صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۷۷۶۷۸
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۳
ناصر قفلی:

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز کشور در آیین خشت‌گذاری عملیات ساخت مجتمع آموزشی استثنایی سردار سلیمانی در شهرستان فشافویه از مشارکت خیرین در ساخت مدرسه برای دانش آموزان استثنایی خبر داد.

به گزارش ایکنا، به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، آیین خشت‌گذاری و آغاز عملیات ساخت مجتمع آموزشی استثنایی سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی در شهرستان فشافویه، امروز یکشنبه ۲۰ بهمن‌ماه با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد. ناصر قفلی، رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز کشور نیز که در این آیین حضور داشت، با اشاره به دغدغه‌هایی که این مجمع دارد، گفت: رئیس سازمان مدارس استثنایی کشور به ما گفتند که با کمبود ٢١٠ مدرسه استثنایی در سطح کشور روبرو هستیم که خیرین در فرایند احداث این مدارس مشارکت خواهند کرد.

وی ادامه داد: رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تعهد داده است که ١۴ مدرسه اتیسم در استان‌های کشور ساخته خواهد شود و همچنین امسال با توجه به بودجه سازمان، مدارس نیمه‌کاره خیرین را به اتمام برسانند.

قفلی افزود: ٢۴ هزار کلاس درس دولتی داریم که نیمه‌کاره مانده است و باید با فراهم کردن امکانات، مشکل ساخت و تکمیل این مدارس را برطرف کنیم.

رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور با اشاره به حوادث سیل استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان، اظهار کرد: در این استان‌ها خیرین در طی دو هفته توافق‌نامه‌هایی را امضا کردند که معادل یک سال کاری ما بوده است.

وی در پایان گفت: ۴٠٠ مجمع خیرین ثبت‌شده در کشور داریم که مردم خیّر می‌توانند در آن‌ها مشارکت کنند.

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه تحت پوشش آموزش‌وپرورش، رشد ۱۷، ۵ برابری داشته است، گفت: خدمتی که خیرین به ما می‌کنند تنها مدارسی که می‌سازند، نیست بلکه فرهنگی است که معرفی می‌کنند، چراکه جامعه ما به این فرهنگ نیازمند است. این فرهنگ، فرهنگ مسئولیت‌پذیری، اهتمام به امور مردم، باغم مردم غمگین شدن و برای کاستن آلام آن‌ها تلاش کردن است؛ بنابراین باید این فرهنگ را به کمک خیرین به نسل آینده منتقل کنیم.

وی با بیان اینکه برای ایام مبارک دهه فجر نام‌گذاری‌هایی گوناگونی شده است، گفت: یکی از معروف‌ترین نام‌ها، دهه فجر است و یکی از مناسب‌ترین نام‌هاست که ریشه در فرهنگ قرآنی ما دارد دهه یاد و یادآوری است. در قرآن کریم ما بسیار به دعوت شدن یادآوری شده‌ایم و باید پیامبران و اولیای خدا و حوادثی که تجلی قدرت الهی است را یاد کنیم. روز‌های خدا روز‌های بروز و ظهور باور‌های دینی و سنت‌های الهی است که انسان‌ساز هستند. یکی از آفت‌های مهم زندگی انسان‌ها غفلت است چرا که غفلت انسان را از بالاترین مرحله انسانی به مرحله حیوانی تنزل می‌دهد و می‌تواند جان انسان را فربه کند.

وزیرآموزش‌وپرورش با بیان اینکه امروز در این مکان جمع شده‌ایم تا از بزرگان خیر و دوران شیرین و پرماجرای پیروزی انقلاب اسلامی یاد کنیم، گفت: انقلاب اسلامی در طی چهل‌ویک سال گذشته با فراز و نشیب‌های متعدد روبرو بوده است، اما عزت و سربلندی را به ارمغان آورد چرا که انقلاب اسلامی انقلاب شکوهمندی بود و بررسی کوتاهی در دستاورد‌های انقلاب نشان می‌دهد که با چه پدیده بزرگی مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از نگرانی‌ها این است که افرادی که در متن رویداد بزرگ زندگی می‌کنند در جریان ابعاد و اتفاقات آن نباشند، اظهار کرد: انقلاب‌ها جز نادرترین و پیچیده‌ترین پدیده‌های تاریخ هستند و اگر انقلابی که در برابرش دشمنان با تمام اقتدار ایستاده‌اند تا آن انقلاب کمرنگ شود را با انقلاب‌های دیگر که در این قرن اخیر اتفاق افتاده است مقایسه کنیم خواهیم دید که انقلاب اسلامی عزت را به مردم و هویت را به جامعه بخشید.

حاجی میرزایی بیان کرد: قدرتی که خداوند به انسان داده است والاترین قدرت است و این قدرت در سایه حکومت‌های پوشالی تضعیف شد و هویت آن آسیب دید تا با حضور امام خمینی (ره) به این جسم بی‌روح، شادابی و نشاط داده شد.

وی بیان کرد: وجود مشکلات، طبیعت هر تحولی و جزء اقتضایات هر حرکتی است که در برابر دشمنان می‌خواهد بایستد و باید خداوند را شکر کنیم که حیات ما در دوران انقلاب اسلامی است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در قرآن از دو بنیان یاد می‌شود، گفت: یک بنیان، بنیانی است که بر رضایت خداوند استوار است و با ارزش‌های والا و تقوای الهی تدوین شده است که بنای پایداری است و بنیان انقلاب ما بر صداقت، فداکاری، اهتمام به امور مردم، ظلم‌ستیزی، مستضعف‌گرایی و ارزش‌های والای الهی است.

وزیرآموزش‌وپرورش ادامه داد: بنیان دیگر بنیانی است که بر کناره‌هایی استوار است که زیرآن خالی است. اگر نام خیرین نام باشکوهی است نشان می‌دهد که این بنیان بر تقوا و خدمت و فداکاری است. خشت‌گذاری امروز بر مبنای تقوا است و برای کمک به دانش‌آموزانی است که بیش از دانش آموزان دیگر نیازمند به حمایت‌های ویژه هستند چراکه نیاز‌ها و شرایط ویژه دارند.

 

تحصیل ۱۵٣ هزار دانش‌آموز در مدارس استثنایی

حاجی میرزایی بیان کرد: توجه به کودکان با نیاز‌های ویژه مولود انقلاب اسلامی است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد دانش آموزان با نیاز‌های ویژه تحت پوشش آموزش‌وپرورش ۱۷.۵ برابرشده است وسازمان مدارس استثنایی کشور بیش از ۱۵٣ هزار دانش‌آموز دارد که ١۶٠٠مدرسه استثنایی و١۴ هزار مدرسه عادی مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه سیاست این سازمان تحصیل دانش آموزان با نیاز‌های ویژه در کنار دانش آموزان عادی است، گفت: تلاش می‌کنیم تا این دانش آموزان عزیز در جامعه زندگی کنند و باید پیوند‌های آنان با جامعه از همین دوره شکل بگیرد و بدین منظور برای رویکرد فراگیری تلاش می‌شود؛ بنابراین بیش از ٧٠ هزار دانش‌آموز با نیاز‌های ویژه در مدارس عادی در حال تحصیل هستند. هم‌زمان با مراسم خشت‌گذاری مجتمع آموزشی استثنایی سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی کلنگ ساخت ٢١٠ مدرسه استثنایی در کشور بر زمین زده می‌شود و امیدواریم با جذب منابع ممکن از سوی جامعه در این مسیر گام‌های بزرگی برداریم.

حاجی میرزایی بابیان اینکه مهاجرت به شهر تهران زیاد است، گفت: در این منطقه رشد جمعیت دانش‌آموزی ۹.۲ درصد است و بدون شک تحول در مدرسه‌سازی کشور جز با مشارکت عمومی امکان‌پذیر نیست. اگر هر ایرانی در هرروز هزار تومان پول بگذارد، در سال ٢٨ هزار میلیارد تومان برای ساخت مدارس در کشور داریم و اگر حتی نیمی از جمعیت این کار را انجام دهند ١۴ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

وزیرآموزش‌وپرورش با بیان اینکه چرخه صنعت نیاز به نیروی انسانی دارد، گفت: بسیاری از کشور‌های پیشرفته در جوار صنعت خود هنرستان‌هایی دارند که نیاز همان صنعت را برطرف می‌کند. از استاندار تهران می‌خواهم که برای پیوند آموزش و صنعت تلاش کند و باید برای حل ریشه‌ای مسائل و راه‌حل‌های اصولی تدبیر کنیم که این تدبیر نیازمند اجتماع بیشتر و گفتگو‌هایی عمیق‌تر است. اگر دانش‌آموز کلاس دوازدهم را به پایان برساند، اما توانایی برای حل مسائل منطقه خود را نداشته باشد یعنی ما در مأموریت خود موفق نشده‌ایم و فرصت‌های مهمی را ازدست‌داده‌ایم و ما باید دانش‌آموزانی تربیت کنیم که بر روی پای خود بایستد، در حل مسائل جامعه مشارکت کند و از عزت و شرف خود دفاع کند و سرزمین خود را آباد کند.

انتهای پیام