صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۷۰۱۵۹
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
پایگاه تحلیلی آمریکایی نوشت؛

گروه بین‌الملل ــ پایگاه تحلیلی وکس در مطلبی به تحلیل پیامدهای حمله موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکایی پرداخته و این پرسش را مطرح کرده که ترامپ چه مسیری را در پاسخ به این حملات در پیش خواهد گرفت.

به گزارش ایکنا؛ پایگاه تحلیلی وکس در مطلبی نوشت: حمله موشکی بامداد امروز ایران به پایگاه‌های آمریکایی در عراق نخستین انتقام‌گیری ایران در برابر ترور سردار سلیمانی است. یک منبع آمریکایی به وکس گفت که آمریکا در این عملیات هیچ قربانی‌ای نداشته است. اکنون مسئله مهم و هراس‌انگیز این است که پاسخ ترامپ چگونه خواهد بود.

ایرانی‌ها سیگنال‌های روشنی را هم از طریق حملات موشکی و هم از طریق کانال‌های رسمی و نیمه‌رسمی فرستاده‌اند که این پاسخ بزرگ آنهاست. اگر ترامپ یک پاسخ انتقام‌جویانه محدود و خویشتن‌دارانه در برابر این حمله بدهد یا حتی یک پاسخ غیرنظامی مثل انتشار توئیت مبنی بر اعلام پیروزی بدهد، ممکن است ایران اوضاع را پرتنش‌تر نکند.

در واقع نخستین توئیت ترامپ پس از این حملات نشان می‌دهد این کاری است که وی قصد دارد انجام دهد؛ در این توئیت آمده است: «همه چیز خوب است! موشک‌هایی از ایران به سوی دو پایگاه نظامی درعراق شلیک شده است. ارزیابی قربانیان و خرابی‌ها هنوز ادامه دارد. تا به حال (همه چیز)‌ خوب بوده است. ما قوی‌ترین و مجهزترین ارتش را در کل جهان داریم. من فردا صبح یک بیانیه خواهم داد».
 
اما ضرورتاً این حرف آخر ترامپ نخواهد بود. اگر ترامپ نظر خود را به سمت دیگر تغییر دهد، صدور دستور حمله انتقام‌جویانه مانند حمله هوایی در داخل خاک ایران امکان دارد و ایران هم ممکن است دوباره به آن پاسخ بدهد. «شان هنیتی»، یکی از شخصیت‌های رسانه‌ای در فاکس نیوز، که مورد اعتماد ترامپ است، خواستار حمله به تأسیسات نفتی و هسته‌ای ایران شده است.

اگر این اتفاق بیفتد ممکن است در آستانه جنگی بسیار بزرگ‌تر قرار بگیریم؛ از آن نوع جنگ‌‌هایی که اگر رخ بدهد می‌تواند بسیار ترسناک‌تر از جنگ عراق باشد. سپاه پاسداران وعده داده است که در صورت چنین حمله‌ای، به خاک آمریکا حمله خواهد کرد.

کنگره به میزان زیادی نقش نظارتی خود در موضوع جنگ و صلح را رها کرده و این بدان معناست که در نظام سیاسی آمریکا یک نفر تصمیم‌گیرنده نهایی است و چگونگی ادامه این بحران بسته به دیدگاه او دارد.
 
بنابراین ما بر سر یک دو راهی بین تنش‌زدایی یا آغاز جنگ وسیع‌تر قرار داریم. منطق راهبردی حکم می‌کند مسیر اول را انتخاب کنیم. اما رئیس‌جمهور پیش‌‌بینی‌ناپذیر آمریکا در رأس امور قرار دارد و هیچ راهی برای پیش‌بینی تصمیم آینده او وجود ندارد و ما هنوز چشم‌انداز جامعی از اوضاع نداریم.
انتهای پیام