صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۱۲۱۴۱
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه:

گروه حوزه‌های علمیه ــ مسئول جدید دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه تاکید کرد: شرایط فعلی حوزه امروز با دوره تأسیس متفاوت است زیرا تحولات زیادی در زندگی مردم رخ داده لذا باید مسئله تحول جدی گرفته شود وگرنه این نگرانی وجود دارد که دیگران جای مرجعیت روحانیت را بگیرند.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین رحیمیان، مسئول جدید دبیرخانه شورای عالی حوزه امروز 26 اردیبهشت ماه، در مراسم تودیع و معارفه مسئول دبیرخانه شورا در جامعه مدرسین حوزه قم با بیان اینکه در دوره حاج شیخ، موسس حوزه 200 طلبه در قم وجود داشته است، گفت: در حوزه اراک هم زیر صد نفر وجود داشته‌اند ولی از همین تعداد محدود شاید حدود 20 نفر کسانی تربیت شده‌اند که در سطح مراجع و علمای بسیار بزرگ بودند و این واقعه، نزدیک به کرامت است.

وی با اشاره به وضعیت حوزه قم در آن دوره بیان کرد: در حوزه قم هم شاید بیش از 50 نفر در سطح عالی و مراجع تربیت شدند؛ کسانی مانند رضا و ابوالحسن زنجانی، مدنی، صالحی، صدوقی، مرتضی حائری، بهاءالدینی و ...؛ در هیچ جای دنیا این مسئله سابقه ندارد و این شناسنامه و گذشته پرافتخار این حوزه است در حالی که امروز چهار میلیون دانشجو در مراکز آموزش عالی وجود دارد و از این تعداد چند نفر در سطح عالی تربیت می‌شوند؟

رحیمیان تصریح کرد: گاهی ممکن است به نظر بیاید که امروز طلاب ضعف‌هایی دارند و درس نمی‌خوانند و ضعف‌های اخلاقی هست ولی باز هم اگر کسی واقعیات را در نظر بگیرد و با آموزش عالی مقایسه کند، حوزه با هیچ کجا قابل مقایسه نیست؛ ممکن است 20 درصد درگیر نمره و حضور و غیاب و ... باشند ولی مابقی دنبال درس هستند و استاد را تکریم می‌کنند و هیچ مرکزی نمی تواند چنین فارغ التحصیلانی داشته باشد.

وی با اشاره به حضور طلاب در خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان بیان کرد: طلاب در کمال اخلاص و تواضع وارد این صحنه شدند که مایه تعجب است و در هیچ جای دنیا این مسئله دیده نمی‌شود.

رحیمیان اضافه کرد: شرایط فعلی حوزه امروز با دوره تاسیس متفاوت است و ما نمی‌توانیم آن شرایط را امروز داشته باشیم زیرا تحولات زیادی در زندگی مردم رخ داده و این تغییرات پاسخ های خود را می‌خواهد و نمی‌توان با آن مهارت‌ها و محتواها برای امروز حرف داشته باشیم؛ باید مسئله تحول جدی گرفته شود وگرنه این نگرانی وجود دارد که دیگران جای مرجعیت روحانیت را بگیرند.

وی افزود: امروز تمام شئون جامعه تحت‌الشعاع تکنولوژی، علوم انسانی جدید و فرهنگ‌های مهاجم است و شرایط را تغییر داده و نسل جدید حرف‌های نو دارند و نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم و باید مهارت لازم و محتوای جدید را برای آنان تولید  کنیم.

رحیمیان با بیان اینکه نظام انقلاب اسلامی هم از جمله متغیرهایی است که مطالبات خود را از حوزه دارد، اظهار کرد: متغیر دیگر دشمنی‌ها و عداوت‌ها و نقشه‌های دشمن است که مجموع این موارد اقتضاء دارد که به نیازهای نسل جدید توجه بیشتر و تربیت جدید داشته باشیم؛ این تحول را باید اندیشمندان حوزه و در راس آن شورای عالی حوزه مدیریت و رهبری کند.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه بیان کرد: شورای عالی در مقایسه با سایر نهادها، سرآمد است؛ مجموعه‌ای از فقها، عالمان بصیر و دغدغه‌مند و دلسوز و مدیر در شورا در تمامی ادوار حضور داشته‌اند و مقبول ترین چهره‌های حوزوی در این مجموعه بوده‌ و این مجموعه فاخر و ارزشمند و بی نظیر و آگاه کارهای بزرگی را تا امروز انجام داده‌اند.

رحیمیان با بیان اینکه تجربه بزرگی از فعالیت‌های گذشته شورا برای حوزه وجود دارد تصریح کرد: امیدواریم در دوره جدید هم با هماهنگی میان شورا و مدیریت حوزه قدم‌های بزرگتری برداشته شود.

انتهای پیام