صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۴۷۶۹۱
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲
معاون پژوهشی مرکز مطالعات وزارت خارجه:

گروه حوزه‌های علمیه ــ معاون پژوهشی مرکز مطالعات وزارت امور خارجه با اشاره به افرادی که مدعی جهانی بودن فرهنگ خود هستند و تسلط فرهنگ لیبرالیسم را دنبال می‌کنند، اظهار کرد: تغییر نظم بین‌المللی و افول قدرت آمریکا این فرهنگ را کمرنگ کرده و سبب شده این نظریه به چالش کشیده شود. اربعین نشان داد با توجه دقیق به داشته‌های خودمان می‌توانیم فرهنگی جهانی ایجاد کنیم.

به گزارش ایکنا، سلیم خطیب‌زاده، معاون پژوهشی مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، امروز، 14 مهرماه، در هم‌اندیشی نقش پیاده‌روی اربعین در روابط ایرن و عراق در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: وزارت خارجه براساس منویات رهبری اولویت در روابط با همسایگان را طراحی کرده است.

وی افزود: آنچه امروز در حوزه قفقاز و آسیای مرکزی و تا حدودی در حوزه کشورهای خلیج فارس می‌بینیم ناشی از اولویت‌بخشی به همین سیاست بوده و عراق به دلائل متعدد از اهمیت بیشتری برخوردار است.

معاون پژوهشی مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آنچه در عراق رخ می‌دهد، صدای واحد همکاری نهادهای جمهوری اسلامی است، تصریح کرد: کاری که در عراق شکل گرفته تلفیقی از فعالیت همه نهادهای جمهوری اسلامی است و شکوهی دارد که متعلق به همه نظام است و می‌تواند به عنوان الگوی صدای واحد و تعامل و تبادل از سوی دستگاه‌های درون نظام مورد توجه باشد.

خطیب‌زاده با اشاره به برپایی همایشی در رافدین که هفته قبل برگزار شد، بیان کرد: عراق برغم همه مشکلات توانسته میزانی از اعتماد به نفس را داشته باشد که میزبان چنین همایشی باشد.

افول فرهنگ لیبرالیسم

وی با اشاره به بحث اربعین اظهار کرد: کسانی که مدعی جهانی بودن فرهنگ خود هستند، تسلط فرهنگ غالب یعنی لیبرالیسم را دنبال می‌کنند که رهبری آن با آمریکا است، ولی تغییر نظم بین‌المللی و افول قدرت آمریکا این فرهنگ را کمرنگ کرده و سبب شده این نظریه به چالش کشیده شود و نظریه تسلط یک فرهنگ غالب بر سایر فرهنگ‌ها را زیر سؤال برده است.

معاون پژوهشی مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با اشاره به نظریه پلورالیسم فرهنگی افزود: می‌گویند که همه فرهنگ‌ها مانند یک موزائیک هستند، ولی در زیر چتر یک فرهنگ بزرگتر قرار دارند و آن فرهنگی است که معتقد به آن هستیم، ولی به تدریج شورش حاشیه بر متن را شاهد بودیم.

خرده فرهنگ‌ها می‌توانند فراگیر و جهانی شوند

معاون پژوهشی مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه اظهار کرد: برخی می‌گویند شیعه در جهان اسلام خرده مذهب و فرهنگ است، چه رسد به اربعین که در فرهنگ شیعی عاشورا وجود دارد؛ ولی آنچه از بعد نظری می‌بینیم اثبات این فرض است که اگر ما به رسالت و ابزارها توجه کنیم، خرده فرهنگ‌ها می‌توانند فراگیر و جهانی شوند.

وی اظهار کرد: اربعین نشان داد که نباید به داشته‌های دوردست بنگریم؛ اربعین نشان داد با توجه دقیق به داشته‌های خودمان می‌توانیم فرهنگی جهانی ایجاد کنیم.

همه فرهنگ‌ها شکست خورده‌اند

وی افزود: رقبا و دشمنان بی‌‍جهت به اربعین توجه نمی‌کنند؛ این حضور فرهنگ اربعینی و عاشورایی در حوزه جهانی برای آنان کشنده است؛ حج برای آنان کافی بود، ولی اربعینی ایجاد شد که ده‌ها میلیون نفر در بزرگترین اجتماع مذهبی دور هم جمع می‌شوند و امواج و بسامد آن برای دشمنان غیرقابل کنترل است.

خطیب‌زاده تصریح کرد: در دنیای که همه فرهنگ‌ها شکست خورده‌اند و شاهد هرج و مرج فرهنگی در دنیا هستیم در غلتان اربعین خود را نمایان کرده است.

فرصت‌های نامحدود اربعین

معاون پژوهشی مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه  با بیان اینکه فضای اربعین در بعد فرهنگی و رسالت شیعه نامحدود است اظهار کرد: آنچه محدود است توان و تولید محتوا و شبکه‌سازی ماست و هرقدر بتوانیم در این زمینه تلاش کنیم موفق‌تر خواهیم بود.

خطیب‌زاده با اشاره به روابط ایرن و عراق بیان کرد: طبیعی‌ترین رابطه جمهوری اسلامی با هر کشور دیگری در دنیا رابطه با عراق است و نبود و چالش‌های این رابطه غیر طبیعی است گرچه اتهامات زیادی به ایران می‌زنند که در عراق دخالت دارد و همه این اتهامات هم دروغ است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین زیر حوزهِ حوزه امنیتی ایران، خلیج فارس است؛ لذا محور تهران، بغداد و بغداد دمشق برای دشمنان کشنده است؛ دشمنان و رقبای منطقه‌ای هیچگاه نمی‌خواهند پایتخت تهران بغداد شکل بگیرد لذا آنچه ایجاد شده برای دشمنان شکننده است و علیه آن اقدام می‌کنند.

کتابی علیه اربعین

خطیب‌زاده تصریح کرد: در هم تنیدگی اربعین باید مخالفان خود را داشته باشد؛ لذا آمریکا به یکی از مؤسسات تحقیقاتی کوفه سفارش می‌دهد که کتابی بنویسند که ماحصل آن تولید گزاره‌هایی علیه اربعین و روابط ایران و عراق است.

معاون پژوهشی مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه سیاست ایران مردمی نگاه داشتن راهپیمایی اربعین است، اظهار کرد: ورود نهادها و ارگان‌ها با پلاکارد از آسیب‌ها است، فرهنگی می‌تواند جهانی شود که محتوای غنی داشته باشد و هیچ حرکت تهاجمی نسبت به فرهنگ‌های دیگر نداشته باشد.

خطیب‌زاده اظهار کرد: اربعین از وجوه قدرت ملی ایران و عراق است و ما وظیفه داریم روابط بلندمدت و عمیقی را در مسئله اربعین میان دو کشور ایجاد کنیم.

انتهای پیام