صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۱۶۲۶۴
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲
حریرچی:

گروه سلامت ــ قائم مقام وزیر بهداشت با انتقاد از وضعیت تبلیغات پزشکی و دارویی در صدا و سیما و فضای مجازی گفت: برنامه‌های گفت‌وگو محور در صدا و سیما با برخی پزشکان، دلیلی بر برجسته بودن آن پزشک نیست و گاهی جنبه تبلیغی دارند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از وبدا، ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت در رابطه با تبلیغات خارج از عرف پزشکان در فضای مجازی با بیان اینکه در حال حاضر اکثر تبلیغاتی که در امور پزشکی و دارویی در فضای مجازی انجام می‌شوند، غیر قانونی است، گفت: طبق ماده ۷ آیین نامه بند ب ماده ۳ قانون نظام پزشکی، تبلیغ دارو و ذکر خواص درمانی در رسانه‌های عمومی که مخاطب آن‌ها عموم مردم هستند، ممنوع است.
 
وی در ادامه افزود: به‌طور مثال، وزارت بهداشت مجوزی را به محصول تقویت مو می‌دهد، اما ذی‌نفعان آن محصول، به طور اغراق‌آمیز و غیرواقعی اثربخشی آن محصول را با ذکر داشتن مجوز وزارت بهداشت تبلیغ می‌کنند، در حالی که وزارت بهداشت مجوز را برای تقویت مو‌های موجود داده است و نه بیشتر.
 
معاون کل وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه، طبق ماده ۸ همان آیین‌نامه، تبلیغاتی که ادعایی مبنی بر اثرات درمانی، تشخیصی، پیشگیری و بازتوانی دارند حتما باید مجوز وزارت بهداشت را داشته باشند، افزود: عمده تبلیغات پزشکی باید با نظارت سازمان پزشکی باشد و پیشنهاد ما این است که مدعی‌العموم وارد شود چرا که طبق آیین نامه مذکور نشان دادن قسمتی از بدن بیمار حتی با رضایت خودش، ممنوع است چه رسد به مواردی که خلاف اخلاق نیز هستند، اطلاق این آیین‌نامه کلی است و حتی در کشور‌های اروپایی نیز چنین تبلیغاتی موجود نیست و انجام نمی‌شود.

حریرچی، تبلیغات در حوزه پزشکی را تحث تأثیر تقاضای القایی و تقسیم منابع بین گروه‌های مختلف ذکر کرد و گفت: گاهی تبلیغات در قالب برنامه‌های گفتگومحور در روزنامه‌ها و صدا و سیما منتشر می‌شوند که جنبه رپرتاژ داشته و اثر تبلیغی دارند چرا که برخی مردم تصور می‌کنند حتما پزشکی که در رسانه ملی در خصوص موضوع پزشکی صحبت می‌کند قطعا پزشک حاذق و برجسته‌ای است و بر مبنای همین تصور مراجعات بیماران به مطب پزشک مذکور به شدت افزایش پیدا می‌کند در حالیکه بیشتر پزشکانی که در برنامه‌های صدا و سیما حضور پیدا می‌کنند در سطح متوسط هستند.

انتهای پیام