صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۳۲۸۹۸
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
یادداشت وارده/

گروه حوزه‌های علمیه ــ مدیر مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در یادداشتی تاکید کرد: بیانیه گام دوم از طریق بازخوانی میراث انقلاب اسلامی، موفقیت‌ها، ناکامی‌ها، دشوارهای و جهش‌ها، در حال بازیابی و تذکر هویت معرفتی انقلاب اسلامی و ارزش‌ها و هنجارهای آن است.

به گزارش ایکنا، حسین رمضانی، مدیر مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در یاداشتی به تبیین بیانیه گام دوم و تذکر هویت معرفتی انقلاب اسلامی می‌پردازد. متن این یادداشت به این شرح است:
 
بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، روایت رهبر معظم انقلاب اسلامی (حفظه الله) از گذشته، حال و آینده پیشرفت ایران اسلامی در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی و در چارچوب گفتمان معرفتی و معیشتی انقلاب اسلامی است. این روایت از جریان توفنده خیزش ملت ایران و انقلاب اسلامی در جهان معاصر یا همان بیانیه گام دوم دارای ویژگی‌های ذیل است:
 
اولاً، با زبان و بیانی صمیمی، صریح و صادقانه همراه با صحت و دقت، روایت‌گر تجربه معاصر ملت ایران و نهضت ایشان است؛ نهضتی که علاوه بر برخورداری از ظرفیت‌های سرزمینی و فرهنگی ایران عزیز، از هدایت مکتب الهی اسلام، رهبری فقیه و عادل، و عزم و خواست استوار توده مردم و کارگزاران بهره‌مند بوده است.
 
ثانیاً، یک روایت، جریان مستمری از تجارب ملموس را در چارچوب نظمی نظری در باب واقعیت ارائه می‌دهد؛ به‌گونه‌ای که بتواند تبیینی از روابط علّی را بر پایه طرح معینی ارائه نماید.بیانیه گام دوم نیز چنین است؛ چنان‌که تجارب پیش از انقلاب و پس از انقلاب را در سیر علی و معلولی مورد توجه قرار داده و روند تکاملی ابعاد مختلف حیات انقلابی ملت ایران را در دل موقعیت های همواره دشوار دوره معاصر یادآور شده است.
 
ثالثاً، یک روایت، مواجهه‌ای شناختی؛ انگیزشی، ارزشی و معنایی؛ کنشی و رفتاری با واقع در جریان حیات انسان و جامعه دارد؛ این مواجهه در روبنا در قالب تجارب ملموس، صورتبندی معرفتی یافته و عینیت فردی یا اجتماعی را بازنمایی می‌کند؛ لکن در زیربنای خود متأثر از نگرش‌ها، پیش‌فرض‌ها، مبانی و چارچوب‌های مفهومی و معنایی است. میان این دو ساحت، البته پیوندی متقابل و مستمر است. درواقع، یک روایت با نحوه صورتبندی علی و معلولی پدیده‌ها و تجارب و نحوه تبیین حوادث، در حال امتداد بخشیدن به نگرش‌ها، پیش‌فرض‌ها، مبانی و چارچوب‌های مفهومی و معنایی است. بیانیه گام دوم بالنسبه با گذشته، اکنون و آینده انقلاب اسلامی چنین کارکردی دارد.
 
بیانیه گام دوم از طریق بازخوانی میراث انقلاب اسلامی، موفقیت‌ها، ناکامی‌ها، دشوارهای و جهش‌ها، در حال بازیابی و تذکر هویت معرفتی انقلاب اسلامی و ارزش‌ها و هنجارهای آن است؛ معرفت، ایمان، اخلاق و سلوکی که با واقعیت تاریخی زندگی فرد فرد ایرانیان و تاریخ دوره معاصر جامعه ایرانی عجین شده است؛ و نهضت، دفاع، جهاد سازندگی، مقاومت و ایستادگی بر سر هویت انقلابی و آرمان‌های اسلامی را در تعامل با دیگر ملل پدید آورده است.
 
رابعاً، بیانیه گام دوم، روایت انقلاب اسلامی به‌مثابه پدیده‌ای زنده، بااراده، بالنده، منعطف و استوار است. آنچه از آن تحت تعبیر «نظریه نظام انقلابی» یاد شده است. این شجره مبارک تا زمانی که ریشه در معارف قرآن و سنت مأثور دارد، زنده و بالنده است؛ چراکه مستضیئ از نور قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) و مستمدّ به عزم انسان‌های مؤمنی است که اراده‌های چونان آهنشان در کوره ایمان به الله تبارک و تعالی تفتیده و به فولاد تبدیل شده است. اینان جز ولایتِ «الله» نمی‌خواهند و جز در ولایت حکومت اولیاء الله آرام نمی‌گیرند؛ حتی اگر إرباً إرباً شوند. فتح خون حکایت جاری تاریخ انسانی است که از مشرق جان سربرآورده و تا ابدیت جاری است.
 
خامساً، بیانیه گام دوم، همان‌طور که راوی صادق گذشته نهضت و انقلاب در دوره حاضر است، روایت‌گر چشم‌انداز آینده انقلاب و ایران نیز هست؛ البته در جاذبه واقعیت‌ها و آرمان‌ها هر دو. بیانیه گام دوم، بسان هر روایتی گرچه فی‌حدنفسه یکتاست لکن در جاذبه واقعیت عینی قرار دارد و از ظرفیت‌های عمومیت‌یافته مفهومی، معنایی، استدلالی، نظری، ارزشی و هنجاری محیط خود بهره‌مند است؛ ازاین‌رو، متکی به درک بین‌الاذهانی آحاد مردم و مورد مفاهمه، هم‌دلی و همراهی توده ملت انقلابی است؛ گویی زبان ایشان است. چونان که یک روایت می‌تواند تبدیل به بیان یک گروه، یک جمعیت، یک سازمان، یک نهاد، یک جامعه و حتی یک ملت شود. امروز سپهر معنایی بیانیه گام دوم زبان و بیان ملت ماست.
 
عوامل معرفتی و غیرمعرفتی متعددی در ایجاد قدرت مفاهمه، هم‌دلی و همراهی با یک روایت تأثیر گذارند. از زبان، منطق، استدلال، نظریه، الگوهای محقق ارزشی و هنجاری گرفته تا قومیت، نژاد، فرهنگ عمومی، تاریخ، جغرافیا، ساختارهای اجتماعی، نهادهای حقوقی و بسیاری عوامل دیگر؛ حتی عوامل خاص نظیر یک نزاع یا جنگ. بیانیه گام دوم به همه این ابعاد توجه دارد؛ عقلانیت، تفکر و علم، معنویت و اخلاق، اقتصاد و معیشت، عدالت، ظلم‌ستیزی و مبارزه با نابرابری و فساد، نفی استبداد، استکبار، وابستگی و طاغوت و طاغوتیان، استقلال و آزادی و حفظ عزت و کرامت آحاد ملت و جامعه اسلامی به‌وسیله جهاد و مقاومت و صیانت از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی، حفظ سبک زندگی اسلامی و تعالی روحی مؤمنان در چارچوب زندگی ایمانی و نفی سبک زندگی بی‌معنا و دنیاپرستانه غربی.
 
بیانیه انقلاب؛ سنجه روایت گذشته و حال
 
سادساً، بیانیه گام دوم سنجه روایت‌های دیگر بالنسبه با گذشته و آینده است. اساساً، بیان حقیقت، یکی از دغدغه‌های بیانیه گام دوم است؛ تا دروغ به جای حقیقت ننشیند و آینده به‌وسیله تحریف و دروغ‌پردازی‌ها در باب گذشته و حتی زمان حال، مورد تهدید قرار نگیرد. ازاین‌رو، این بیانیه، روایت معیار است. آنچه یک روایت را به روایت معیار تبدیل می‌کند، استانده‌ها و شاخص‌هایی است که در راوی و روایت وجود دارند.
 
آیت‌الله سیدعلی حسینی خامنه‌ای (حفظه الله تبارک و تعالی)، رهبر انقلاب اسلامی، فقیهی مجاهد، عادل، بصیر، خبیر و آینده‌نگر است؛ کسی که شکل‌گیری نهضت را پیش از انقلاب و تحقق انقلاب اسلامی و قد برافراشتن آن درخت تناور را در دل توفان‌های سهگمین از نزدیک دیده است و خود از انقلابیان و کارگزاران آن بوده است؛ و اکنون سه دهه است که رهبری انقلاب اسلامی را به عهده دارد. ایشان به جهت توانمندی‌های فردی و جایگاه اجتماعی و سیاسی‌شان ظرفیت‌ها، فرصت‌ها، تهدیدها و چالش‌های پیش روی جامعه ایران و انقلاب اسلامی را در گستره و عمقی منحصربه‌فرد می‌بیند. ویژگی‌های راوی بیانیه گام دوم، روایت او را به روایت معیار تبدیل کرده است.
 
دیگر آن‌که این روایت، تماماً وفادار به چارچوب معرفتی، ارزشی و رفتاری گفتمان انقلاب اسلامی و خط امام راحل (قدس سره) است. آینه تمام‌نمایی از قرائت وفادار به گفتمان انقلاب اسلامی و ناظر به افق‌های پیش رو است. ازاین‌رو، مسیر مستقیم پیشرفت و تعالی انقلاب و کشور را ترسیم کرده است؛ و معیاری صحیح از انقلابی‌گری در همه عرصه‌های علم، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن، و سبک زندگی است.
 
علاوه بر این، بیانیه گام دوم، شامل چند سرفصل اساسی از مسائل امروز کشور است. الف. مسئله‌شناسی، ب. شناخت چالش‌ها، ج. شناسایی مزیت‌ها و اولویت‌ها، د. درک پیشران‌های تحرک‌بخش به پیشرفت کشور بر اساس مزیت‌های بالفعل و بالقوه، و معرفی راه‌کارهای دسترس‌پذیر، ذوابعاد و میان‌بر، و در نهایت ایجاد ارتباط فرایندی میان مسائل، چالش‌ها، مزیت‌ها و پیشران‌ها در راه‌کارها، از ویژگی‌های بیانیه گام دوم است. 
 
انتهای پیام