صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۶۸۴۴۹
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۷

گروه شهرستان‌ها ــ یکی از حافظان بین المللی قرآن با توصیه به حافظان قرآن برای خالص کردن اعمالشان و ترویج و تشویق علوم قرآنی گفت: مقدمه عمل به قرآن حفظ قرآن است و حافظان قرآن در پیش خدا دارای ارج و قرب بالایی هستند.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، استاد حاج مهدی حسنی، حافظ بین‌المللی قرآن در همایش تجلیل از حافظان قرآن شهرستان سبزوار که امروز 12 دی ماه در اداره تبلیغات اسلامی سبزور برگزار شد، با اظهار تاسف از اینکه فضای عمومی جامعه قرآنی نیست و خیلی از مسئولان درد قرآنی ندارند، اظهار کرد: این جریانات نباید تأثیرگذار بر روی وظیفه اساتید قرآنی و علاقه مندان به قرآن باشد.

وی با اشاره به اینکه در امر یادگیری علوم قرآنی و حفظ قرآن توقفی وجود ندارد، افزود: بالاترین و زیبا ترین مرحله قرآن عمل به قرآن و حامل قرآن بودن است.

به حفظ قرآن بدون عمل، دلخوش نباشیم

حسنی با تاکید بر اینکه نباید دلمان را به حفظ قرآن خالی قرآن خوش کنیم، عنوان کرد: دورنمای دید رهبری حفظ قرآن و تربیت حافظان قرآنی است اما برای عمل به قرآن مقدمه آن حفظ کلام الله مجید است و هیچ قشری مانند حافظان کلام ‌الله مجید در جامعه با قرآن انس و الفت ندارند.

وی افزود: حافظان قرآن برای ماندگاری حفظ، حداقل روزانه یک تا پنج جزء از کلام الله مجید را تلاوت می‌کنند و این تلاوت قرآن و همنشینی با قرآن محال است بر روی انسان تاثیری نداشته باشد، چرا که اگر انسان با یک دوست همنشینی زیادی داشته باشد قطعا بر روی او اثر گذار خواهد بود.

این حافظ بین‌المللی قرآن با اشاره به اینکه برای تربیت شاگردان قرآنی باید اساتید خودشان را به درجات عالی علمی و علوم قرآنی برسانند، گفت: سبزوار یکی از قطب‌های قرآنی استانی است و برای رشد و تربیت حافظان قرآن باید تلاش بیشتری شود تا به مرحله بین‌المللی برسند و مطالعه، یادگیری و تمرین زیاد داشته باشند.

حسنی با توصیه به حافظان و قاریان قرآن برای بهره‌گیری از محفل اساتید قرآنی کشور در شهرهای دیگر، تصریح کرد: به دنبال یادگیری علوم جدید باشید و به دانش خودتان بسنده و اکتفا نکنید.

جهاد برای تربیت 10 میلیون حافظ قرآنی

این حافظ قرآنی با بیان اینکه حافظان قرآن حکم استادی قرآن را برای آغازکنندگان دارند، ابراز کرد: بسیاری از حفاظ قرآن بیکا هستند و عمرشان را برای امرار معاش طی می‌کنند، در حالی که کسی آنها را برای تدریس دعوت نکرده است این خسارت برای جامعه مسلمانی ماست.

وی با بیان اینکه با انفاق مال انسان در ظاهر کم می‌شود، اما با انفاق علم و دانش افراد افزوده می‌شود، اضافه کرد: برای رسیدن به ۱۰ میلیون حافظ کل قرآن کریم در کشور نیاز به کار جهادی داریم و نباید با پول کار حافظان قرآنی سنجیده شود و هر فرد حافظ قران در محله خودش، در کوچه خودش، در مسجد محله و در منزل خودش می تواند برای همسایه، برادر، خواهر، نزدیکان و بستگانش کلاس قرآنی تشکیل دهد.

این استاد بین المللی قرآن با بیان اینکه حق‌الزحمه حافظان قرآن را نمی‌توان با طلا و جواهر و پول زیاد سنجید، اضافه کرد: هر حافظ قرآنی فعالیت قرآنی نداشته باشد کم فروشی کرده و حفظ قرآن مقدمه‌ای برای عمل به قرآن است.

وی با تاکید براینکه در آموزش قرآن کار زیاد مهم نیست و اگر حافظان قرآن یک نفر را از ظلمات به سوی نور که قرآن است دعوت و هدایت کند، همان رسالت پیامبر اسلام(ص) را انجام داده است، تصریح کرد: همه روزی‌ها از طرف خداوند سبحان پول نیست، بلکه گاهی اوقات توفیقاتی است که انسان دست پیدا می‌کند و این‌ها به برکت قرآن است.

حسنی با اشاره به اینکه حافظان قرآن مراقب رفتار و اخلاق خودشان در جامعه باشند، چرا که هرگونه خلاف و بداخلاقی آنان را به‌پای قرآن می‌گذارند، بیان کرد: می‌دانم حافظان قرآن برای یادگیری و حفظ قرآن تلاش زیادی دارند و در برخی از موارد خستگی و دلسردی وجود دارد و گاهی اوقات برای حفظ یادگیری آنها وقفه ایجاد می‌شود اما برای از دست ندادن انگیزه باید تلاش زیادی کرد.

گریه در محراب مسجد برای حفظ قرآن/ برنامه ریزی و تعیین هدف

وی با اشاره به تلاش‌های خودش در دوارن سربازی برای حفظ قرآن مجید بدون امکانات، افزود: در دوران سربازی سال 75 بدون روحیه خوب، بدون داشتن جا و مکان خاص، شروع به حفظ کلام‌الله مجید کردم و در برخی موارد در محراب مسجد وقتی بعدالظهرها می‌نشستم شروع به حفظ قرآن می‌کردم و گاهی اوقات اشک می ریختم و گریه می‌کردم و در برخی از مواقع از خستگی خوابم می‌برد.

این حافظ کل قرآن کریم با تاکید بر این که حافظان قرآن برای آینده خودشان برنامه‌ریزی و هدف داشته باشند و به دنبال طی مراحل عالی علمی و همچنین برنامه‌ریزی برای شرکت برای رسیدن در مسابقات بین‌المللی قرآن داشته باشند، گفت: من در همان زمان سربازی نیت کردم که حافظ بین‌المللی قرآن باشم و در سال ۸۴ به خواسته خودم رسیدم و فکر نکنید این کار به راحتی انجام شد و برای طی کردن مراحل پیشرفته تر به همت عالی نیاز دارید.

حسنی با تاکید بر این که منتظر کسی نباشید که به شما انگیزه و روحیه بدهد، افزود: انگیزه باید از درون خودتان باشد نه بیرونی و هیچ کس بدون زحمت به جایی نرسیده است، اگر می بینید من به جایی رسیدم با تلاش و کوشش و با زحمت بوده و در کنار تلاش و کوشش باید صبر و توکل بر خدا نیز داشته باشید.

وی با بیان اینکه اگر تمام عمرتان تلاش کنید تا قرآن را حفظ کنید ارزش دارد و کمترین برکت آن تلاوت قرآن روزانه کلام‌لله مجید است.

حافظ بین‌المللی قرآن با اشاره به آیاتی از قرآن مجید، اضافه کرد: ارزش حافظان قرآن آنقدر زیاد است که خدا نمی‌خواهد گاهی اوقات آلوده به مادیات شوند و بدانید خدا هیچ وقت آنها را فراموش نکرده است.

حسنی با بیایان نکه وظیفه حافظان قرآن این است که به وظایف خودشان به درستی عمل کنند اگر چه برخی دیگر و یا دولت مردان به وظیفه خود عمل نکنند، عنوان کرد: دست خدا باز است و به هرکس هر آنچه از خودش بخواهد می‌تواند بدهد اگر بخواهد می‌تواند همه را مسلمان کند اما اندازه‌ای که خودش صلاح می‌داند به بندگانش روزی می دهد .

دنبال مقصر نگردید

وی با بیان اینکه اگر شرایط زندگی سخت است و گاهی اوقات به سختی می‌گذرد و توجهی نمی‌شود یا حق الزحمه کم می‌دهند دنبال مقصر نگردید، خدا بصیر و بیناست و همراه شماست هر آنچه را که شما فکر می‌کنید خدا می‌داند.

استاد حسنی با تاکید بر اینکه وظیفه ما ابلاغ و ترویج علوم قرآنی است با توصیه به حافظان قرآن تا جایی که امکان دارد انفرادی برای حفظ قرآن کار نکنند، اضافه کرد: وظیفه استاد قرآن راهنمایی و تقویت علاقه‌مندان قرآنی است و از کوبیدن ضعف‌ها بر قرآن آموزان خودداری کنند.

حسنی بیان کرد: هنر این نیست که 10 نفر شاگرد داشته باشید و چند نفر از وسط کلاس رها کنند باید همه را تشویق کنیم اگر نتوانستند سی جز را حفظ کنند حداقل دو جزء حفظ کنند، کمتر یا بیشتر، هدف ما آشنایی و عمل به قرآن است اما به بهانه حفظ قرآن.

این حافظ بین‌المللی قرآن با سفارش به اساتید و معلمان قرآنی با بیان اینکه اهداف خودتان را بدون چشم داشت از کسی دنبال کنید و برای جلسات قرآنی فقط با پول حاضر نشوید چرا که قیامت جوابی نخواهید داشت، افزود: روزی رسان خداست و شما برای خدا کار کنید دستمزدش را خودش پرداخت می‌کند و برکت در زندگی خواهید داشت.

انتهای پیام