صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۷۲۱۹۱
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷

گروه اجتماعی ــ با گذشت یک هفته از آغاز بارندگی‌ها و وقوع سیلاب در نقاط مرکزی و جنوبی سیستان‌وبلوچستان، امدادرسانی زمینی و هوایی همچنان ادامه دارد؛ این در حالی است که سیل به بیش از ۳۰ درصد راه‌ها و ۶۰ درصد ابنیه و پل‌های موجود در محور‌های روستایی استان آسیب وارد کرده است.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، با گذشت یک هفته از آغاز بارندگی‌ها و وقوع سیلاب در نقاط مرکزی و جنوبی استان، امدادرسانی زمینی و هوایی همچنان ادامه دارد؛ این در حالی است که سیل به بیش از 30 درصد راه‌ها و 60 درصد ابنیه و پل‌های موجود در محورهای روستایی استان، آسیب وارد کرده است.

بارندگی شدید که در برخی نقاط بیش از 45 برابر سال‌های گذشته بوده است، سرریز شدن سدها و طغیان رودخانه‌های محلی در کنار خرابی جاده‌ها و عدم زیرساخت مناسب، سبب شده تا سیستان‌وبلوچستان در وضعیت بحرانی قرار گیرد.

از لحظه وقوع سیلاب و به‌خصوص بعد از پیام رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم کمک‌رسانی هرچه بیشتر به مناطق سیل‌زده، مسئولان کشوری به استان سفر کردند. تاکنون رئیس مجلس شورای اسلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیرو، ورزش و جوانان و بهداشت و درمان، مهمان مردم سیستان‌وبلوچستان بوده‌اند.

رئیس‌جمهور فردا وارد سیستان‌وبلوچستان می‌شود

به نقل از روابط عمومی استانداری سیستان‌و‌بلوچستان، حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان به همراه هیئتی فردا شنبه، 28 دی‌ماه به‌منظور بررسی روند امدادرسانی و بازدید از مناطق سیل‌زده جنوب این استان به چابهار سفر می‌کند.

رئیس‌جمهور در این سفر یک روزه به چابهار، روند پیگیری امدادرسانی در مناطق سیل‌زده جنوب سیستان‌و‌بلوچستان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

راه ارتباطی ۳۳ روستای سیل‌زده همچنان بسته است

احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان‌وبلوچستان در خصوص آخرین وضعیت نقاط سیل‌زده بیان کرد: راه ارتباطی ۳۳ روستای سیل‌زده جنوب استان با توجه به شدت بارندگی‌ها و سیلاب همچنان بسته است و امداد‌رسانی از طریق بالگرد و قایق انجام می‌شود.

وی ادامه داد: همزمان با بارندگی‌های ۲۰ تا ۲۲ دی در سیستان و بلوچستان و جاری شدن سیلاب، راه ارتباطی ۸۹۰ روستای این استان قطع شد که با تلاش شبانه‌روزی نیروهای امدادی عمده راه‌ها بازگشایی شد و تنها راه ۳۳ روستا بسته است.

استاندار اظهار کرد: در سیلاب اخیر حدود سه هزار میلیارد تومان خسارت به بخش‌های زیربنایی، کشاورزی، برق، شیلات و آموزشی سیستان و بلوچستان وارد شد و همچنان با توجه به شدت سیلاب برآوردها در حال انجام است.

وی افزود: بر اساس برآورد اولیه سیل ۷۴۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به بخش راه‌ها، ۲۳ میلیارد تومان به شبکه برق‌رسانی و ۴۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به شبکه آب‌رسانی استان خسارت وارد کرده است.

موهبتی ادامه داد: همچنین در سیلاب اخیر بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان متحمل ۶۴۰ میلیارد تومان، مسکن ۸۲۰ میلیارد تومان، ارتباطات یک میلیارد تومان، عشایری ۲۴ میلیارد تومان و مراکز بهداشتی درمانی ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان دچار خسارت شدند.

وی بیان کرد: ۱۰۸ میلیارد تومان به مراکز آموزشی، ۱۸ میلیارد تومان بخش منابع طبیعی، ۳۳۲ میلیارد تومان زیرساخت‌های شهری و ۱۱۳ میلیارد تومان به بخش شیلات خسارت وارد شده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: براساس آخرین آمار از مجموع 877  روستای سیستان و بلوچستان که دچار قطعی برق شده بودند تاکنون برق ۸۷۰ روستا وصل شده و تنها هفت روستا بی‌برق هستند.

اعزام 26 گروه دامپزشکی به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

مهدی حسینی، مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: ۲۶ گروه تخصصی نظارتی متشکل از کارشناسان خبره و کار آزموده دامپزشکی به مناطق سیل‌زده جنوب استان جهت ارائه خدمات دامپزشکی اعزام شدند.

وی افزود: تلاش جهت رفع نیازمندی مردم آسیب‌دیده و تسکین آلام روحی آنان وظیفه‌ای است که بر دوش مسئولان و سایر آحاد مردم قرار دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان بیان کرد: رایزنی با گروه‌های خیر، دانشگاه‌های مشهد، شیراز و زابل و همچنین هماهنگی با استان‌های همجوار جهت اعزام گروه‌های امدادی به مناطق آسیب‌دیده از دیگر اقدامات این اداره‌کل بوده است.

حسینی اظهار کرد: سازمان دامپزشکی کشور نیز با ارسال محموله‌ای از اقلام ضروری به مردم آسیب‌دیده از سیل کمک کرده است.

نیاز مردم سیل زده سیستان و بلوچستان به ذخایر خونی

سهیلا خسروی، مدیرکل سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به این‌که این روزها به‌دلیل سیلاب و همچنین فصل سرما، خون‌گیری سازمان کاهش یافته است، گفت: اگر روند کاهشی اهدای خون در چند روز آینده ادامه داشته باشد، دچار مشکل می‌شویم.

وی با بیان این‌که پیش از این هم سیستان و بلوچستان تنها ۶۰ درصد خون خود را تهیه می‌کرد، اظهار کرد: ذخایر خونی سیستان و بلوچستان فقط تا ۳ روز آینده تأمین است و نیاز به یاری مردم برای اهدای خون داریم.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان مراجعه افراد برای خون‌دهی در این ایام را یک سوم ایام گذشته اعلام کرد و افزود: سیستان و بلوچستان همواره مصرف بالای خون دارد و نیاز سازمان انتقال خون استان این است که به اندازه مصرف ۵ روز ذخیره داشته باشد.

وی بیان کرد: پیش از این ما می‌توانستیم ۶۰ درصد از نیاز به خون خود را تهیه کنیم و باقی نیاز ما را شبکه انتقال خون کشور تأمین می‌کرد، اما در شرایط کنونی اهدای خون در کشور کاهش داشته است. مسلماً هر استان اول نیاز خود را تهیه می‌کند و مازاد بر نیازش را به شهرهای دیگر ارسال می‌کند.

خسروی گفت: ما در این چند روزه هیچ مشکلی نداشتیم. نگرانی ما برای دو یا سه روز آینده است. البته سیلاب مصدومان زیادی نداشته است که نیاز به دریافت خون داشته باشند. ولی عدم مراجعه برای اهدای خون ما را دچار مشکل خواهد کرد. اگر روند کاهش اهدا در چند روز آینده ادامه داشته باشد دچار مشکل می‌شویم.

انجام ۷۰ پرواز امداد و نجات در مناطق سیل‌زده

رسول راشکی، مدیر عامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به آخرین وضعیت امدادرسانی به سیل‌زدگان بیان کرد: امداد هوایی به سیل‌زدگان با توجه به بسته بودن برخی مسیرهای ارتباطی روستاهای جنوب این استان همچنان با قوت ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 2 فروند بالگرد هلال احمر در حال امدادرسانی هوایی هستند، افزود: تا‌کنون ۷۰ سورتی پرواز برای انجام عملیات نجات، جستجو و توزیع اقلام امدادی در مناطق آسیب‌دیده انجام شده است.

راشکی اظهار کرد: به‌دنبال وقوع سیلاب در سیستان و بلوچستان کار امدادرسانی وارد هفتمین روز خود شده و خدمات‌رسانی به مردم سیل‌زده در ۳۸۶ روستای جنوب این استان توسط ۴۹۵ گروه عملیاتی در حال انجام است.

وی گفت: ۵۲ هزار و ۹۰۲ نفر در قالب ۱۱ هزار و ۷۶۹ خانوار آسیب‌دیده توسط نجاتگران این جمعیت امداد‌رسانی شدند که از این تعداد هزار و ۳۷۱ خانوار در هزار و ۳۳۱ چادر امدادی اسکان اضطراری داده شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان ادامه داد: تاکنون ۲ هزار و ۶۴۴ تخته موکت، پنج هزار و ۹۳۴ تخته پتو، ۶ هزار و ۱۳۸ کیلوگرم نایلون میان آسیب‌دیدگان توزیع شده است.

وی ضمن تأکید بر توزیع اقلام امدادی بین حادثه‌دیدگان سیل اخیر، بیان کرد: همچنین بیش‌ از ۱۰ هزار و ۸۱۵ بسته غذایی و هزار و ۱۴۵ بطری آب معدنی، چهار هزار و 960 قوطی کنسرو، 2 هزار و 288 کیلوگرم برنج، هزار و 83 کیلوگرم حبوبات و سایر اقلام از قبیل قند و شکر، چای‌، فانوس و ظروف بین سیل‌زدگان توزیع شده است.

راشکی افزود: ۲ هزار و ۳۵۲ نفر روز امدادگر به همراه ۳۲۷ دستگاه خودروی عملیاتی جمعیت هلال احمر استان در مناطق آسیب‌دیده کار امدادرسانی را بر عهده دارند.

انتهای پیام