صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۵۵۲۳۶
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲

گروه معارف- مدرس دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه با اشاره به نقش امام حسن عسکری(ع) در تثبیت جایگاه امامت گفت: امام هادی(ع) با مطرح کردن زیارت جامعه کبیره باب جدیدی در شناخت امام و مسئله امامت بر روی طالبان حقیقت گشودند و در زمان امام عسکری(ع) هم آن حضرت از جایگاه امامت غافل نبودند.

فاطمه گرکانی، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه در گفت‌وگو با ایکنا از کرمانشاه، با اشاره به نقش امام حسن عسکری(ع) در تثبیت جایگاه امامت اظهار کرد: امام هادی(ع) با مطرح کردن زیارت جامعه کبیره باب جدیدی در شناخت امام و مسئله امامت بر روی طالبان حقیقت گشودند.
وی افزود: در زمان امام حسن عسکری(ع) نیز با اینکه آن حضرت در دشواری خاصی بودند اما از جایگاه امامت و مسئله امامت غافل نبودند چراکه مسائل دین حول محور این اساس است.
مدرس دانشگاه آزاد کرمانشاه با اشاره به بخشی از سخنان و معارف بلند امام عسکری(ع) و شاخص‌های تاریخی و اجتماعی عصر ایشان گفت: امام عسکری(ع) با بکارگیری راه‌های مختلفی به وظایف سنگین امامت و هدایت شیعه پرداختند و فعالیت خاص اجتماعی، سیاسی و علمی داشتند.
وی افزود: آن حضرت فعالیت ویژه‌ای برای آماده کردن شیعه برای عصر غیبت در نقاط مختلف بلاد اسلامی از طریق نمایندگانی داشتند و از آن طریق معارف دینی را منتشر می‌کردند و به هدایت جامعه شیعی عصر خویش می‌پرداختند.
گرکانی تصریح کرد: مسئله وکالت در زمان امام یازدهم عمیق‌تر شد و حضرت شاگردان فراوانی را تربیت کردند و رابطه استاد و شاگردی بین امام و دانش‌آموختگان یک رابطه عادی نبود و ایشان با توجه به خفقان عصر امام و نگهبانی شدید از امام مطالب بسیاری از ایشان نقل نشده است.
مدرس دانشگاه آزاد کرمانشاه با اشاره به رواج تفکر عقلانی در زمان امام عسکری(ع) گفت: هرچه به دوران امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) نزدیک می‌شویم از طرف حکومت عباسی اختناق و خفقان شدیدی بر شیعیان مخصوصا امام دهم و یازدهم اعمال می‌گردید، از زمان امام عسکری(ع) این فشارها به اوج رسیده و ارتباط با امام بسیار مشکل بود و امام(ع) در این دوران مطالب خود را با نامه مطرح می‌کردند.
وی گفت: عمده مسائلی که از آن حضرت نقل شده مباحث اخلاقی است اما حضرت با توجه به انحرافات فکری و دینی که در عصر ایشان رخ می‌داد با آن انحرافات نیز مبارزه می‌کردند و به روشنگری می‌پرداختند.

انتهای پیام