صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۸۸۳۸۰
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی عراق با صدور بیانیه‌ای، درگذشت علامه سید عبدالستار الحسنی، از مورخان، علما و محققان برجسته این کشور را تسلیت گفت.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری «السومریه نیوز»، عادل عبدالمهدی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با نهایت حزن و اندوه خبر درگذشت مورخ، ادیب، محقق و علامه بزرگ سید عبدالستار الحسنی البغدادی را دریافت کردیم».
 
نخست‌وزیر مستعفی عراق در این بیانیه، درگذشت این علامه بزرگ را به خانواده ایشان تسلیت گفت و از خداوند متعال برای ایشان رحمت واسعه و برای خانواده و دوستداران این محقق و عالم فرزانه طلب صبر و آرامش کرد.
 
اقامه نماز میت بر پیکر علامه الحسنی در حرم علوی
 
نماز میت بر پیکر علامه الحسنی با حضور سیدمحمدرضا سیستانی، فرزند آیت‌الله العظمی سیستانی، مرجع دینی شیعیان در عراق برگزار شد.
مراسم اقامه نماز در سایه شیوع کرونا در عراق و کشورهای مختلف جهان و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در حرم مطهر امام علی(ع) در نجف اشرف برگزار شد و فرزند آیت‌الله سیستانی در حالی که ماسک پوشیده بود در این مراسم شرکت کرد.
 
یادآوری می‌شود، محقق برجسته علامه «سید عبدالستار درویش الحسنی البغدادی» دیروز، 11 فروردین‌ماه به دلیل بیماری در یکی از بیمارستان های نجف درگذشت.

مرحوم سید عبدالستار الحسنی ادیب، نسب‌شناس، تراجم‌نگار و شاعری برجسته بود که در علوم مختلف مهارت داشت و در علوم اسلامی همچون فقه، اصول، رجال، ادبیات و انساب به درجات بالایی رسیده بود.

وی در سال 1949 میلادی در بغداد متولد شد و تحصیلات خود را در مدارس همان شهر آغاز کرد، ایشان از دبیرستان «النضال» بغداد فارغ‌التحصیل شد.

از همان دوره تحصیلات دبیرستان، علائم نبوغ در سید عبدالستار جوان نمایان بود؛ لذا زمانی که علامه «سید هبة الدین الحسینی الشهرستانی» او را دید، با توجه به قریحه و پیشرفت علمی وی نسبت به دیگران، از او خواست که در کنارش بماند. بنابراین سیدعبدالستار الحسنی، تحصیلات دانشگاهی خود را به پایان نرساند و به علوم حوزوی مشغول شد.

سال‌ها ملازمت سیدعبدالستار الحسنی البغدادی با علامه شهرستانی موجب پیشرفت علمی و ادبی او شد، به گونه‌ای که با استفاده از محضر آن استاد توانست در علوم ادبیات، تاریخ، نسب‌شناسی و اصول سرآمد گردد.

سیدعبدالستار الحسنی البغدادی بعد از درگذشت علامه شهرستانی در سال 1966 میلادی ملازم مجتهد «سید محمدمهدی موسوی اصفهانی کاظمی» شد و در دروس او شرکت کرد. این استاد نیز از پیشرفت علمی عبدالستار شگفت‌زده شد و به او در سن جوانی اجازه احتیاط در فقه را داد. وی در بغداد همچنین از درس مرحوم «سيد جعفر شبّر» نیز بهره گرفت.

وی سپس از بغداد به نجف اشرف منتقل شد و در حوزه علمیه آن شهر از محضر اساتیدی مانند «سيد يوسف الحلو»، «سيد مسلم الحلی» و«سيد محمدعلی الحمامی» استفاده کرد و افتخار شاگردی بزرگانی همچون آیت‌الله سيد نصرالله المستنبط و آیت‌الله شهید سيد محمدباقر صدر را نیز یافت.

سیدعبدالستار الحسنی با وجود اینکه از مقام علمی والایی برخوردار و با بسیاری از علمای برجسته همنشین بود، اما زندگی بسیار ساده و زاهدانه‌ای داشت. 

وی سرانجام دیروز، 11 فروردین‌ماه، در سن 71 سالگی در نجف اشرف دار فانی را وداع گفت.
انتهای پیام