صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۸۰۵۵۸
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹
به همت بنیاد دایرة‌المعارف اسلامی؛

جلد بیست و هفتم دانشنامه جهان اسلام زیرنظر غلامعلی حدادعادل منتشر و عرضه شد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی بنیاد دایرةالمعارف اسلامی، جلد بیست و هفتم دانشنامه جهان اسلام حاوی بخشی از مقالات حرف «ش» از مدخل «شرق‌شناسی» تا «شهادت ۱» به تازگی با سرویراستاری غلامعلی حداد عادل، مشارکت اعضای علمی بنیاد دایرة‌المعارف اسلامی و همراهی جمع کثیری از استادان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه منتشر شده است.

تعداد مقالات منتشر شده در جلد بیست و هفتم ۳۰۹ مقاله است که ذیل ۲۷۷ مدخل اصلی و ۳۲ مدخل فرعی تدوین شده و ۸۹ مدخل در این مجلد، ارجاعی است. از مجموع ۳۰۹ مقاله، ۱۴۰ مقاله به همت اعضای هیئت علمی بنیاد، ۱۲۹ مقاله از پژوهشگران سراسر کشور و ۸ مقاله از مؤلفان ایرانی غیر مقیم و ۱۰ مقاله از مؤلفان غیرایرانی و ۲۲ مقاله مشترک بین مؤلفان داخل و خارج بنیاد تدوین شده‌اند. همه مقالات منتشر شده در این مجلد تألیفی است.

میانگین تعداد کلمات مقالات در جلد بیست و هفتم دانشنامه جهان اسلام ۱۶۲۳ کلمه و مجموع کلمات آن بالغ بر ۶۰۳ هزار کلمه است. علاوه بر محققان ایرانی مقیم و غیرمقیم، پژوهشگرانی از کشور‌های آلمان، اسپانیا، امریکا، پاکستان، ترکیه، چین، لبنان و هند تألیف مقالات این مجلد را برعهده داشته‏‌اند.

برخی از مقالات مجلد بیست و هفتم که در ۱۷ حوزه موضوعی تدوین شده‌‏اند، عبارت است از؛ اسلام معاصر: محمدتقی شریعتی، علی شریعتی، فتحی شقاقی، شناسنامه (تاریخ شکل‌گیری نظام صدور شناسنامه در کشور‌های اسلامی)؛ آسیای صغیر و بالکان: شمدینان، شُمنی؛ تاریخ اجتماعی: شرق‌شناسی، شطرنج، شمشیر، شنا؛ تاریخ علم: شفق و فلق، شکسته‌بندی، شهاب؛ تاریخ: شهابی (خاندان)، شمیم (علی اصغر)، شروانشاهان؛ ادبیات و زبان‌ها: شعر و شعر نو (فارسی، عربی، ترکی، اردو)، شوشتر (گویش شوشتری)؛ زبان و ادبیات عربی: شعر (مجله)، شوقی (احمد)، شریف رضی (حیات ادبی)؛ تاریخ اسلام: شعب ابی طالب، شمائل النبی (کتاب‌ها)؛ جغرافیا: شمیرانات، شوش، شمکور؛ شبه قاره هند و جنوب شرق آسیا: شوکت علی جوهر، شوئه ون بو، شمس النهار (نشریه‌ای در افغانستان)، شورای ملی گسترش زبان اردو؛ عرفان: شکر (در عرفان و تصوف)، شطح، شمس مغربی؛ فقه و حقوق: شرکت، شطرنج، شعبده، شک، شفعه؛ فلسفه: شعر (در منطق و فلسفه)، شعرانی (ابوالحسن)؛ قرآن و حدیث: شریعت، شعرا (سوره)، شق القمر، شورا؛ کلام و فرق: شرک، شفاعت، شوارق الالهام (کتاب)؛ مطالعات غرب جهان اسلام: شریش (شهری در اندلس)، شقنا بن عبدالواحد مکناسی؛ هنر و معماری: شش مقام، شکسته نستعلیق (خط)، شمایل، شمعدان، شور (دستگاه موسیقی).

منشورات این بنیاد تاکنون، شامل ۲۷ جلد دانشنامه جهان اسلام و ۵۴ عنوان کتاب به زبان فارسی، ۱۱ جلد ترجمه دانشنامه جهان اسلام به زبان عربی و ۲۲ عنوان کتاب به زبان انگلیسی است. از مجلد بیستم دانشنامه تاکنون، همراه با انتشار هر مجلد، نمایه تفصیلی و معرفی مهمترین مقالات آن مجلد به تفکیک حوزه‌های موضوعی، برای سهولت اطلاع‌یابی از محتوا تهیه شده است.

بیست‌وهفتمین جلد دانشنامه جهان اسلام با ۸۵۸ صفحه منتشر شده است.

انتهای پیام