صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۱۳۲۸۱
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۷
حجت‌الاسلام رفیعی:

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) ضمن برشمردن ویژگی کسانی که شفیع یا شافع‌اند، گفت: در روایت بیان شده که یکی از بالاترین فضائل، واسطه و شفیع شدن برای امر ازدواج است، لذا باید موسساتی برای این کار درست شوند.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، امروز 30 اردیبهشت‌ماه در جلسه تفسیر در حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به آیه 23 سوره انبیاء، گفت: براساس این آیه، خداوند در مورد کارهایی که انجام می‌دهد، پرسش نمی‌شود، ولی مشرکان و بت‌ها که مورد پرستش هستند، باید پاسخ دهند؛ زیرا به تعبیر امام باقر(ع) چون کارهای خداوند از روی حکمت، علم و آگاهی است.

رفیعی بیان کرد: سؤال اعتراضی از خداوند مبنایی ندارد، ولی سؤالاتی مانند اینکه روح چیست و ... ایرادی ندارد؛ در ادامه فرموده است «ای کسانی که خدا را کنار زده و سراغ بت رفته‌اید، باید برای این کار خود برهان بیاورید».

این استاد حوزه با اشاره به شش ویژگی فرشتگان تصریح کرد: فرشتگان عبد خدا و عباد مورد احترام هستند؛ هیچ‌گاه از خدا جلو نمی‌افتند؛ تمامی فرمان خدا را عمل می‌کنند؛ حق شفاعت تنها به اذن الهی دارند و همواره از خدا درخشیت و ترس هستند؛ خداوند با این ویژگی ها مشت محکم بر دهان مشرکانی می‌زند که فرشته‌ها  را دختر خدا می‌دانند.

رفیعی اظهار کرد: آیات قرآن در مورد شفاعت چهار دسته است؛ دسته اول می‌گویند هیچ شفاعتی وجود ندارد، مانند آیه‌ای که فرمود در قیامت هیچ دوستی و بیع و شفاعتی وجود ندارد؛ دسته دوم شفاعت را تنها مخصوص خدا می‌داند؛ دسته سوم آیاتی است که خداوند به برخی اذن شفاعت می‌دهد و دسته چهارم آیاتی هستند که می‌گوید شفاعت نصیب ظالم و کافر، غلات، ناصبی، منکر شفاعت و ... نمی‌شود.

این استاد حوزه ادامه داد: در یک کلمه، شفاعت مخصوص مؤمنانی است که گرفتار معاصی کبیره شده‌اند، نه افرادی که یک عمر نماز نخوانده و روزه نگرفته‌اند؛ شفاعت برای کسانی مانند ما هست نه مقداد و سلمان و شهدای کربلا که خودشان شفاعت‌کننده هستند. البته گاهی ائمه(ع) در همین دنیا شفاعت می‌کنند.

رفیعی با بیان اینکه شفاعت حتما وجود دارد بیان کرد: معصومین(ع) مصداق بارز و  تام افراد مهربان هستند و اگر کسی به دستورات آنان گوش داده و عمل کند، حتماً مشمول شفاعت آنان خواهد شد که حتی نمونه‌های برخی چنین وساطت‌ها در دنیا هم از سوی آنان روایت شده است.

وی افزود: شیخ حرعاملی در داستانی در مورد امام زمان(عج) آورده است که من 10 سالم بود و به بیماری بسیار بدی گرفتار شدم که در حد مرگ رفتم  و همه از من نومید شدند که در یک لحظه مکاشفه ای پیدا شد و دیدم همه ائمه و پیامبر ایستاده‌اند و با آنان مصافحه کردم و وقتی به امام صادق رسیدم آقا مطلبی فرمودند و دعا کردند و تا به وجود امام زمان رسیدم گریه کردم و آقا فرمود چرا گریه می‌کنی، گفتم من از مرگ نمی‌ترسم ولی دلم می‌خواهد کاری برای ائمه کرده باشم و آقا فرمودند که خوب می‌شوی و عمرت طولانی خواهد بود؛ خودش می گوید امام زمان شفیع شد.

این استاد حوزه اظهار کرد: در روایت داریم که بالاترین شفاعت در دنیا آن است که انسان واسطه ازدواج دو نفر شود؛ امروز براساس آمارها 30  درصد ازدواج کاهش داشته است و تا 12 میلیون نفر افرادی داریم که ازدواج نکرده‌اند و سن ازدواج هم بالا رفته است؛ باید موسساتی در کشور برای ازدواج وجود داشته باشد ولی بنگاه‌هایی به عنوان واسطه میان آن‌ها وجود ندارد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) گفت: پیامبر با اینکه برخی افراد در سطح پائین‌تری به لحاظ اجتماعی نسبت به دختر بود، به ازدواج هم در می‌آوردند که باید برای ما الگو باشد و به بهانه‌های بیهوده مانع برای این مسئله درست نکنیم.

وی با تاکید بر اینکه موسساتی باید برای جهیزیه و تامین زیرساخت‌های ترویج ازدواج وجود داشته باشد بیان کرد: البته متاسفانه آمار ازدواج در میان ثروتمندان هم پائین است.

رفیعی ادامه داد: دومین موردی که در روایت به عنوان بالاترین شفاعت بیان شده این است که ضرر را از کسی دفع کنیم و یا نفعی به او برسانیم؛ امروز چه قدر زندانیان غیرعمد داریم و اگر کسی آن ها را آزاد کند و بدهی افراد را بدهد بالاترین شفاعت خواهد بود.

وی افزود: در روایت بیان شده است که 5 چیز در قیامت حق شفاعت دارند؛ قرآن که البته حق شکایت هم دارد و از کسانی که می‌خوانند و عمل نمی‌کنند شکایت دارد؛ دوم فامیل لذا کسی که رابطه‌اش با فامیلش خوب است حق شفاعت دارد؛ هر کسی امانتدار خوبی باشد همچنین مومن، معلم، عالم و شهید و ... نیز حق شفاعت دارند.

رفیعی اظهار کرد: پیامبر و اهل بیت(ع) به طریق اولی حق شفاعت دارند و تنها زمینه و بستر دریافت شفاعت را باید خود افراد فراهم کنند تا بتوانند آن را دریافت کنند.

انتهای پیام