صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۴۸۶۱۲
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵

گروه حوزه‌های علمیه – کوروش مجیدی که به تازگی سفیر جدید کشور در ساحل عاجل معرفی شده است، با حضور در ساختمان مرکزی جامعةالمصطفی(ص) العالمیة با حجت‌الاسلام عباسی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی در این دیدار ضمن آرزوی موفقیت برای این دیپلمات کشورمان، جمهوری ساحل عاج را یکی از کشور‌های مهم آفریقایی در غرب این قاره پهناور توصیف کرد و گفت: با وجود اینکه در ساحل عاج آزادی مذهبی وجود دارد، اما قریب به نیمی از جمعیت این کشور مسلمان هستند.

رئیس جامعةالمصطفی (ص) العالمیة افزود: طبق گزارشات و آمار‌های موجود بیش از ۶۰ ملیّت در این کشور زندگی می‌کنند که عمدتاً مهاجران آفریقایی، لبنانی و فرانسوی هستند.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد:اگر بخواهیم به پیشینه حضور اسلام در این کشور اشاره کنیم باید به قرن ۱۸ برگردیم گرچه مسلمانان در میان اکثر اقوام دیده می‌شوند، اما قوم «دیولا» به عنوان بزرگترین قوم ساحل عاجل تماماً مسلمانند. بازرگانان مسلمان از قوم دیولا از قرن هیجدهم جوامع اسلامی را در شمال ساحل عاج به وجود آوردند و از این رو این مناطق، مرکز رشد و گسترش اسلام به شمار می‌آید.

معاون پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی به شیعیان این کشور اشاره کرد و گفت: نخستین حضور تشیع در ساحل عاج مربوط به سال ۱۹۰۸م است که گروهی از لبنانیان به این کشور مهاجرت کردند و در آنجا به فعالیت‌های اقتصادی پرداختند، ولی ظهور تشیع به عنوان یک جریان مذهبی به سال ۱۹۷۷ برمی‌گردد که مجموعه‌ای از شیعیان با تاسیس «جمعیت اسلامی فرهنگی» در منطقه ساحلی به فعالیت پرداختند.

عباسی اظهار کرد: طی دو دهه اخیر ترویج تشیع در ساحل عاج به صورت علنی انجام می‌شود که در این میان شیعیان لبنانی نقش پررنگی دارند و شیعیان در بیشتر مناطق ساحل عاج و به‌ویژه در شهر‌های ابیجان، بندوکو، بواکی، امباتو، آنیاما، گران باسام، اودینه و کوروچو حضور دارند.

در ابتدای این نشست نیز، کوروش مجیدی نیز از جامعةالمصطفی (ص) به دلیل اهتمام به ارتقای سطوح علمی جامعه اسلامی تجلیل کرد.

انتهای پیام