صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۹۹۴۲۵
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲
مولوی عبدالحمید:

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: توکل يعنی خداوند را مسبب‌الاسباب بدانيم، زیرا همه انسان‌ها در عالم اسباب کار می‌کنند؛ اگر الله تعالی بخواهد کارشان مؤثر واقع می‌شود و اگر نخواهد، فعالیت‌شان مفید واقع نخواهد ‌شد؛ باید یقین کرد که نفع و ضرر همه در دست پروردگار است.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان شب گذشته، 27 اردیبهشت‌ماه در جمع نمازگزاران مسجد مکی این شهر گفت: در هر آیه قرآن، نشانه‌ها و درس‌هایی است برای کسانی که اهل فکر هستند؛ الله تعالی در قرآن کریم مسائل اعتقادی، ایمانی و مباحث مهم گوناگونی را بیان کرده، اما ما تعقل و تفکر نمی‌کنیم.

وی با اشاره به آیات سوره مبارکه یونس، بیان کرد: وقتی فرعون و جادوگران در مقابل حضرت موسی(ع) شکست خوردند، جمعی از جوانان بنی‌اسرائیل در حالی‌که از شکنجه‌ و ‌آزار و اذیت‌ فرعون می‌ترسیدند، به حضرت موسی(ع) ایمان آوردند. حضرت موسی به آن‌ جوانان که از لحاظ اسباب و قدرت هیچ‌ چیزی نداشتند، گفت: اگر شما واقعاً ایمان آورده‌اید، پس بر الله توکل کنید.

امام جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: وقتی انسان قدرت و توانایی خدا را بشناسد و ایمان بیاورد و بر او اعتماد کند، الله تعالی هم او را نصرت و یاری می‌دهد. انسان تنها با توکل بر خدا، قدرت پیدا می‌کند و بدون یاری او، هیچ توانی ندارد.

وی افزود: جوانان دعا کردند بار الها! ما را با فرعون و فرعونیان مورد آزمایش قرار مده که آن‌ها ما را شکنجه کنند و اذیت ‌و آزار رسانند؛ الله تعالی دعای جوانان را پذیرفت و به موسی(ع) و هارون(ع) گفت راه نجات بنی‌اسرائیل آن است که خانه‌هایشان را مسجد قرار دهند و در خانه‌هایشان نماز برگزار کنند. بعضی‌ها گفته‌اند وقتی به بنی‌اسرائیل اجازه ساخت مسجد داده نشد، از جانب الله به آنان دستور رسید که خانه‌ها‌شان را به نمازخانه تبدیل کنند و در آنجا نماز برگزار کنند.

مولوی عبدالحمید اظهار کرد: موسی(ع) فرعونیان را دعای بد کرد که پروردگارا! امکانات و قدرت مالی‌ای را که در دست فرعونیان است از آنان بگیر، الله تعالی فرمود: دعایت اجابت شد، شما راه و مسیر خدا را ادامه بدهید و به حرف آدمان ناپخته، نادان و بی‌علم که شما را به‌ اشتباه می‌اندازند، عمل نکنید.

وی افزود: الله تعالی به حضرت موسی دستور داد که بنی‌اسرائیل را از چنگ فرعون نجات‌ دهد و آنان را به سمت بیت‌المقدس ببرد، فرعون آن‌ها را تعقیب کرد، خداوند متعال بنی‌اسرائیل را نجات داد و لشکر فرعون را غرق کرد. در آخرین لحظات فرعون کلمه ایمان را به زبان آورد که به رب موسی ایمان آورده است، ولی «ایمان» وقت سکرات فایده‌ای ندارد.

مدیر دارالعلوم اهل سنت زاهدان اظهار کرد: این آیات به ما می‌آموزند که ما باید به الله توکل کنیم و تقاضای ایمان هم همین است که انسان به الله توکل کند. حل همه مشکلات و همه‌ چیز را از خدا بدانیم. این مشکلاتی که اکنون در جهان اسلام و در دنیا وجود دارد، با توکل بر الله تعالی حل می‌شوند.

وی گفت: باید از کرونا و امثال آن به الله تعالی پناه برد و از الله تعالی خواست که همه مشکلات دین و دنیا را حل کند و همه آفت‌ها و عذاب‌ها را برطرف بکند. قرآن کریم، کتاب انسان‌سازی است؛ قرآن به ما می‌گوید که همه امور در دست پروردگار است.

این عالم اهل سنت ادامه داد: توکل يعنی خداوند را مسبب‌الاسباب بدانيم، زیرا همه انسان‌ها در عالم اسباب کار می‌کنند؛ اگر الله تعالی بخواهد کارشان مؤثر واقع می‌شود و اگر نخواهد، فعالیت‌شان مفید و مؤثر واقع نخواهد ‌شد؛ باید یقین کرد که نفع و ضرر همه در دست پروردگار است.

مولوی عبدالحمید بیان کرد: لحظه‌ها و ساعات پایانی ماه مبارک رمضان را سپری می‌کنیم، این لحظات را قدر بدانید و حداکثر استفاده را ببرید.

انتهای پیام