صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۴۱۰۷۸
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۵

گروه بین‌الملل ــ شهرک معماری فرانسه با برپایی نمایشگاهی اقدام به پاسداشت کلیسای نوتردام پاریس که فروردین ماه امسال طعمه حریق شد، کرده است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه، حادثه آتش‌سوزی کلیسای نوتردام پاریس واکنش‌های بسیاری در فرانسه و برخی کشورهای دیگر به همراه داشت. «شهرک معماری فرانسه» که امروزه مهم‌ترین مرکز معماری جهان است، در سال 1882 به وسیله «اوژن ویوله لو دک» تأسیس شد و این معمار همان کسی است که در قرن 19 مسئول بازسازی کلیسای نوتردام پاریس بود.

از همین رو بسیاری از ماکت‌ها، طراحی‌ها، عکس‌ها و حتی قالب مجسمه‌هایی که در کلیسای نوتردام به کار رفته در این شهرک قرار دارد. به همین مناسبت این شهرک اقدام به برپایی نمایشگاهی از این آثار کرده است. در بین آثار ارائه شده در این نمایشگاه دو ماکت تاریخی جلب توجه می‌کند که یکی از کلیسای یادشده در سال 1843 پس از خسارات وارده در جریان انقلاب کبیر فرانسه ساخته شده و دیگری ماکتی است که در آن شاهکار این بنای تاریخی یعنی برج بلند آن که در آتش‌سوزی اخیر فرو ریخت.  

از خلال این نمایشگاه ضمن آگاهی از روند بازسازی‌های قبلی این کلیسای تاریخی می‌توان ایده‌هایی برای بازسازی دوباره این کلیسا که موضوع بحث‌های متعددی است، دریافت.  

این نمایشگاه در زمانی برگزار شده است که مجلس ملی فرانسه سه ماه بعد از آتش سوزی، در 16 جولای قانون مربوط به بازسازی کلیسای نوتردام را تصویب کرد. به گفته «فرانک ریستر»، وزیر فرهنگ و ارتباطات فرانسه با تصویب قانون مورد اشاره امکانات لازم برای بازسازی این بنای تاریخی به شیوه مناسب فراهم آمده است.

در فردای تصویب این قانون تیمی از کارشناسان علمی متشکل از اعضای آزمایشگاه‌های تخصصی در حوزه پژوهش‌های معماری، مرکز پژوهش‌ها و بازسازی موزه‌های فرانسه، بخش‌های منطقه‌ای در حوزه باستانشناسی و ... در وزارت فرهنگ این کشور تشکیل جلسه داد. این وزارتخانه مسئولیت هماهنگی و نظارت بر اجرای طرح بازسازی این بنای تاریخی که به عنوان جواهر دوره گوتیک شناخته می‌شود، است. گوتیک یکی از سبک‌ها و دوره‌های تاریخی معماری است که همواره در خدمت کلیسا بوده است.

انتهای پیام