و مطالبه شدید مردم است لذا معیاری خوب برای بررسی میزان توجه و عزم سیاستمداران و معیاری برای ارزیابی کارآمدی و توان مدیریتی آن‌هاست.

خوش‎چهره در پایان ضمن تشبیه اقتصاد کشور به بدن بیماری که به بیماری‌های مختلف دچار شده ولی به دلیل بنیه قوی هنوز از پا نیفتاده، اظهار کرد: اگر این بنیه قوی اقتصاد کشور نبود، امروز ما از ناحیه تصمیم‎های ناپخته و غفلت‎های درونی در کنار شیطنت‎های نظام سلطه، آسیب‌های جدی دیده بودیم، اما بنده و بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدیم که همچنان فرصت برای اصلاح وجود دارد و می‎توان با بازنگری در برخی ساختارها و روش‌ها، موانع را در این حوزه برطرف کرد و به جایگاهی متناسب با توان واقعی کشور رسید.

انتهای پیام