وی افزود: باید نظریهای بدهیم که جامعیت نسبت به همه شئون مثلاً اقتصاد، فرهنگ و سیاست ارائه بدهد و اگر قرار است سراغ قرآن و روایات برویم، باید تعاریف هر کدام از این مقولات و نسبت میان آنان را بدانیم و منطق استنباط از قرآن باید کلنگر باشد.
جمالی با بیان اینکه باید تحول جدی در اجتهاد داشته باشیم، بیان کرد: منطق ما باید منطق استنباط نظامات باشد تا بتواند نسبتهای در حال تغییر را ببیند، مدیریت و سرپرستی کند. فقهی که در یک لایه بتواند نظامات دینی را استنباط کند
نگاه منظومهای نیازمند منطق است
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی تصریح کرد: نگاه منظومهای خودش نیازمند یک منطق است، ولی متأسفانه منطق استنباط ما از دین کلنگر نیست. امروز علوم مدعای معادله تغییر هستند و این با منطق جزئینگر و انتزاعی سازگار نیست؛ فلسفه از ابتدا خود را متکفل پرداختن به بخشی از پدیده از منظر وجودشناسی است و متکفل تحلیل و رصد تحول نیست.
وی تاکید کرد: امکان فهم پیشرفت از قرآن بدون منطق کلنگر ممکن نیست؛ زیرا باید نگاه جامعی به انسان و تاریخ وجود داشته باشد و قرآن چنین ظرفیتی را دارد. از ابتدای انقلاب خیلی افراد مدعی پیشرفت بوده و مؤسسات و مراکز زیادی هم ایجاد شده و خدماتی هم صورت گرفته، ولی اگر به منطق استنباط نپردازیم و بخواهیم با منطق استقرایی وارد قرآن شویم و نظریه پیشرفت استخراج کنیم، دائماً باید دغدغه حجیت داشته باشیم.
جمالی با بیان اینکه اگر موضوعشناسی و مسئلهشناسی پیشرفت در دنیای امروز را نشناسیم به جایی نمیرسیم و به سادهانگاری خواهیم رسید، اظهار کرد: امروز پیشرفت، سیاست و امنیت هر کشوری صرفاً محدود به درون آن نیست و مرتبط با سطوح بینالمللی است، ولی متأسفانه در بحث پیشرفت دچار سادهسازی و سادهانگاری در تعریف و نظریهپردازی آن شدهایم.
انتهای پیام