صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۰۳۳۶۴
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
پیام‌ تسلیت مقام‌های مختلف در پی درگذشت دبیرکل پیشین جهاد اسلامی؛

گروه‌ها و شخصیت‌های مختلف فلسطینی و مقاومت درگذشت «رمضان عبدالله»، دبیرکل پیشین جهاد اسلامی فلسطین، را تسلیت گفتند.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری فلسطینی (صفا)، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی «حماس»، صبح امروز یکشنبه، 18 خردادماه، درگذشت «رمضان عبدالله شلح»، دبیرکل پیشین جنبش جهاد اسلامی، را تسلیت گفت.

هنیه در حالی که آثار حزن و اندوه بر وی نمایان بود، تصریح کرد: شلح فرمانده‌ای مجاهد و از رهبران ملت فلسطین بود که پرچم مقاومت را حمل و جنبش بزرگی از جنبش‌های  مقاومت و جهاد را رهبری می‌کرد.

وی افزود: شلح پس از زندگی سرشار از فداکاری، جهاد و مقاومت برای فلسطین، قدس و مسجدالاقصی و بازگرداندن ملت ما به سرزمین خود که از آن اخراج شده است به جوار پروردگار خود شتافت. او ویژگی‌های بارز بسیاری داشت. اخلاق، تواضع، محبت، والامنشی و ارزش مداری او زبانزد بود. او با چشمانی جستجوگر به حوادث و آنچه در پشت حوادث خوابیده بود می‌نگریست. اما در میان همه این صفات نیکی که او داشت و نمی‌توان همه آن‌ها را بر شمرد من به دو ویژگی خاص و زیبای او اشاره می‌کنم. ویژگی نخست او پایمردی و ثباتش در خط جهاد و مقاومت است. با وجود تمامی فداکاری‌ها و شکنجه‌ها و ترور‌هایی که علیه مسئولان جنبش جهاد اسلامی و دیگر جنبش‌های فلسطینی صورت گرفت، او همچنان ثابت قدم باقی ماند و بر فراز قله مقاومت قرار داشت. او سربلند و شجاع در برابر اشغالگران باقی ماند و ملت فلسطین را نیز به مقاومت تشویق می‌کرد تا آرمان فلسطین و اندیشه فلسطین زنده بماند.

ویژگی دوم او این بود که فردی اتحادگرا بود. دکتر رمضان بسیار کوشید تا ملت فلسطین در سنگر اصول ثابت و مقاومت یکپارچه باقی بمانند. او چون به وحدت تمامی ملت فلسطین اعتقاد داشت بر یکپارچگی گروه‌های مقاومت به ویژه وحدت جنبش حماس و جهاد اسلامی نیز تأکید داشت و ارزش‌ها و شیوه بزرگی را در زمینه تکامل، همکاری و رایزنی میان سران جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی تثبیت کرد.

محمدجواد ظریف

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز یکشنبه در پیامی درگذشت «رمضان عبدالله شلح» را تسلیت گفت.

در پیام ظریف آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

«مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَیٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا».

با نهایت تاثر و تاسف از خبر ضایعه درگذشت دکتر رمضان عبدالله شلح دبیر کل فقید جنبش جهاد اسلامی فلسطین بعد از عمری مجاهدت و مبارزه و تلاش مخلصانه و فداکارانه در راه آرمان مقدس فلسطین و قدس شریف اطلاع یافتم.

ایشان با سابقه دیرینه در عرصه جهاد و مبارزه علیه رژیم صهیونیستی، شخصیتی مبارز و ملی در عرصه فلسطین بود که عمر خویش را در شرایطی سخت و دشوار، شجاعانه و فداکارانه و علیرغم همه خطرات و تهدیدها، سربلند در مسیر مجاهدت، فداکاری و پایمردی در عرصه مقاومت و رهایی فلسطین عزیز و قدس شریف از یوغ اشغالگران صهیونیست صرف کرد.

دکتر رمضان عبدالله به علاوه شخصیتی متواضع، اندیشمند، متفکر، خوش فکر و تقریبی بود که با اشراف عمیق به روند تحولات در منطقه و جهان، دغدغه و اهتمام ویژه‌ای به تقویت وحدت در بین آحاد مردم و گروه‌های فلسطینی و جهان اسلام داشت و همواره علاقه‌مند و دلسوز اعتلا و پیشرفت ایران اسلامی به عنوان پشتوانه و حامی مردم تحت ستم فلسطین بود.

اینجانب این ضایعه را به آحاد ملت غیور فلسطین به خصوص آقای زیاد النخاله دبیرکل جدید جنبش جهاد اسلامی و همه همرزمان ایشان در گروه های مقاومت و نیز خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می کنم و یقین دارم یاد و خاطره ایشان در وجدان همه ملت های آزادیخواه جهان به خصوص ملت فلسطین و ایران بعنوان نمادی از مقاومت و مبارزه باقی خواهد ماند.

زیاد النخاله

«زیاد النخاله»، دبیرکل فعلی جنبش جهاد اسلامی فلسطین، درگذشت رمضان عبدالله را به ملت فلسطین و امت عربی و اسلامی تسلیت گفت.

حماس

بر اساس گزارش «فلسطین الیوم»، جنبش حماس در پیام تسلیت خود، رمضان عبدالله را از بزرگان جهاد و مقاومت خواند و گفت: وی اسوه‌ای در صبر و صلابت و سخن حق و اسطوره جهاد و دعوت به خدا بود که به خاطر اسلام و مسئله فلسطین کار می‌کرد.

«موسی ابومرزوق»، عضو دفتر سیاسی حماس هم ضمن تسلیت، اظهار کرد: بر جهاد اسلامی شرایط سختی گذشت اما ابوعبدالله (رمضان عبدالله) این امانت را به دوش کشید و جنبشی فلسطینی ارائه داد که هدفی مشخص در آزادسازی فلسطین داشت.

«حازم قاسم»، عضو دفتر سیاسی حماس، نیز اعلام کرد: رمضان عبدالله به خاطر فلسطین و مقدسات آن و نیز بازگرداندن خاک آن تلاش کرد.

فتح

جنبش فتح هم درگذشت رمضان عبدالله شلح را به امت‌های عربی و اسلامی و تمام آزادگان جهان تسلیت گفت.

مجاهدین

«اسعد ابوشریعه» (ابوالشیخ)، دبیرکل جنبش مجاهدین و از اعضای دفتر این جنبش و تمام کادر آن، نیز درگذشت رمضان عبدالله را به خانواده وی و جنبش جهاد اسلامی تسلیت گفتند و او را یک فرمانده بزرگ ملی خواندند. ‌رمضان عبدالله پس از یک زندگی سرشار از جهاد و دفاع از فلسطین و پس از نبردی طولانی با بیماری درگذشت.

محمود عباس 

«محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان، ضمن عرض تسلیت اعلام کرد: ما یک شخصیت ملی بزرگ را از دست دادیم.

حزب‌الله لبنان

حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای درگذشت دکتر «رمضان عبدلله شلح» دبیرکل سابق جنبش جهاد اسلامی فلسطین را تسلیت گفت.

در این بیانیه آمده که او همانند یک رهبر خردمند و مجاهد بزرگ بود که با عزیمتش از این دنیا شخصیتی برجسته از سران مقاومت در دوره جدید را از دست دادیم.

حزب‌الله در این بیانیه به مردم فلسطین و خانواده وی و رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین و در صدر آن‌ها «زیاد النخاله»، تسلیت گفت و افزود: النخاله پیشوا و متولی راه «دکتر رمضان عبدالله» و «شهید دکتر فتحی الشقاقی» است که ما همیشه در کنار آن‌ها خواهیم ماند؛ همانطور که همیشه در موقعیت‌های مختلف پشتیبانشان بوده‌ایم و در کنار آن‌ها راه این عزیزان را ادامه می‌دهیم.

دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز بیانیه‌ای به مناسبت درگذشت «رمضان عبدالله شلح» دبیرکل پیشین جهاد اسلامی فلسطین صادر کرد.

بر اساس گزارش وب‌سایت انصارالله، در این بیانیه آمده است: با ناراحتی و اندوه فراوان خبر فوت دبیرکل سابق جهاد اسلامی دکتر «رمضان عبدالله» را پس از یک زندگی سرشار از جهاد، بخشش و تلاش سخت برای مقابله با رژیم غاصب صهیونیستی دریافت کردیم.

انصارالله افزود: دکتر شلح مواضع واضح و آشکاری در قبال محور مقاومت داشت و (همین مواضع) وی را به فرمانده‌ای بی‌نظیر و دور اندیش تبدیل کرده بود.

این جنبش یمنی در ادامه درگذشت رمضان عبدالله را به جهاد اسلامی، ملت فلسطین، تمام جنبش‌های مقاومت و خانواده وی تسلیت گفت.

انصارالله سپس قدس را قطب‌نمای حقیقی که مسیر و موضع را مشخص می‌کند، خواند و بر ایستادگی در کنار ملت فلسطین و به حق بودن این مسأله و وحدت هدف تأکید کرد.

یادآور می‌شود، «رمضان عبدالله شلح»، دبیرکل پیشین جنبش جهاد اسلامی فلسطین، شامگاه شنبه ،17 خردادماه، در ۶۲ سالگی و پس از تحمل یک دوره رنج بیماری دار فانی را وداع گفت. وی استاد اقتصاد دانشگاه غزه و از پایه‌گذاران جنبش جهاد اسلامی فلسطین بود که از سال ۱۹۹۵ میلادی  و بعد از شهادت فتحی شقاقی، رهبر و پایه‌گذار این جنبش، دبیرکلی آن را برعهده گرفت.

انتهای پیام