وی افزود: باید در مورد اربعین یک کار پدیدارشناسانه انجام دهیم، زیرا ابعاد مختلفی در این زمینه وجود دارد؛ از جمله بعد جمعیتی اربعین همچنین اینکه بدنه اربعین با فرهنگ تودگانی میچرخد و همین مسئله ظرفیت محسوب میشود.
بابایی اظهار کرد: وحدت معنوی اربعین، تنوع مذهبی، دینی و تنوع فرهنگی در اربعین باید با وحدت معنوی تبیین و ترسیم شود و نباید از آن غفلت کنیم، بلکه باید آن را به رسمیت بشناسیم.
تحدیپذیر بودن اربعین
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه اربعین محدود به دو یا سه هفته نیست، تصریح کرد: باید در این زمینه باید پشتیبانی فرهنگی در طول سال رخ دهد. پیشنهاد بنده این است که باید بر بعد انسانی اربعین تأکید شود، زیرا هرقدر بر این بعد تأکید کنیم، میتوانیم با اربعین تحدی کرده و الگوی زیست و مکتب اربعین را تسری دهیم، زیرا تحدیپذیرکردن اربعین ما را به آستانههای تمدنی نزدیک میکند.
این استاد و محقق حوزه ادامه داد: فعال کردن مواکب علمی و چند زبانه، ایجاد گفتوگوهای سیاسی در حاشیه اربعین، ایجاد گفتوگوهای مؤمنانه و نه لزوماً فلسفی، همچنین استفاده از ظرفیت بانوان در امر درمانی و پزشکی میتواند پیوندهای بیشتری میان دو کشور ایجاد کند.
بابایی بیان کرد: هرقدر پای بانوان به اربعین باز شود، ظرفیتهای خانوادگی ایجاد میشود که در طول سال هم میتواند تداوم یابد که در نگاه کلانتر موجب تقویت روابط ایران و عراق خواهد بود.
وی افزود: با لابیهای وزارت خارجه و وزارت علوم میتوان کلاسهای خاصی را در طول دو سه هفته اربعین برگزار کنیم تا تحقیقات میدانی برای شناخت بیشتر اربعین ایجاد شود.
بابایی تصریح کرد: آموزش زوار اربعین از مسائل مهم است و نباید فعالیت ما صرفاً به مهر زدن و صدور پاسپورتها منحصر باشد، لذا باید در طول سال به آموزش زوار اربعین بپردازیم تا چالشها و آسیبها کمتر شود.
انتهای پیام