صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۷۴۴۸۹
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰

گروه اندیشه ــ سی و دومین شماره از فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی، به صاحب امتیازی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، مدیر مسئولی حجت الاسلام حبیب محمدنژاد و سردبیری سیدرضا سیدجوادین منتشر شد.

به گزارش ایکنا؛ در این شماره از فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی مقالاتی با عناوین «شناسایی عوامل کلیدی موفقیت برای نیل به چشم‌انداز دانشگاههای غیر دولتی؛ مورد مطالعه: دانشگاه امام صادق(ع)»، «ساخت و اعتباریابی پرسشنامۀ تربیت فرهنگی بر اساس دیدگاه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مد ظله العالی)»، «بررسی عوامل برگزیدگی، انگیزشی و اثربخشی نخبگان و نقش تحولی آنان از منظر قرآن»، «واکاوی رفتار قانون‌گریزانۀ مهاجران در ایران با تأکید بر متغیّر‌های روان‌شناختی هوش معنوی و سبک هویت (مورد مطالعه: دانشجویان افغان شهرستان کاشان)»، «تحلیل کیفی سبکهای پوشش در بین دانشجویان دختر؛ مورد مطالعه: دانشگاه آیت‌الله العظمی بروجردی(ره)، «بررسی نقش هوش معنوی و سرسختی روان‌شناختی در سازگاری اجتماعی دانشجویان» و «شناسایی و تحلیل وضعیت مؤلفه‌های بومی فرهنگ اجتماعی در مقاصد گردشگری» منتشر شده است.

شناسایی عوامل کلیدی موفقیت برای نیل به چشم‌انداز دانشگاههای غیر دولتی

در طلیعه نوشتار «شناسایی عوامل کلیدی موفقیت برای نیل به چشم‌انداز دانشگاههای غیر دولتی؛ مورد مطالعه: دانشگاه امام صادق(ع)» می‌خوانیم: هدف پژوهش حاضر با تمرکز بر دانشگاه امام صادق(نخستین دانشگاه غیر دولتی پس از انقلاب اسلامی)، بررسی شرایط اجرای چشم‌انداز و تحقق آن را در راستای راهبردهای کلان دانشگاه بوده است. روش: جامعۀ آماری این تحقیق، مسئولان ارشد و اعضای هیئت علمی دانشگاه امام صادق بودند که برای به دست آوردن تقریبی همۀ نظرات، به صورت هدفمند، 21 نفر برای مصاحبۀ عمیق انتخاب و نتایج مصاحبه‌ها تحلیل شدند. راهبرد این پژوهش استفاده از تحلیل مضمون برای تحلیل داده‌های کیفی بود و در فرایند تحلیل، 382 مضمون پایه، 95 مضمون سازمان‌دهنده و 10 مضمون فراگیر احصا و سپس شبکۀ مضامین مرتبط با سؤال تحقیق ترسیم شد. عوامل کلیدی برای نیل به چشم‌انداز دانشگاه عبارتند از: نهادینه‌سازی چشم‌انداز مصوّب در دانشگاه، توجه به عوامل محیطی متناسب با چشم‌انداز، برنامه‌ریزی و اجرای راهبردی متناسب با چشم‌انداز، تقویت فرهنگ سازمانی دانشگاه در میان اعضای هیئت علمی و دانشجویان، انطباق اهداف و انگیزه‌های ذی‌نفعان دانشگاه با هم و با چشم‌انداز، سبک مدیریت و رهبری در تناسب با فرهنگ و چشم‌انداز، مدیریت برند و تصویر دانشگاه، تهیۀ منابع لازم و تخصیص آن در تناسب با چشم‌انداز، مدیریت سرمایۀ انسانی متناسب با آن.

ساخت و اعتباریابی پرسشنامۀ تربیت فرهنگی

نویسنده مقاله «ساخت و اعتباریابی پرسشنامۀ تربیت فرهنگی بر اساس دیدگاه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مد ظله العالی)» در طلیعه نوشتار خود آورده است: این پژوهش با هدف ساخت و اعتباریابی پرسشنامۀ تربیت فرهنگی از منظر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری انجام شد. روش: روش پژوهش، آمیخته(کیفی-کمّی) بود. جامعۀ آماری در بخش کیفی، 11 نفر متخصص و کلیۀ منابع و اسناد موجود دست اول و دوم در موضوع تربیت فرهنگی به ویژه از منظر امام خمینی و مقام معظم رهبری و در بخش کمّی، کلیۀ دانشجویان کارشناسی دانشگاه بوعلی به تعداد 7478 نفر(4711 زن، و 2767 مرد) بودند. نمونه‌گیری در بخش کمّی به روش تلفیقی(خوشه‌ای چندمرحله‌ای- طبقه‌ای نسبتی) انجام شد و حجم نمونه بر اساس حداکثر حجم در جدول کرجسی- مورگان و الزام استفاده از نمونه‌های بزرگ در مطالعات هنجاریابی، 576 نفر(362 زن و 214 مرد) بود. نمونه‌گیری در بخش کیفی نیز به روش ملاک‌مدار بود. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی، چک‌لیست و در بخش کمّی، پرسشنامۀ محقق‌ساختۀ تربیت فرهنگی از منظر امام خمینی و مقام معظم رهبری بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، در بخش کیفی از کدگذاری عالی‌محوری و باز و در بخش کمّی از شاخصهای آمار توصیفی و تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی استفاده شد. اعتبار پرسشنامۀ تربیت فرهنگی با پنج مؤلفۀ علم‌طلبی، استقلال فکری، خودباوری ملی، عدالت فرهنگی و تفکر انتقادی و82 گویه تأیید شد. ساخت پرسشنامۀ تربیت فرهنگی ضروری است؛ زیرا تربیت فرهنگی در شکل‌گیری تمدن اسلامی نقش مهمی دارد و از طریق آن می‌توان تحولات فرهنگی اثربخش ایجاد کرد.

بررسی عوامل برگزیدگی، انگیزشی و اثربخشی نخبگان و نقش تحولی آنان از منظر قرآن

در چکیده مقاله «بررسی عوامل برگزیدگی، انگیزشی و اثربخشی نخبگان و نقش تحولی آنان از منظر قرآن» می‌خوانیم: از منظر قرآن، جایگاه و قدرت تأثیرگذاری نخبگان در تحول جامعه، دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای است. رشد و تحول هر جامعه‌ای تابعی از ارادۀ نخبگان و همسویی آنان بر مبنای ارزشهای جامعه است و در فرایند جهانی شدن، علاوه بر بهره‌گیری از فرصتها، می‌توانند تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند. هدف مقاله به مؤلفه‌های برگزیدگی و انگیزشی نخبگان از منظر قرآن، شیوه‌های تقویت و اثربخشی آنان و نقش تحولی آنان بود. با استفاده از روش «تحلیل محتوا» و بهره‌گیری از آیات و استخراج گزاره‌های مرتبط در حوزۀ نخبگی، همچنین تجزیه و تحلیل آنها و طبقه‌بندی موضوعات استخراج‌شده، مؤلفه‌های مدّ نظر به دست آمد. مؤلفه‌های برگزیدگی نخبگان در سه حیطۀ بینشی، گرایشی و منشی و شیوه‌های توانمندسازی در دو بخش تقویت و ارتقا به دست آمد. از دیگر یافته‌ها، اثربخشی نخبگان در ایجاد جامعۀ مطلوب و تحول‌گراست که در دو مرحلۀ بسترسازی و زیرساخت و مرحلۀ تثبیت و پایداری ارزیابی شد. از دیگر نتایج ارتباط دوسویه میان گزاره‌های نخبگی برای رشد و تحول بود.

انتهای پیام