نباتی در این نشست به سند برنامه درسی ملی اشاره کرد و گفت: این سند براساس فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و بهع نوان اولین و مهمترین سند از مجموعه اسناد تحولی زیرنظامهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین شده است.
وی افزود: در حوزه نظر و بیان دیدگاههای انقلابی و اسلامی مدعی هستیم که باید بچهها را به حیات طیبه برسانیم، اما وقتی سر کلاسها میرویم، خبری از این موضوعات نیست. حال کجای کار ایراد دارد که به هدف و نتیجه نمیرسیم، باید بررسی بیشتری انجام دهیم.
نباتی در ادامه گفت: به نظر میرسد تار و پودها در مدارس به درستی معرفی نشده است و در این راستا معلمان نقش اساسی دارند. ما میخواهیم به تدریج مانند دانشگاه سرفصلها را به معلمان ارائه دهیم و آنها خودشان بتوانند برنامهریزی درسی ارائه دهند. معلم در این حالت باید اهداف را بداند و سرفصلها را به دانش آموزان ارائه دهد.
وی در ادامه مهمترین دلیل بیانگیزگی معلمان را کتابهای درسی خواند و ادامه داد: باید از این کتابها عبور و به برنامه درسی تأکید کنیم. شرایط اقلیمی، فرهنگی و ... در کشورمان برای دانشآموزان متفاوت است و همین باعث میشود که نتوانیم کتابی را برای همه دانش آموزان کشور تدوین کنیم.
نباتی در ادامه به تاروپودهای برنامه درسی اشاره و بیان کرد: تارهای یک فرش همیشه ثابت هستند و پودها بسته به نقشهای که کشیده میشود، تغییر رنگ میدهند. براساس سند تحول بنیادین، تارهای برنامههای درسی ملی شامل ساحتهای ششگانه تعلیم و تربیت ازجمله تربیت دینی و اخلاقی، تربیت سیاسی و اجتماعی، تربیت زیستی و بدنی، تربیت هنری و زیبا شناختی، تربیت اقتصادی و حرفهای و تربیت علمی و فناوری هستند. این ساحتها همان اهداف دورههای تحصیلی هستند.
وی ادامه داد: اهداف دورههای تحصیلی بهترین مؤلفههای تعلیم و تربیت هستند که هم کتابهای درسی باید متناسب با آن اهداف تألیف شوند و هم وضعیت معلم و برنامهها و فعالیتهای فوق برنامه باید حول محور آن حرکت کنند.
وی درباره پودهای برنامه درسی نیز گفت: در نظام فعلی آموزش و پرورش که مبتنی بر رویکرد موضوع محوری است، هر یک از دروس، به مثابه پودهایی هستند که به موازات هم در حرکت بوده و هر یک، وظیفهای خاص را دنبال میکنند. از این رو پودهای برنامه درسی ملی به جای موضوعات درسی، حوزههای ۱۱ گانه تربیتی است که قلمرو و محدوده محتوایی، روشها، فرآیندها و عناصر کلیدی تربیت و یادگیری را روشن میکند.
نباتی تصریح کرد: اتخاذ شیوه تولید یکپارچه برنامههای درسی پایههای تحصیلی میتواند اغلب نگرانیها و مشکلات قبلی را رفع کند. در این شیوه به جای برنامهریزی طولی در یک حوزه یادگیری به ارتباط عرضی حوزههای تربیت و یادگیری توجه میشود. چون دانشآموز ظرف واحد یادگیری ماست و ما باید به معلمان اعتماد کنیم و از آنها برنامه درسی بخواهیم.
وی در ادامه به سد کنکور اشاره کرد و گفت: کنکور تاروپود برنامه درسی را بههم ریخته است و معلمان به شدت تحت تأثیر کنکور هستند. اما باید برای مدارس الگوهای اسلامی متعدد و مناسب درسی تدوین کنیم.
نباتی یادآور شد: ثمرات و برکات تربیتی شش ساله اول (دوره ابتدایی) را خنثی و بیاثر میکند. کنکور نباید پودهای تربیت اسلامی را از تارهای آموزشی جدا کند. برخورد شعاری صرف با پودهای تربیت اسلامی و پرداختن صرف به تارهای آموزشی (موضوعات علمی) بازگشت به گذشته است.
وی با بیان اینکه فاصله مدرسه با برنامهریزان باید کاهش یابد، ادامه داد: معلم به عنوان محور تحقق برنامههای درسی باید مورد توجه جدی باشد؛ چرا که حلقه وصل بین برنامهریزان درسی و آموزشی با دانش آموزان و خانوادهها بوده و در حال حاضر، معلمان چندان نقشی در تحقق اسناد تحولی ندارند.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه برنامهمحوری باید به جای کتاب محوری مورد توجه جدی برنامهریزان آموزشی و درسی قرار گیرد، گفت: عبور از کتاب درسی و توجه به اهداف و برنامههای درسی در هر یک از حوزههای تربیت و یادگیری، علاوه بر تقویت مشارکت معلمان در برنامههای درسی و آموزشی، زمینه ایجاد انگیزه و بروز خلاقیت و ابتکار را فراهم میکند. در حال حاضر کتابهای درسی زمینه چنین مشارکتهایی را به حداقل رسانیدهاند و در این زمینه تبدیل تهدیدها به فرصت از بایدهای تحول بنیادین در آموزش و پرورش است.
انتهای پیام