صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۵۷۲۵۹
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ چندسالی است که در تاریخ 18 تا 24 آبان‌ماه، هفته‌ای با عنوان قرآن و عترت در دانشگاه‌ها نامگذاری شده است و ویژه‌برنامه‌هایی برای آن در نظر گرفته می‌شود، اما امسال این هفته خالی از برنامه ویژه‌ای بود.

به گزارش ایکنا؛ طی هفته‌ای که گذشت، شاهد اهدای مستندات صوتی و تصویری استاد مولایی به شورای عالی قرآن، ابلاغ حکمی که در آن مأموریت‌ ۸گانه رئیس سازمان اوقاف برای مدیر جدید مرکز امور قرآنی درج شده بود، صدور احکام اعضای شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه قرآن، پیشنهاد تقویم سالانه به جای هفته قرآن و دانشگاه، آغاز ثبت‌‌ نام هشتمین دوره طرح ملی تلاوت و ... بودیم که در گزارش ذیل به آنها اشاره می‌شود.

تشریح برنامه های قرآنی هفته قرآن و عترت در دانشگاه‌ها

18 تا 24 آبان‌ماه به مناسبت ارتحال علامه طباطبایی، صاحب تفسیر المیزان، هفته قرآن و عترت در دانشگاه‌ها نامگذاری شده است. در همین راستا ایکنا چندین مصاحبه با دست‌اندرکاران امور قرآنی در سطح دانشگاه‌ها انجام داد. آن چه که در این هفته شاهد بودیم، نبود یک برنامه برای دانشگاه‌ها بود و به نظر می‌رسد که برای این هفته در سال 98 هیچ برنامه منسجمی به دانشگاه‌ها ابلاغ نشده است.

رشید جعفرپور، رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: طبق روال در این هفته از دانشگاه‌ها درخواست می‌شود تا برنامه‌هایی در این حوزه در دانشگاه‌ها اجرا کنند. از جمله برگزاری محافل انس با قرآن با حضور همه ارکان دانشگاه اعم از استاد، ‌دانشجو و کارکنان و با دعوت از قاریان برجسته بین‌المللی، ملی و منطقه‌ای است.
تجلیل از فعالان قرآنی که در طول سال پیگیر مباحث قرآنی بوده‌اند و نیز دیدار با شخصیت‌ها و چهره‌های قرآنی در استان‌های مختلف از دیگر برنامه‌های این هفته است تا استان‌هایی که امکان چنین برنامه‌هایی را دارند، آن را اجرا کنند.

اثرگذاری هفته‌ قرآن در دانشگاه‌ها تدریجی است
محمدمهدی بحرالعلوم، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن آسیب‌شناسی هفته قرآن و عترت در دانشگاه‌ها و نسبی دانستن اثرگذاری این رویداد در دانشگاه‌ها، بر نقش چهره‌ها و میزان اهتمام آنها به قرآن در بزرگداشت این هفته تأکید کرد. در دانشگاه‌های علوم پزشکی هر ساله در این هفته برنامه‌های پیشنهادی خودمان را ابلاغ می‌کنیم و سعی داریم تا در این هفته کار قرآنی به صورت جدی‌تر دنبال شود.

پیشنهاد تقویم سالانه به جای هفته قرآن و دانشگاه

رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان درباره هفته قرآن در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه اگر برای یک مناسبت برنامه‌ای خاص طراحی نکنیم بی‌احترامی به آن عنوان است، گفت: به جای مناسبت‌سازی بدین شکل، تقویم سالانه برنامه‌های قرآنی در دانشگاه‌ها تنظیم شود. وی در مورد لزوم نامگذاری یک هفته به نام هفته قرآن و عترت و اجرای برنامه‌هایی در این ایام(۱۸ تا ۲۴ آبان)، گفت: معمولاً این نامگذاری‌ها به این دلیل است تا موضوعی یادآوری شود، مانند روز دانشجو، دانش‌آموز، هفته وحدت حوزه و دانشگاه و بسیاری عناوین دیگر، وقتی تعداد نامگذاری‌ها از حد معمول خارج شود، دیگر شاهد آن احترام بایسته‌ نسبت به آن موضوع نیستیم.

اهدای مستندات صوتی و تصویری استاد مولایی به شورای عالی قرآن

پس از درگذشت خادم‌القرآن محسن مظاهری که از همراهان و نزدیکان استاد ابراهیم پورفرزیب(مولایی) بود، بخشی از مستندات صوتی و تصویری مربوط به استاد مولایی که نزد مرحوم مظاهری نگهداری می‌شد، توسط خانواده ایشان به شورای عالی قرآن اهدا شد. این آثار توسط یحیی جدلی از دوستان صمیمی استاد مولایی در اختیار شورای عالی قرآن قرار گرفت.

اعلام آمادگی دارالقرآن بسیج برای همکاری با دو مرکز مهم قرآنی کشور

بنابراین گزارش؛ محمد ذوالفقاری، مدیر مرکز دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین در پیام‌های تبریک خود به رؤسای جدید سازمان دارالقرآن الکریم و مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از آمادگی بسیج برای هرگونه هم‌افزایی بیشتر با این دستگاه‌ها خبر داده است. این اهتمام در مرکز دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین وجود دارد که با توجه به ظرفیت عظیم شبکه تربیتی و قرآنی بسیج در حوزه‌های مختلف، جهت نقش‌آفرینی با رویکرد تربیت قرآن محور و عمومی‌سازی تبلیغ و گفتمان قرآنی در بین آحاد جامعه ایران اسلامی قدم‌های بلندی را با آن سازمان برداریم.

مأموریت‌ ۸گانه رئیس سازمان اوقاف برای مدیر جدید مرکز امور قرآنی
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه طی حکمی با مأموریتی هشت‌گانه، مهدی قره‌شیخلو را به عنوان رئیس مرکز امور قرآنی این سازمان منصوب کرد به منظور تحقق فعالیت‌های قرآنی، هشت مورد را درخواست کرد که برای اطلاعات بیشتر از این  محتوای این خبر اینجا کلیک کنید.

تجلیل مدیر شبکه قرآن از «قره‌شیخلو»
در تاریخ 18 آبان ماه؛ طی مراسمی و با حضور مدیران شبکه قرآن و معارف سیما، جواد شیخ‌اکبری، مدیر شبکه قرآن با اهدای لوحی به مهدی قره‌شیخلو، رئیس سابق سازمان دارالقرآن کریم و رئیس فعلی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، از فعالیت‌ها و خدمات ارزشمند چندساله وی در حوزه قرآن تشکر و قدردانی کرد.

ثبت‌‌ نام هشتمین دوره طرح ملی تلاوت آغاز شد
بنابراین گزارش؛ ثبت‌نام هشتمین دوره طرح ملی تلاوت با حضور دختران و پسران نوجوان از تاریخ 20 آبان ماه آغاز به مدت یک‌ماه آغازشد. در حال حاضر ۲۷ استان و ۳۳ مؤسسه برای اجرای طرح ملی تلاوت اعلام آمادگی کردند.

انتشار «رحمةللعالمین» اثر گروه تواشیح محمد رسول‌الله(ص)

جدیدترین اثر تصویربرداری شده گروه تواشیح محمد رسول‌الله(ص) با عنوان «رحمةللعالمین» به مناسبت هفته وحدت و ولادت پیامبر اکرم(ص) منتشر شد. تصاویر این اثر که جدیدترین نماهنگ گروه بوده و برای اولین بار به صورت تصویر منتشر می‌شود که در مدینةالنبی شهرک سینمایی نور تصویربرداری شده است.

احکام اعضای شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه قرآن صادر شد

در هفته ای که گذشت؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی رئیس و اعضای شورای سیاست‌گذاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم را منصوب کرد. طی احکامی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالهادی فقهی‌زاده به عنوان رئیس شورای سیاست‌گذاری و رئیس بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم منصوب شد. همچنین اسامی حجج اسلام حمید محمدی، محمدرضا حشمتی، محمدعلی خسروی، محمدعلی مهدوی‌راد، عبدالهادی مسعودی، محمدمهدی معراجی، احمد مازنی و احمد مسجدجامعی، محمدعلی خواجه‌پیری، عباس سلیمی، ابوالقاسم ایرجی، ولی یاراحمدی، محمدرضا جوادی‌یگانه، نجفقلی حبیبی و لادن حیدری در این انتصاب دیده می‌شوند.
انتصابات جدید در شبکه قرآن و معارف سیما

جواد شیخ‌اکبری مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با صدور احکامی حجت‌الاسلام عبدالله رضایی را به سمت مدیر طرح و برنامه، ابوالفضل طهماسبی را به سمت مدیر گروه اطلاع‌رسانی و جواد عزتی‌پور را به سمت مشاور اجرایی و مسئول دفتر این شبکه منصوب کرد.

مراسم تجلیل از حفاظ کل مرکز آموزش قرآن آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)

سیزدهمین مراسم تجلیل از حفاظ کل مرکز آموزش قرآن آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) صبح روز ۲۰ آبان‌ماه با حضور آیت‌الله محمد محمدی‌ری‌شهری، تولیت این آستان مقدس، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم، نماینده مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری و سایر مسئولان شهرستان ری در محل تالار شیخ صدوق برگزار شد.

اعلام زمان و مکان آزمون نظری هشتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن

آزمون نظری هشتمین دوره ارزیابی برای همه درجات و گرایش‌ها به صورت متمرکز، روز پنجشنبه، ۲۸ آذر ساعت ۸ صبح در تهران به نشانی بزرگراه رسالت(شرق به غرب)، روبه‌روی مصلی، مجتمع امام خمینی(ره)، حسینیه الزهرا(س) برگزارخواهد شد.

اختتامیه ششمین دوره مسابقات قرآنی طرح تسنیم برپا شد

در تاریخ 20 آبان ماه؛ مراسم اختتامیه ششمین دوره مسابقات قرآنی طرح تسنیم با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسنی، نماینده ولی‌فقیه در ارتش و حجت‌الاسلام صنعت پور امیری، رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی ستاد ارتش، در گروه مخابرات ارتش برگزار شد. رئیس سازمان عقیدتی سیاسی در این مراسم از راه اندازی معاونت قرآن و عترت در ارتش خبر داد.

تشریح ۱۰ اقدام در ۵ ماه فعالیت مدیر جدید رادیو قرآن

مجتبی ایزدی، مدیر شبکه رادیویی قرآن، طی نشستی که در تاریخ 21 آبان ماه در ساختمان شهدای رادیوی سازمان صدا و سیما برپا شد، ۱۰ اقدام مهم در دوره مدیریت جدید این شبکه را تشریح کرد و از راه‌اندازی بانک میان‌برنامه‌های رادیو قرآن خبر داد.

نشست «شناسایی نیازهای آموزشی و فرهنگی ـ قرآنی دانشجویان» برگزار شد

روز سه شنبه21 آبان ماه؛ جلسه «شناسایی نیازهای آموزشی و فرهنگی ـ قرآنی دانشجویان» با حضور تعدادی از دانشجویان حاضر در طرح دانشجومعلم قرآن برگزار و در آن راهکارهای جذب بیشتر دانشجویان مورد نقد و بررسی قرار گرفت. همچنین در مورد لزوم آسیب‌شناسی دوره‌های آموزشی سازمان قرآنی دانشگاهیان مطالبی مطرح شد.

سازمان دارالقرآن متولی گفتمان قرآنی می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس جدید سازمان دارالقرآن الکریم در مورد اولویت‌های کاری سازمان دارالقرآن در دوره مدیریت جدید گفت: درصددیم سازمان دارالقرآن الکریم به عنوان متولی گفتمان قرآنی در کشور شناخته شود و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز این امر را به عنوان یک اولویت برای سازمان مشخص کرده است، تربیت قرآن‌محور و گفتمان قرآنی در دستور کار قرار گرفته است.

آیین اختتامیه مسابقات حفظ قرآن بانوان در منطقه ۱۵ تهران برگزار شد

بنابراین گزارش؛ درآستانه ولادت حضرت رسول اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع)، آیین اختتامیه نخستین دوره مسابقات حفظ قرآن کریم ویژه بانوان و تجلیل از برگزیدگان که به همت سرای محله کیانشهر شمالی منطقه ۱۵ تهران در خانه قرآن و عترت این محله در روز چهارشنبه 22 آبان ماه برگزار شد.

گزارش فعالیت ۵ ساله رئیس سابق مرکز امور قرآنی اوقاف

در هفته ای که گذشت؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، طی حکمی از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان مشاور امور قرآنی رئیس سازمان اوقاف منصوب شد و مهدی قره‌شیخلو که پیش از این ریاست سازمان دارالقرآن‌الکریم سازمان تبلیغات اسلامی را برعهده داشت، جانشین وی شد. حجت‌الاسلام حسینی، گزارشی از فعالیت‌هایش را منتشر کرده است که متن کامل خبر را اینجا بخوانید.

آغاز مرحله نهایی جشنواره قرآنی الحافظون

بنابراین گزارش؛ مرحله نهایی هفتمین جشنواره تخصصی حفظ قرآن کریم بسیج تهران با حضور برگزیدگان مرحله ناحیه‌ای این جشنواره از روز 22 آبان ماه آغاز و تا ابتدای آذرماه ادامه دارد. در این مرحله از جشنواره نزدیک به ۵۰۰ نفر از برگزیدگان مرحله ناحیه‌ای حضور خواهند یافت.

تعویق آغاز ثبت‌نام آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن

ثبت نام برای حضور در هجدهمین دوره آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم از روز ۲۵ آبان‌ماه آغاز می‌شود. بیش از ایناعلام شده بود که زمان ثبت نام از روز ۱۲ آبان‌ماه آغاز خواهد شد، اما در همان روز به دلایلی ثبت نام آغاز نشد و بدون ذکر تاریخی خاص به روزهای آینده موکول شد.

پیشنهاد افزوده شدن رشته ترتیل به مسابقات بین‌المللی قرآن ایران

در جلسه شورای معین ستاد عالی مسابقات که اوایل هفته گذشته در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، پیشنهادی مبنی بر اضافه شدن رشته ترتیل به مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران برای تصویب نهایی به ستاد عالی مسابقات ارائه شده است.

آزمون بخش معارفی سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان برگزار شد

بنابراین گزارش در روز 21 آبان ماه؛ آزمون کتبی بخش معارفی سی‌وچهارمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان همزمان در مرکز ۹ استان کشور و با حضور تعداد ۲۴۰ نفر از برگزیدگان دستگاه‌های دانشگاهی مختلف برگزار شد که میزبانی مسابقات در استان تهران نیز بر عهده دانشکده الهیات واحد تهران مرکز بود.

نشست فعالان قرآنی در حاشیه سی و سومین کنفرانس وحدت اسلامی

نشست فعالان قرآنی چهارشنبه، ۲۲ آبان‌ماه درحاشیه سی و سومین کنفرانس وحدت اسلامی با حضور علاقه‌مندان، هنرمندان، علما و فعالان قرآنی برگزار شد. حجت‌الاسلام حمید محمدی، رئیس اتحادیه جهانی فعالان قرآنی در سخنرانی خود در ابتدای این جلسه ضمن خوشامدگویی به مهمانان و حاضران در جلسه گفت: ما مفتخریم که در خدمت اهل قرآن هستیم و در همین‌جا موجودیت انجمن جهانی فعالان قرآنی را اعلام می‌کنیم.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: هدف اصلی تشکیل این اتحادیه، دست‌یابی به وحدت اسلامیِ قرآن‌محور است.

رئیس اتحادیه جهانی فعالان قرآنی گفت: تلاش برای ایفای نقش هویت‌بخشی به قرآن، زمینه‌سازی برای فعالیت فعالان قرآنی، هم‌افزایی تجارب، ظرفیت‌سازی و فراهم کردن بسترهای لازم برای شبکه فعالان قرآنی جهان اسلام، احیای سنت نبوی، معرفی نخبگان قرآنی با رویکرد وحدت، ایجاد انجمن‌هایی جهت فعالیت‌های قرآنی که قاریان، مدیران، مفسران، هنرمندان عرصه قرآنی را در برگیرد، از دیگر اهداف تشکیل این تحادیه است. ایجاد مجمعی از صاحب‌نظران بین‌المللی در زمینه قرآن می‌تواند نقطه عزیمت و وفاق امت اسلامی باشد.

بازدید رئیس کتابخانه ملی از ایکنا

اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران ۲۰ آبان‌ماه از تحریریه‌های خبرگزاری بین‌المللی قرآن بازدید کرد. وی در این بازدید با عملکرد سرویس‌های مختلف این رسانه آشنا شد و عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کارت خبرنگار افتخاری خبرگزاری ایکنا را به برجرودی اهدا کرد. بروجردی پس از بازدید از خبرگزاری ایکنا اظهار کرد: خوشحالم که در سالروز ۱۶ سالگی ایکنا در این خبرگزاری حضور دارم و این روز را به خبرنگاران و مخاطبان ایکنا تبریک می‌گویم و امیدوارم در سال‌های آینده نیز مثل گذشته بالنده و شکوفا باشد.
انتهای پیام