صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۰۲۴۷۴
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
نماینده مقام معظم رهبری در هند:

نماینده رهبر معظم انقلاب در هند با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) شخصیتی جامع‌الاطراف داشت و عالمی عالیقدر به شمار می‌آمد، گفت: امام راحل پیش از اینکه سیاستمدار باشد، خود را ساخته و گام‌های بلندی در خودسازی برداشته بود و شخصیتی تربیت‌یافته داشت.

حجت‌الاسلام مهدی مهدوی‌پور، نماینده ولی فقیه در هند، در گفت‌وگو با ایکنا، به مناسبت سی‌ویکمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) اظهار کرد: طی سال‌های گذشته مراسم‌ بزرگی برای بزرگداشت امام(ره) در شهرهای مختلف و ایالت‌های گوناگون هند برگزار می‌شد و به خاطر علاقه‌ای که مردم این کشور به امام دارند، با برپایی مراسم به ایشان ابراز ارادت می‌کردند.

وی افزود: امسال به دلیل شیوع کرونا برگزاری مراسم میسر نیست و قرنطینه فرصتی را فراهم کرد که علمای عالیقدر و مؤسسات دینی از فضای مجازی استفاده و درباره شخصیت تأثیرگذار امام خمینی روشنگری کنند. امام یک شخصیت جامع‌الاطراف داشت. وی مرجع دینی، فقیه، عالم، فیلسوف و عارف بود. امام پیش از اینکه سیاستمدار باشد، خود را ساخته و گام‌های بلندی در خودسازی برداشته بود و شخصیتی تربیت‌یافته داشت.

نماینده ولی فقیه در هند تأکید کرد: امام با هوشمندی انقلابی را ایجاد کرد که معادلات جهانی را تحت تأثیر قرار داد. پیش از انقلاب ایران، کشورهای جهان به دو بلوک شرق و غرب تقسیم شده بودند. امام خمینی(ره) با شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی توانست انقلابی را بدون اتکا به دولت‌های شرقی و غربی ایجاد کند که متکی به اسلام و مردم بود. در واقع از یک طرف این انقلاب براساس شریعت اسلامی و از طرف دیگر متکی به آرای مردم بود و امام به مردم‌سالاری دینی اعتقاد داشت.

وی ادامه داد: حکومتی براساس انتخابات شکل گرفت و در طول 40 سال پس از انقلاب، انتخابات برگزار شده است که از آن جمله می‌توان به مجلس خبرگان، شورای شهر، ریاست جمهوری و مجلس اشاره کرد. اصل نظام جمهوری اسلامی براساس رأی مردم و رفراندوم عمومی شکل گرفت.

مهدوی‌پور افزود: بینش امام خمینی(ره) براساس اسلام واقعی بود، نه براساس اسلام افراط‌گرایی و تکفیری و نه آنچه طالبان و ... تبلیغ می‌کنند. این اسلام با اتکا به آرای مردم و براساس قوانین اسلامی است. همچنین، امام زندگی زاهدانه و ساده‌ای داشت. محل حکومت ایشان حسینیه بود و هر روز با مردم و اقشار مختلف دیدار می‌کرد. منزل امام یک خانه استیجاری بود. در واقع امام با چنین شرایطی حکومت مردمی و اسلامی را ایجاد کرد.

وی گفت: براساس همین ویژگی‌ها دولت آمریکا و کشورهای دیگر نمی‌توانستند تحمل کنند که یک انقلاب، الگوی مردم جهان باشد و متکی بر غرب و شرق نباشد. به همین سبب از روز اول مقابل آن ایستادند و توطئه کردند، ولی در طول 40 سال همان راهی که امام پایه‌ریزی کرده بود ادامه یافت.

مهدوی‌پور یادآور شد: انقلاب اسلامی ایران تا امروز توانسته است که براساس اقتصاد و فرهنگ مقاومتی روی پای خود بایستد. شخصیت امام، استثنایی بود و در طول قرون گذشته چنین شخصیتی در جهان اسلام با این جامعیت دیده نشده است. همچنین امام شجاعت و بینش وسیعی داشت که به مردم ایران نیز شهامت داد. همین امر سبب شد که مردم در برابر قدرت‌های بزرگ بایستند و راه امام به این شکل ادامه یافت. پرچمی که امام برافراشت، شریعت و احکام اسلام را زنده کرد و برای نخستین بار حکومتی براساس احکام اسلامی پایه‌ریزی شد.

نماینده رهبری در هند گفت: امام قطعاً می‌تواند الگوی بزرگی دینداری، ‌فداکاری و سیاستمداری باشد. کسی که سیاستمدار باشد و دنیا را تکان دهد و از سویی اهل تقوا و عدالت باشد، بسیار کم‌نظیر است. امام از ائمه الگو گرفت و مکتب اهل بیت را زنده کرد.

گفت‌وگو: آزاده غلامی

انتهای پیام