صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۲۶۶۴۶
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲
باستانی:

گروه هنر ــ یک کارگردان تئاتر گفت: نمایش «زنان بیشه‌گل» در فضایی فولکلور در تلاش برای بیان یک مفهوم ارزشی است؛ مفهومی که در میان بسیاری از مردم جهان نگرشی واحد در مورد آن وجود داشته است، اما مهم این است که این مفهوم بومی‌سازی شود.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی حوزه هنری؛ حسن باستانی، نویسنده و کارگردان باتجربه تئاتر، شب گذشته در هفتمین شب از اجرای نمایش «زنان بیشه‌گل» که در تماشاخانه مهر حوزه هنری به روی صحنه است، به تماشای آن نشست.

وی درباره این نمایش گفت: ابتدا خوشحالم که در کوران اجرا‌های نمایشی به‌ویژه در پایتخت که غالباً به سمت تولید بر مبنای نمایشنامه‌های خارجی که چندان ارتباطی با فضای فرهنگی ما ندارند، اثر نمایشی را مشاهده کردم که فارغ از بیان هر نقطه ضعف و قوتی، در تلاش برای بیان فرهنگ حاکم بر اقوام خطه‌ای از کشورمان بود.

وی گفت: «زنان بیشه‌گل» فارغ از هر ادا و اصولی که ممکن است آن را به نمایش وارداتی متصل کند و به این واسطه دست‌اندرکاران آن پُز روشنفکری و دگراندیشی بدهند، در فضایی فولکلور در تلاش برای بیان یک مفهوم ارزشی بود، مفهومی که ممکن است در میان بسیاری از مردم جهان نگرشی واحد در مورد آن وجود داشته باشد؛ اما در اینجا آن چیزی که از همه مهم‌تر است فضا و ساختار نمایشی است که این مفهوم در جریان آن، این‌گونه تبلور یافته و به رخ مخاطب کشیده می‌شود.

کارگردان نمایش عاشورایی «بی‌سرزمین‌تر از باد» تصریح کرد: روایت این نمایش شاید ذهن مخاطب را به سمت یک روایت بومی از خطه مازندران سوق می‌داد، اما نویسنده و کارگردان آن خود را محدود و محصور در بیان صرف آن روایت نکرده بود و ما در عین حالی‌که مواجه با یک نمایش با ساختار و محتوای بومی و محلی بودیم، در حال دریافت یک مفهوم انسانی و ارزشی نیز بودیم و این مسئله است که این نمایش را قادر به دریافت جوایز جشنواره مقاومت می‌کند.

باستانی در پایان با اشاره به اینکه به‌ویژه در تهران در میان انبوه اجرا‌های نمایشی که تنها عوامل آن ایرانی هستند و حال و هوا و مناسبات و روابط بازیگران و فضای حاکم بر آن غیرایرانی است، نیاز به اجرای آثاری صددرصد ایرانی داریم، گفت: شاید گفته شود که اصطلاحاً نباید کیفیت آثار اجرا شده در سالن‌های نمایشی تهران را از یک حدی پایین آورد و مثلاً اجرای آثار شهرستانی ابتدا به ساکن چنین ذهنیتی را ایجاد می‌کنند؛ در حالی که در مورد «زنان بیشه‌گل» به هیچ عنوان شخصاً با چنین پیش‌فرضی به سالن نمایش نرفتم و خوشحال هستم که این نمایش توانست نظر من را تأمین کند؛ علاوه بر اینکه اگر چنین ضعف و کاهلی نیز در این آثار به چشم بخورد قابل رفع و رجوع است و می‌توان با برگزاری کارگاه و راهنمایی، آثار فعالان جویای نام تئاتر استان‌ها را اصلاح کرده و آن‌ها را به حدی قابل قبول و استاندارد ارتقا داد.

یادآور می‌شود، نمایش «زنان بیشه‌گل» به نویسندگی و کارگردانی مهیار هزارجریبی تا ۲۶ تیرماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه است.

انتهای پیام