صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۳۹۰۰۱
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳

کانون خبرنگاران نبأ ــ استاد حوزه علمیه گفت: حضرت موسی(ع) خطاب به خدای متعال عرض کرد که دلیل برتری امت محمد(ص) بر سایر امت‌ها چیست؟ ندا آمد که من این امت را با ۱۰ ویژگی امت برتر قرار دادم و آن ویژگی‌ها عبارتند نماز، زکات، روزه، حج، جهاد، نماز جمعه، نماز جماعت، قرآن، علم و عاشورا.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجت‌الاسلام والمسلمین میرزا محمدی، استاد حوزه علمیه قم در نخستین شب از مراسم دهه اول محرم در مسجد مقدس جمکران، شنبه شب، 9 شهریورماه با اشاره به اینکه قرآن کریم در سوره بقره می‌فرماید امت پیامبر آخرالزمان را اهل افراط و تفریط قرار ندادیم تا گواه و شاهد بر همه امت‌ها و حجت و الگو باشند، اظهار کرد: در آیه ۱۱۰ سوره آل عمران تعبیر دیگری در خصوص امت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) آمده که می‌فرماید شما را بهترین امت قرار دادیم تا برای تمام بشریت آمر به معروف و ناهی از منکر باشید.

وی با اشاره به اینکه در بررسی روایات، امت پیامبر اکرم(ص) امت برتر توصیف شدند و برترین جایگاه را دارند، بیان کرد: حال باید بررسی کرد که ملاک‌های افضلیت این امت چیست و ما چگونه باید این ملاک‌ها را در جامعه پیاده کنیم تا به عنوان برترین انسان‌ها معرفی شویم.

استاد حوزه علمیه به یک روایت در این زمینه اشاره کرد و گفت: حضرت موسی(ع) خطاب به خدای متعال عرض کرد که دلیل برتری امت محمد(ص) بر سایر امت‌ها چیست؟ ندا آمد که من این امت را با ۱۰ ویژگی امت برتر قرار دادم و آن ویژگی‌ها عبارتند نماز، زکات، روزه، حج، جهاد، نماز جمعه، نماز جماعت، قرآن، علم و عاشورا.

میرزامحمدی ادامه داد: حضرت موسی در خصوص ۹ ویژگی اول چیزی نپرسید چون درباره آن‌ها می‌دانست اما در مورد دهم پرسید کجاست؟ چرا که برای ایشان عاشورا مجهول بود. خدای متعال در تبیین معنای حقیقی عاشورا فرمودند عاشورا یعنی گریستن، خود را وادار به گریه کردن و اقامه عزا بر پسر پیامبر آخرالزمان(ص).

وی با اشاره به اینکه در دوران ما عده‌ای به ظاهر روشنفکر به عاشورا هجمه و شبهه ایراد کردند، بیان کرد: امام راحل در وصیت‌نامه خود به امت تذکر دادند مراقب باشید اینها بر روی کار نیایند. اینها گفتند عاشورا فصل نگریستن است نه گریستن. دقیقاً نقطه مقابل حدیث قدسی. گفتند عاشورا فصل زنجیر باز کردن از پای محرومان است نه زنجیر زدن و دقیقاً در مقابل روایات ما که سلوک عزاداری را بیان کرده، ایستادند.

استاد حوزه علمیه به دیگر شبهات وارد شده در خصوص سیاه‌پوشی، عزاداری و غم و اندوه برای امام حسین(ع) پرداخت و گفت: مبادا سلوک عزاداری عاشورا را با اعمال هوی و هوس و منیت‌ها خراب کنیم، عاشورا ظرفیت بالا بردن انبیای الهی را دارد. فرمودند خداوند گناهان گریه کن حسین(ع) را می‌بخشد و این بخشش به واسطه دعای حضرت برای گریه کنانش است و منزل بکا و گریه یکی از منازل عاشوراست.

جلال بيطرفان

انتهای پيام