صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۷۵۳۸۵
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷
خطیب جمعه تهران:

گروه سیاسی ــ آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه نخست نماز جمعه این هفته تهران، با اشاره به اینکه معامله قرن جدیدترین توطئه آمریکا علیه مسلمین است،‌ آن را نه معامله قرن که بز‌رگ‌ترین رسوایی و ننگ قرن برشمرد و گفت: امروز آمریکا توطئه دیگری را راه انداخته است که البته باز هم شکست می‌خورد و ذلیل و خوار از آن خارج می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی، ‌عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، امروز 11 بهمن ماه، در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران، ضمن گرامیداشت دهه فجر و تبریک این ایام به ملت ایران و با تأکید بر اینکه سخن درباره مقامامت عالیه امام(ره) فرصت وسیعی می‌طلبد، گفت: امام بزرگوار در مرحله اول به کشور ایران و در مرحله دوم به جهان اسلام خدمت بسیار بزرگی انجام داد.

وی با بیان اینکه در این مقطع حساس تقوا آن است که زحمات امام(ره) را به هدر ندهیم و تلاش‌های ایشان را ارج بنهیم، گفت: عمده‌ترین تقوا در مقطع حساس کنونی همین است. حضرت امام(ره) در زمانی که کشور وضع بسیار بدی داشت، قیام کرد. از بدی همین بس که کشور ایران در سیطره آمریکا بود، فرهنگ، اقتصاد، نیروهای مسلح، دانشگاه، مدارس، مسئولان و همه تحت نظارت آمریکا بود و رئیس‌جمهور آمریکا خود در ایران نبود اما کسی را فرستاده بود تا به عنوان مشاور شاه فعالیت کند و هرچه او بگوید شاه بدون هیچ حرفی اجرا کند، بدبخت هم مثل یک عبد ذلیل اجرا می‌کرد.

خطیب جمعه تهران با تأکید بر اینکه در آن زمان خفقان در حد اعلا بود، اظهار کرد: کسی جرئت نمی‌کرد اسمی از امام(ره) بیاورد یا فتوای ایشان را نقل کند. یکی از فتواهای امام(ره) این بود که غذاهای ذبح شده اسرائیلی حرام است و نخورید؛ مگر کسی جرئت می‌کرد این را بگوید و بی‌جهت نبود که زندان‌های شاه از علما و بزرگان پر شده بود.

موحدی کرمانی با اشاره به آیه «وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ أَنْجَاكُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ وَيُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءَكُمْ وَفِي ذَلِكُمْ بَلَاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَظِيمٌ»، بیان کرد: در چنین شرایطی امام(ره) از اینکه نمی‌شود کاری انجام داد، سخنی به میان نیاورد، بلکه با اتکا و توکل بر خدا و با مراجعه به قرآن کریم و سرلوحه قرار دادن این آیات مبارزه را شروع کرد. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اینکه بسیار زیاد در مورد مقاومت صحبت می‌شود، منظور همین ایستادن و تسلیم نشدن است؛ در مقابل طاغوت تسلیم نشوید، همانطور که حضرت موسی(ع) به قوم خود گفت: «از خدا کمک بگیرید خدا شما را کمک می کند». آنها ایستادند و سرور شدند. فرعون نقشه کشید گفت باید موسی و قوم او را نابود کرد، حضرت موسی(ع) اصحاب خود را حرکت داد تا به نیل رسیدند، زمانی آمد که پشت سر فرعون و جلو دریا بود و راه دیگری نداشتند، اینجا موقعیت‌هایی است که مقاومت میوه می‌دهد. حضرت موسی(ع) به قوم خود گفت: نترسید خدا با ماست. امام(ع) وقتی به میدان آمد هم گفت خدا با ماست؛ ایستاد، مقاومت کرد و پیروز شد. شما مطمئن باشید این مقاومت کمر آمریکا را خواهد شکست.

خطیب جمعه تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به روایتی از پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: پیغمبر(ص) فرمود: دو گروه هستند که اگر خوب بودند تمام امت خوب خواهد بود و اگر بد بودند تمام امت بد خواهند بود، و آن دو گروه امرا و علما هستند. وضعیت امرا که معلوم است، اما علما را اگر نگاه کنید می‌بینید که هرجا علمای خودفروخته‌ای بوده است، چه جنایت‌هایی رخ داده است. به علمای خود فروخته وهابی نگاه کنید. حماسه کربلا چه پشتوانه‌ای داشت که این‌گونه تاریخی شد و حکومت یزید چه پشتوانه‌ای داشت که آن جنایت را رقم زد؟ علمای خودفروخته در زمان یزید فتوا دادند که امام حسین(ع) از حد خود خارج شده و خون او مباح است و مردم هم بی‌اطلاع از همه جا حرف علما را گوش دادند و لذا امام صادق(ع) می‌فرماید: «آنها که در اطراف بدن جدم جمع شدند برای خدا ضربه می‌زدند تا به صواب برسند». این ثواب را همین علمای خودفروخته در مغز آنها فرو کرده بودند.

آیت‌الله موحدی کرمانی با تأکید بر اینکه امام(ع) بدواً یک تنه به میدان آمد کما اینکه رسول الله(ص) در صدر اسلام نیز یک تنه اسلام را شروع کرد، گفت: بیان فضائل امام ساعت‌ها و روزها وقت نیاز دارد. امام(ره) مشکلات زیادی هم داشت که مشکل اول یأس مردم بود؛ مردم واقعاً ناامید بودند و اعتقاد داشتند نمی‌توان کاری انجام داد. مشکل دوم امام(ره) تفکر جدایی دین از سیاست بود که در مغز بسیاری رسوخ کرده بود. مشکلات ایشان زیاد بود که همه را با اعتماد به خدا برطرف کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ایام شهادت حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت: وقتی دوران کوتاه زندگی حضرت زهرا(س) بعد از پدر بزرگوارشان زنده می‌شود متوجه سختی‌های آن دوران خواهیم شد. آن زمان حتی به دختر رسول‌الله(س) اجازه نمی‌داند تا برای رحلت پدر خود عزاداری کند و ناله سر دهد.

بنابر این گزارش، آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، همگان را به شناخت ایام‌الله توصیه کرد و گفت:‌ یادمان باشد هیچ‌گاه این روزها را فراموش نکنیم، همانطور که خدا در قرآن ایام‌الله را به حضرت موسی(ع) یادآور شد. مظهر یکی از مصایق ایام الله همین انقلاب است که باید یادمان بماند. باید بدانیم که مردم از شاه می‌ترسیدند و جرئت حرف زدن نداشتند. ذلیل و خار و بدبخت بودند که اما‌م(ره) آنها را بیدار کرد، تا قیام کنند و دنبال امام(ع) به راه افتادند، شهید دادند، فشار اقتصادی دیدند اما ایستادند، تا اینکه شاه به زباله دان تاریخ سپرده شد و مردم سرور شدند، اگر می‌خواهیم آقا باشیم این راه را باید ادامه دهیم.

وی در ادامه به خطبه‌های مقام معظم رهبری در روز 27 دی‌ماه امسال اشاره کرد و افزود: معظم‌له در خطبه‌های دو هفته قبل دو ایام الله را یادآوری کردند؛ اول شهادت پرافتخار شهید قاسم سلیمانی و دوم شکست ابهت آمریکا با موشک‌هایی که به پایگاه آمریکایی شلیک شد؛ این ابهت را شکستن چیز کمی نیست. بسیاری از کشورهای اروپایی در برابر آمریکا ناچیز، خار و نوکر شدند اما قدرتی که در برابر آمریکا ایستاد قدرت ایران بود.

امام جمعه موقت تهران به توطئه دیگر آمریکا که طی روزهای اخیر بسیار به آن اشاره شده است نیز اشاره و اظهار کرد: امروز آمریکا توطئه دیگری را راه انداخته است که البته باز هم شکست می‌خورد و ذلیل و خار شده از آن خارج می‌شود؛ این طرح که معامله قرن نام دارد معامله قرن نیست، رسوایی و ذلت و خیانت قرن است؛ این کدام معامله است که طرف معامله ندارد خود آمریکا و چند جنایتکار خودفروخته ذلیل نشسته‌اند و تصمیم گرفته‌اند.

آیت‌الله موحدی کرمانی همچنین به مواضع مسئولان کشورهای مختلف در مورد این طرح و اعلام موضع آزاده‌های دنیا در مورد این طرح اشاره و تصریح کرد: این معامله ننگ حاصل تبانی و خیانت سازمان‌های غربی است؛ دولت شیطانی آمریکا امروز تلاش خود را برای از بین بردن حقوق فلسطین معطوف کرده است. در این طرح از مقاومت خواسته شده است تا خلع سلاح شود تا نتواند از خود دفاع کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی نیز اشاره کرد و گفت:‌ تشییع جنازه این سردار شهید یک امر شبه معجزه بود؛ این شهید چه کرد که مردم خودجوش به تشییع آمدند. تحلیلگران بنشینند و کتاب در این مورد بنویسند، ابراهیم(ع) وقتی اسماعیل را به کنار خانه خدا برد برای آن دو دعا کرد تا دل عده‌ای از مردم به سمت آنها تمایل پیدا کند و عده‌ای از مردم آنها را دوست داشته باشند. شهید سلیمانی نیز دل مردم را به دست آورد؛ مردم دوست کسانی هستند که خدمت کنند، به دادشان برسند، نیکی کنند و متواضع باشد. شهید سلیمانی این صفات را در حد اعلا داشت. من فکر می‌کنم ولو شهید سلیمانی شهید شده باشد اما روح ایشان آمریکا را رها نخواهد کرد. من همین‌جا به مسئولان می‌گویم کاری کنند مردم آنها را دوست داشته باشند؛ در فکر مردم و فقرا و مستضعفان باشند تا مردم آن‎ها را دوست داشته باشند.

خطیب جمعه تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث انتخابات و ویژگی‌های افرادی که باید انتخاب شوند و وظیفه مردم در این زمینه نیز گریزی زد و گفت: مردم بدانند خداوند امر کرده است تا امانت‌ها را به صاحبان بدهید. کسی که در امانت خیانت می‌کند امانت را به او ندهید. ای مردم بیدار باشید و هوشیارانه انتخاب کنید؛ روز قیامت باید پاسخگوی این رأی باشید. شورای نگهبان نیز وظیفه دارد صالحان را معرفی کند و اگر او هم کوتاه بیاید جفای در حق مردم کرده است. موضوع دیگر که مردم باید به آن توجه کنند این است که نباید فریب شعارها و وعده‌ها را بخوریم؛ ما از شعارهای دروغین خسته شده‌ایم. همچنین در شناخت افراد سعی کنید مطالعه داشته باشید تا به یقین برسید، به فهرست‌ها رأی ندهید و به افراد متدین و دین باوری که به تقوا معروف هستند و از بیوت صالح و شناخته شده هستند رأی دهید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: موضوع مهم‌تر از همه اینها این است که حتما سر صندوق‌ها حضور پیدا کنید؛ این میدان جنگ است. آمریکا به این میدان چشم دوخته، ببیند مردم متحد هستند یا خیر. هرچه گله دارید از نماینده تا استاندار و وزیر و ... همه را برای رضای خدا کنار بگذارید و حتماً حضور حداکثری داشته باشید چرا که این کشور را امنیت می‌دهد و دشمن را مأیوس می‌کند. حرف مقام معظم رهبری نیز همین است.

آیت‌الله موحدی کرمانی در مورد وظایف نمایندگان انتخاب شده نیز بیان کرد: نمایندگان قبل از هر چیز بدانند صندلی مجلس امانت است؛ روز قیامت وقت عبور از صراط از امانت بسیار سؤال می‌شود و هر رأی در مجلس باید جواب داشته باشد. قرآن می‌فرماید در روز قیامت از نعمت‌هایی که دست شما بوده بازخواست خواهد شد. تمام سعی نماینده باید این باشد که قوانین مطابق با اسلام باشد، چرا که اسلام سعادت دنیا و آخرت ما را تأمین می‌کند. از مراجع سؤال کنید، اسلامی است یا خیر، اگر مطمئن شدید رأی دهید.

وی در پایان صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه نمایندگان در تصویب قوانین تحقیق و دقت و بررسی کنند، اظهار کرد: نمایندگان مجلس باید قوانینی را وضع کنند که مشکلات جامعه را برطرف کند و به نفع مسلمین باشد؛ قانونی وضع کنند که جوانان بتوانند به سادگی ازدواج کنند و در وضع قوانین سیاست‌های کلی نظام را نیز مراعات کنند.

انتهای پیام