صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۹۲۵۱۷
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
تحلیلگر سیاسی عراق در گفت‌و‌‌گو با ایکنا:

«محمدعلی الحکیم»، تحلیلگر سیاسی عراق، گفت:‌ نخست‌وزیر جدید عراق حضور نیروهای آمریکایی در کشور را محدود خواهد ساخت و به اینکه کشور عراق پایگاهی برای واشینگتن باشد تن نمی‌دهد. همچنین، هیچ یک از طرف‌های عراقی با دولتی به جز رژیم غاصب صهیونیستی دشمن نیستند و عراق پایگاه و حیاط‌خلوتی برای ضربه زدن به دیگر کشورها نخواهد بود.

بعد از اینکه «برهم صالح»، رئیس‌جمهور عراق، مصطفی الکاظمی را به تشکیل دولت جدید در نهم آوریل گذشته (۲۱ فروردین‌ ۹۹) مأمور کرد، منابع نزدیک به الکاظمی گفتند که تا قبل از حلول ماه رمضان انتخاب وزیران کابینه به پایان خواهد رسید، در حالی که روزنامه دولتی «الصباح» عراق در گزارشی نوشت که احتمالاً جلسه فوق‌العاده پارلمان عراق این هفته برای اعطای رأی به کابینه الکاظمی برگزار شود.

الکاظمی در حال انجام آخرین تغییرات در کابینه‌اش است تا در موعد مقرر طی هفته جاری وزرای پیشنهادی خود را به پارلمان معرفی کند. برخی نمایندگان پارلمان عراق احتمال داده‌اند که جلسه فوق‌العاده پارلمان برای اعطای رأی اعتماد به کابینه الکاظمی سه‌شنبه، 9 اردیبهشت(۲۸ آوریل)، برگزار شود.

مصطفی الکاظمی در میان طیف متنوعی از مخالفت‌ها و موافقت‌ها می‌کوشد که با ایجاد کمترین تنش‌آفرینی در فضایی از آرامش سیاسی، کابینه خود را از رأی مثبت پارلمان عبور دهد. از کابینه الکاظمی به عنوان یک دولت کوتاه‌مدت یاد می‌شود که موظف است در بازه زمانی یک‌ساله فضا را برای انتخابات زودهنگام مهیا کند و بودجه ۲۰۲۰ را از رأی پارلمان بگذراند و کشور را در برابر چالش‌های بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا و اقتصادی ناشی از ریزش قیمت‌های جهانی نفت مدیریت کند. در همین راستا خبرگزاری ایکنا با محمدعلی الحکیم، تحلیلگر سیاسی عراق و مدیر خبرگزاری «النخیل» این کشور، به گفت‌وگو پرداخت که شرح آن از نظر می‌گذرد:

محمدعلی الحکیم با بیان اینکه اقدام ویژه و مهم الکاظمی، که باید آن را انجام دهد، کار با احزاب در کنار جناح‌های ملی‌گرا و افراد شایسته است، اظهار کرد: اگر او بتواند تمام محورها و جریان‌های داخلی و نیز برخی طرف‌های خارجی را با خود همراه کند، می‌تواند در آینده گام‌های موفقیت‌آمیزی بردارد.

وی با اشاره به اینکه الکاظمی باید میانه‌روی را حفظ، و در روابط خارجی چندجانبه و براساس محور منطقه‌ای و جهانی فعاليت كند، تصریح کرد: در‌صورتی‌که مصطفی الکاظمی ملاحظات داخلی و خارجی داشته باشد، مرد این مرحله حساس خواهد بود و موفقیت چشمگیری را رقم خواهد زد. ولی اگر بخواهد یک‌جانبه یا تک‌حزبی کار را به دست بگیرد و صرفاً در راستای تأمین منافع آمریکایی پیش رود، دولتش چند ماهی بیشتر دوام نخواهد آورد.

چالش‌های مهم بر سر راه نخست‌وزیر عراق

مدیرعامل خبرگزاری النخیل تأکید کرد: چالش‌های بزرگی سر راه نخست‌وزیر جدید وجود دارد؛ نخست اینکه بتواند رضایت حزب مقاومت اسلامی در عراق را جلب کند و این در راستای روشن‌سازی ماهیت حضور نیروهای تروریستی آمریکایی و مشخص کردن ماهیت مداخله‌های خودسرانه آنها در عراق است. آمریکایی‌ها امروزه بدون هیچگونه مانعی در خاک عراق فعالیت‌های نظامی انجام داده و پهپادهای خود را در آسمان عراق به پرواز در می‌آورند و با همین مداخله‌گرایی شهید حاج قاسم سلیمانی، مهمان ویژه عراقی‌ها را مورد هدف قرار داده و به شهادت می‌رسانند.

وی با اشاره به اینکه دولت جدید باید از این رخدادهای خودسرانه جلوگیری و به هر نحوی سیادت و حاکمیت کشور عراق را استرداد کند، گفت: پارلمان با اکثریت آرا به خروج آمریکایی‌ها رأی مثبت داده و حضور نیروهای آمریکایی دیگر غیرقابل توجیه است.

این کارشناس سیاسی افزود:‌ پرونده اقتصادی کشور و بیماری همه‌گیر کرونا نیز در کنار این چالش‌ها رخ نموده و دولت باید راهکاری برای این دو معضل اساسی ارائه دهد. فاسدان حاضر در دستگاه‌های دولتی هم چالش جدی دیگری برای دولت الکاظمی بوده که باید هرچه زودتر به آن رسیدگی کند. در چند سال اخیر اعتماد بین دولت و مردم از بین رفته و دولت جدید برای موفقیت خود باید فراکسیون ارتباط با تظاهرات‌کنندگان عراقی تشکیل دهد و در راستای احیای اعتماد مردم به دولت تمام تلاش خود را به ‌کار گیرد.

منحل کردن محور مقاومت در عراق امکان‌پذیر نیست

این تحلیلگر و کارشناس سیاسی عراق با تأکید بر اینکه جبهه مقاومت در عراق موفقیت‌های عظیمی احراز کرده و توانسته اراضی و ناموس عراق را از چنگ اشغالگران داعشی بازپس گیرد و عزت ملی را حفظ کند، گفت: مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر جدید می‌داند که امروز دیگر منحل کردن محور مقاومت در عراق به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست و باید خواسته‌ گروه‌های مقاومت در عراق برآورده شود. 

الحکیم با اشاره به اینکه منحل ساختن حشدالشعبی فقط به فرمان آیت‌الله سیستانی انجام خواهد شد، تصریح کرد: حشدالشعبی امروز قدرت محکم و پابرجاست و نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور، آمریکایی‌ها و یا هر کشور و شخص ثالثی نخواهد توانست این تشکیلات را منحل کند. همچنین، الکاظمی سیاستمداری شایسته و میانه‌رو بوده و تا یک سال آینده با سیاست نرمش می‌تواند محور مقاومت را در کنار جناح‌های دیگر راضی نگه دارد.

عراق حیاط‌‌خلوتی برای ضربه ‌زدن به دیگر کشورها نیست

الکاظمی، سیاستمداری شایسته و میانه‌رو بوده و تا یک سال آینده با سیاست نرمی که در خور کارش دارد، می‌تواند محور مقاومت را در کنار جناح‌های دیگر راضی نگه دارد

وى توضیح داد: الکاظمی حضور نیروهای آمریکایی در عراق را محدود خواهد ساخت و به اصرار اینکه کشور عراق پایگاهی برای واشنگتن باشد، تن نمی‌دهد. هیچ یک از طرف‌های عراقی با هیچ دولتی به جز رژیم غاصب صهیونیستی دشمن نبوده و عراق، پایگاه و حیات خلوتی برای ضربه‌زدن به دیگر کشورها نخواهد بود. الکاظمی به‌ منظور جلوگیری از هرگونه اقدام تروریستی و نقض قانون دیگر، تحرک آمریکایی‌ها در عراق را به شدت محدود خواهد ساخت.

الحکیم با اشاره به اینکه جریان‌‌ها و احزاب شیعی کاملاً دست الکاظمی را برای انتخاب وزرا باز گذاشته و با صلاحدید وی موافق هستند، گفت: متأسفانه برخی از کردها و اهل سنت این مقوله را نپذیرفته‌اند. تشکیل کابینه الکاظمی به اتمام رسیده و طی چند روز آینده برنامه یک ساله حکومتی به مجلس ارائه خواهد شد. الکاظمی اگر بتواند زخم‌های مردم عراق را التیام بخشد و بر چالش‌هایی که برشمردیم فائق آید، نخست‌وزیری وی برای هفت سال آینده دور از انتظار نخواهد بود.

وی تأکید کرد:‌ کابینه الکاظمی از ۱۱ وزیر شیعه، ۶ وزیر عرب سنی، ۳ وزیر کرد و ۲ وزیر از اقلیت‌های دیگر شکل‌پذیرفته و تمامی وزرا بر خلاف کابینه‌های سابق تکنوکرات هستند. شرایط کنونی مبهم بوده و امیدوارم در روزهای آتی این کابینه به شکل نهایی تأیید و به حکومت برسد. به نظرم دولت الکاظمی لیاقت‌هایی را احراز می‌کند و روند حکومتی را که بعد از سال ۲۰۰۳ به‌وجود آمده تصحیح و خطاهای دولت‌های سابق را جبران خواهد کرد.

طبق ماده(۷۶) قانون اساسی، الکاظمی فرصت اخیر برای تشکیل دولت را در دست دارد و در‌صورتی‌که تشکیل کابینه به موفقیت نرسد، برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق، صلاحیت منحل کردن پارلمان عراق و اعلام انتخابات زودهنگام را خواهد داشت. 

الحکیم اظهار کرد: ائتلاف‌های شیعه به‌ویژه ائتلاف «اتحاد انقلابیون برای اصلاحات»(سائرون) اعلام کرده‌اند که اگر حکومت الکاظمی بر اساس سهم‌خواهی و فرقه‌گرایی شکل بگیرد، ما رأی مثبت نخواهیم داد. البته نقاط بالقوه و مثبتی در شخص الکاظمی وجود دارد؛ اینکه حزبی و وابسته به هیچ جریانی نیست و دیگر ویژگی خوشایند او این است که در سابقه‌اش پرونده فساد یا قضایی ندارد.

وی در پایان با ذکر اینکه مبارزه با فساد، به پایان رساندن قانون انتخابات و تعیین زمان انتخابات به فاکتورهای بنیادین در دولت مصطفی الکاظمی مبدل شده و اجرای آنها ضرورت پیدا کرده است، این سه پیشامد را ضمن مواجهه با حضور نیروهای آمریکایی در خاک عراق، نقطه‌عطف‌هایی برای موفقیت دولت الکاظمی دانست و تصریح کرد: مرجعیت عراق نیز بر انتخابات زودهنگام و توافق با تظاهرات‌کنندگان و ایجاد برخی فراکسیون‌ها تأکید کرده است.

انتهای پیام